Hoe maak je het reizen in de treinen van Arriva nog gezelliger? Die vraag was de insteek voor een prijsvraag waar de afgelopen twee maanden tientallen reizigers het hoofd over hebben gebogen. Lisette Zwart bedacht het winnende idee en zij werd donderdag op het Hoofdstation in het zonnetje gezet.
“Eigenlijk is het idee best wel simpel”, zegt Lisette. “Ik zit in de stiltecoupé in de trein en stoor mij aan mensen die er hardop aan het praten zijn. Ik durf er niks van te zeggen, maar door middel van een sms-bericht of app kan ik toch mijn ongenoegen bij de vervoerder kenbaar maken. Dat is wat ik bedacht heb, en ik was erg verbaasd toen ik hoorde dat ik gewonnen heb!”
“Hoe je het ook went of keert, het gaat qua het naleven van de regels ontzettend goed in de treinen”, zegt woordvoerder Ingrid Heijman van Arriva. “We komen talloze praktijkvoorbeelden tegen waar reizigers ontzettend goed en mooi met elkaar omgaan. Met deze prijsvraag gaat het ons om de puntjes op de ‘i’. Zeg maar een aanvulling op onze basisregels. Wat doe je als een reiziger languit ligt met zijn schoenen op een zitplaats? Of wat doe je als iemand sterk geurend eten nuttigt. De app die Lisette bedacht heeft kan ons heel veel vertellen over wat er leeft onder de reizigers, zodat we aan de hand daarvan beleid kunnen maken. Met als doel om het allemaal nog beter en dus gezelliger te maken.”