De verlenging van het Qbuzz-contract tot 2019 is juridisch wel mogelijk. Dat zegt het OV-bureau Groningen Drenthe in een schriftelijke reactie na berichtgeving bij RTV OOG dat dit niet kon.
Het OV-bureau heeft de Europese en Nederlandse regelgeving bestudeerd en juridisch advies ingewonnen over de kwestie. Daaruit blijkt dat de verlenging van de Qbuzz-concessie in Groningen en Drenthe juridisch gezien wel mag. Busconcessies mogen momenteel namelijk maximaal 10 jaar duren, waardoor de verlenging tot 2019 geen probleem zou zijn.
Spelregels worden tijdens de wedstrijd gewijzigd
OV-jurist Arthur Kamminga bestrijdt dit echter. “In 2009 werd de concessie voor zes jaar aanbesteed, met een optie om het met twee jaar te verlengen. Vervoersbedrijven hebben zich op die periode ingeschreven. Wat je nu doet is tijdens de wedstrijd de spelregels veranderen. Want in plaats van zes jaar mag het bedrijf ineens tien jaar gaan rijden, voor een geldbedrag dat gebaseerd is op zes jaar. Als bedrijven als Connexxion en Arriva dit in 2009 bij de aanbesteding hadden geweten dan waren ze gegarandeerd met hele andere biedingsbedragen gekomen.”
Daarnaast is het volgens Kamminga juridisch gewoon niet mogelijk. “In de regelgeving staat dat je een lopende concessie met maximaal vijftig procent mag verlengen. Zes jaar plus vijftig procent is negen jaar. Dus wat er nu gebeurt is gewoon niet juist. Het klopt niet.”
De beslissing moet nog goedgekeurd worden door de provinciale staten van Drenthe en Groningen en door de gemeenteraad van Groningen.
Na een koude week met winterse buien lijkt het zondag met 16 graden wel voorjaar.…
FC Groningen heeft zaterdagavond met ruime cijfers verloren van PSV. In Eindhoven was de landskampioen…
Nova Tech Lycurgus heeft zaterdagavond wederom 3 wedstrijdpunten kunnen bijschrijven. De Groninger volleyballers wonnen de…
De intocht van Sinterklaas in Meerstad is ondanks diverse problemen goed verlopen. Volgens Frits Gosman…
Door de winterse omstandigheden ging er zaterdag een streep door de meeste voetbalwedstrijden in de…
Politieagenten hebben zaterdagmiddag twee winkeldieven aan kunnen houden die hun slag hadden geslagen bij meerdere…
Bekijk reacties
Hoe de afloop ook is, als er maar bussen blijven rijden. Doornbos heeft ook goede bussen die rijden als een hazewindhond loopt, soepel en snel.
je gaat me toch niet vertellen dat je hoopt dat Doornbos ( met een totaal van 15 bussen) het openbaar vervoer zou moeten regelen.??
Best Arthur
In verloop van de geschiedenis worden "spelregels" voortdurend aangepast.
Kijk maar eens naar de pensioenen waar iemand na 40 jaar opgebouwd pensioen met pensioen zou mogen.
Voorbeeldje iemand bouwt vanaf zijn 18 e pensioen op ( naadloos ) zonder pensioenbreuk.
Dat zou inhouden dat hij met zijn 58 e met de fut zou mogen.
Nu met de huidige "gewijzigde "regels mag diezelfde man/vrouw werken tot zijn 67e.
Dat is 49 pensioen jaren .
En dat allemaal omdat de pensioen fondsen geen geld meer zouden hebben.
Het gaat er om dat men de gewone mijn zijn "opgebouwde" rechten niet gunt.
En wie zou dat moeten betalen ..Nou na 40 jaar pensioengeld te hebben betaald zit er 1400 miljard in de pot en dat zou NU opeens niet genoeg zijn ?
Amehoella ..!!
In het geval van de concessie waar het hier over gaat, zal echt wel goed gekeken zijn naar de Europese regels.
Voordat men weer allerlei rechtszaken opstart zou ik ( en zeker jij Arthur) maar eens goed bestuderen wat wel en niet mag ten aanzien van de regelgeving rondom concessie en de aanspraken die anderen hierop kunnen maken.
Succes met jou inbreng en poging.
Er zullen weer een hoop juristen weer flink aan verdienen vermoed ik .
Rene, werken is gezond. En misschien is langer werken nog gezonder!
Ja misschien wel ...
Werken tot je er ( uiteindelijk) bij neervalt.
Goed voor BV Nederland hoeven die "WEER" geen pensioen uitbetalen ..
Je mag je wel eens afvragen wie die 1400 miljard heeft opgehoest waar de pensioen fondsen tegenwoordig over beschikken ..
En er zou geen geld in de pot zitten.
Flikker toch even gauw op ..
Je bouwt pas pensioen op vanaf je 25ste en niet van af je 18e.
je gaat me toch niet vertellen dat je hoopt dat Doornbos ( met een totaal van 15 bussen) het openbaar vervoer zou moeten regelen.??
Rene,
waar niet is kan gekocht en/of overgenomen worden, dat doen Qbuzz en Arriva toch ook ?
Als tijdens het spel de regels veranderen, dan vindt arthur k. dat het spel moet stoppen.
Zo maakt hij oogtv wel belachelijk.
Oogtv plaatste zijn nieuws, nieuws dat onwaar bleek.
Dus Qbus gaat gewoon door omdat het wél mag. Klwar.
Punt.
Het mag wel omdat een meneer van het OV-bureau dat roept? Lijkt me niet.
Nee het ov buro moet beter lezen wat dhr kamminga zegt.
Kan niet is kan niet.
Dit riekt naar corruptie tussen Provincie en Qbuzz.
Dit riekt naar smaad.
Tim sommige bedrijfstakken dragen al pensioen af va je 18e. Zittende beroepen inderdaad va 25 jaar.
Hangt oa af van de slijtage die je op loopt.
Ik heb va mn 18e pensioen opgebouwd, tapijtstoffeerster.
Zijn er feiten die een onderbouwing van deze beschuldiging vormen?
Heeft die Arthur Kamminga nog niet genoeg schade aangericht met het afwijzen van de tram? Nu dit weer. Continuïteit in het OV lijkt mij veel beter, dan al dat gewissel van aanbieder.Ik zou zeggen: Arthur Kamminga, houd nu eindelijk eens je mond, of ga emigreren. Wij willen je graag kwijt. Ga eens iets zinnigs doen!