De Stadspartij wil dat de gemeente meer sturing geeft aan het uitvoeren van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Het gaat met name om een termijn waarbinnen werkzaamheden worden gedaan.
De Stadspartij noemt als voorbeeld een terminale aan een rolstoel gebonden 87-jarige man. Omdat hij in een portiekwoning woonde was er een vlonder nodig om met zijn rolstoel naar buiten te kunnen.
Na het opmeten van de drempels hoorde de man, ook na drie keer vragen, niets meer van de gemeente. Vijf maanden later lag de vlonder er nog steeds niet en was de man inmiddels overleden zonder buiten te zijn geweest.
Het belooft een flink gure week te gaan worden. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis is het…
Wethouder Kirsten de Wrede (Partij voor de Dieren) van Cultuur wil proberen om het Poëziepaleis…
Forum Groningen hoeft niet aan de slag met een uitbreiding van haar verdiencapaciteit. Een voorstel…
Sinterklaas is zondagmiddag feestelijk verwelkomd in de wijk Lewenborg. De Goedheiligman en zijn pieten maakten…
Kunstschilder Egbert Modderman uit de stad is dit weekend uitgeroepen tot Talent van het Jaar…
Voor de tweede klassers uit Stad die in actie kwamen was het een slechte middag,…
Bekijk reacties
De gemeente faalt dus nu volgens de stadspartij, terwijl de WMO nog niet eens is ingevoerd.
De WMO is jaren geleden reeds ingevoerd.
De nieuwe WMO, waarbij de gemeente veel meer taken krijgt gaat per 1 januari 2015 pas in.
Dat was niet uit het artikel te halen Marc. Maar ja, als jij "Stadspartij" leest krijg je een waas voor je ogen.
In dit voorbeeld gaat het om een woningaanpassing en dat valt altijd al onder een WMO. net als b.v de huishoudelijke hulp, scootmobielen, deeltaxi. vanaf 2015 worden er zaken die nu onder de AWBZ vallen overgeheveld naar de gemeente en vallen dan onder de WMO.
Brabander Marc krijgt altijd een waas voor zijn ogen, als de stadspartij in het geding is en mistanden aan de kaak wilt stellen.
Wellicht als aanvullende info; dat er ook heel veel geld in dat informatiecentrum op de grote markt voor het tram en forum is gestopt om de financiering daarvan rond te krijgen.
WMO geld .. wel te verstaan!
Welke Tram ??
http://youtu.be/zAfo1_BU2Io?list=UUrTdOnE1m6i7yZDs9SaFy5Q
Ik ken nog zo'n verhaal:
Een gehandicapte man heeft vier maanden lang
in de stront moeten slapen, omdat hij een ongelukje had gehad, en net op dat moment de
thuishulp was stopgezet. Pas 4 maanden later
werd de hulp hervat....
Ik ken ook voorbeelden. Alleen dan ligt het niet aan het zorgkoket, die de indicatie doet en toestemming geeft, maar aan de woningbouw ver Nijestee die het uit moet voeren. Vb zorgkoket geefttoestemming voor aanpassingen van woning middels aanbrengen van beugels, verhogen toilet en stoep gelijkvloers maken met achterdeur. dit moet uitgevoerd worden door Nijestee want het is hun huurwoning. Iemand van Nijestee komt langs en daarna wordt het stil. 7 maanden lang word Nijestee maandelijks gebeld, maar elke keer als antwoord dat men binnen een week wor teruggebeld wat niet gebeurd. Ook wordt er gebeld met het zorgloket, maar die verwijst weer naar Nijestee. Pas NADAT er een klacht wordt ingediend gaat men eindelijk aan de slag. De mensen die de werkzaamheden komen verrichten vertellen dat ze dit vaak tegenkomen. Ze kwamen zelfs een keer langs bij een man die hun weer wegstuurde met als reden: het hoeft niet meer mijn vrouw is inmiddels overleden. diezelfde Nijestee laat, op kosten van het zorgloket, wel rustig complete badkamers verbouwen en huizen aanpassen om vervolgens na vertrek van de bewoners die woning niet toe te kennen aan mensen met een verwerking. het zou wel goed zijn als de opdrachtgever, het zorgloket, meer de vinger aan de pols zou houden als de uitvoerder, in dit geval Nijestee niet thuis geeft.
In aanvulling op mijn reactie en het artikel geef ik de stadspartij gelijk dat er meer toezicht moet komen op de partij die de opdracht krijgt om het uit te voeren. het gaat hier immers om noodzakelijke voorzieningen en de uitvoerende partij wordt betaald door de gemeente vanuit WMO gelden. tot nu toe stelt de gemeente alleen de noodzaak vast, meer toezicht op de uitvoerder zou wenselijk zijn.
Toezicht kost geld. Je moet geen extra controlelaag inbouwen. Dat soort zaken zou onder verantwoordelijkheid van de hulpverlener moeten vallen. Iedere zorgontvangende moet een aanspreekpunt hebben die voor zijn of haar belangen kan opkomen en die ook zelf een verantwoordelijkheid heeft in het belang van de cliënt te handelen. Dus achter de woningbouw aanbellen, en als die laks zijn. Wanneer de woningbouw niet thuis geeft kan de gemeente ingeschakeld worden.
Ja Marc, maar dat is nu juist het punt. De toestemming van de gemeente kwam in juni. Iemand van Nijestee kwam in juni langs om te kijken wat er gebeuren moest en vervolgens gebeurde er niets. Degene om wie het gaat heeft oeverloos vaak gebeld naar Nijestee en kreeg elke keer te horen dat hij binnen een week terug gebeld zou worden, wat niet gebeurde. Heeft ook de gemeente gebeld (zorgloket) gebeld maar die verwees terug naar Nijestee en wilde/kon, als opdrachtgever, verder niets doen. In december, op advies van de telefoniste, uiteindelijk een klacht ingediend bij Nijestee en toen is het in januari eindelijk gebeurd. Had veel eerder gemoeten maar niet iedereen is in staat voor zichzelf op te komen.
Dan moeten er duidelijk afspraken komen met de woningbouwverenigingen over de service levels. Ik had het echter over een toekomstige situatie en niet de huidige. Het kan niet zo zijn dat de woningbouw dit soort zaken in het zwarte gat van de bureaucratie laat verdwijnen.
@Rene Strobos .. Inderdaad is de tram afgeblazen, hoewel er wel 40 miljoen op moest worden afgeschreven. Dat informatiecentrum is er neergezet, toen men er nog volledig vanuit ging, dat de tram er zou komen.
Gelukkig zijn er ook nog DENKENDE gemeente bestuurders..