Het aantal toeristen dat Groningen in 2014 heeft bezocht is in vergelijking met voorgaande jaren flink toegenomen. Dat blijkt uit een eerste indicatie van Marketing Groningen. “We hebben nog niet alle cijfers, maar het lijkt erg rooskleurig.”
In de publicatie van Marketing Groningen is onder andere onderzoek gedaan naar het aantal bezoekers van de Martinitoren, de VVV-winkel op de Grote Markt, en het aantal unieke bezoekers op de website van Marketing Groningen. “Laatstgenoemde laat een spectaculaire stijging zien”, zegt Wouter Steenhuizen van het Marketingbureau. “In 2013 bezochten bijna 830.000 mensen de pagina, vorig jaar steeg dit aantal naar ruim 1,1 miljoen. Het aantal bezoekers voor de Martinitoren steeg met 25% van ruim 44.000 in 2013 naar 55.000 vorig jaar.”
De cijfers zijn een eerste indicatie omdat nog niet alle onderzoeksgegevens bekend zijn. “Hoeveel toeristen hebben bijvoorbeeld de stad bezocht? Dat is een vraag waar we de gegevens nu nog niet van kunnen presenteren, omdat dit nog in onderzoek is.”