Goed nieuws voor de Wunderline, de snelle spoorverbinding tussen Groningen en Bremen. De Landtag van de Duitse deelstaat Niedersachsen heeft haar regering opdracht gegeven, de aanleg en het kostenplaatje van de snelle lijn te onderzoeken.
De reis duurt nu nog bijna drie uur, maar als de Wunderline er eenmaal ligt wordt die met een uur teruggebracht. Het project kost ongeveer 150 miljoen euro. De provincie Groningen heeft 87 miljoen over voor de treinverbinding en het Rijk 7 miljoen. Duitsland en de EU draaien op voor de rest.
Het provinciebestuur bracht begin deze week nog een bezoek aan Leer en Oldenburg om de politiek nogmaals warm te maken voor de snelle treinverbinding
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…
De stichting Hulpacties van het Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant en het Friesch…
Het jaar 2024 was een bijzonder jaar voor Groningen, met zowel hoogtepunten als uitdagingen. FC…
De stichting Dierenopvangcentrum Groningen is één van de deelnemende goede doelen bij het Serieus Request…
Met het einde van het jaar in zicht is het ook tijd om naar je…
Bekijk reacties
Een hoopvol bericht. Maar de staat Niedersaksen geeft onderzoek het uit financieel uit te zoeken .Helaas zal Niedersaksen erachter komen dat zij aan de Duitse kant 700 miljoen nodig hebben en Nederland aan hun kant 163 miljoen.
Het geld is er aan beide kanten niet.
Dus is het gedoemd te mislukken.
De tunnel onder de Eems door kost alleen al 450 miljoen.
Ned moet nu beginnen met verdubbelen Zuidbroek tot Winschoten. En verdubbeling Groningen-Leeuwarden
Dat is misschien goedkoper, maar economisch totaal niet interessant. Een goede verbinding met een grote stad als Bremen wel Die trein zal waarschijnlijk niet eens stoppen in een gat als Winschoten... laat staan Zuidbroek.
De Meier werft Papenburg zou graag de spoorbrug kwijt zijn en liever een zeesluis aan de monding van de Eems om het water op de rivier de Eems op te stuwen en nog grotere boten te bouwen.
Dus er zit wel perspectief in de financiering? De Duitsers zijn wel gewend aan grote investeringen in infrastructuur en ook voor de EU is het best op te hoesten. Grensoverschrijdende infrastructuur daar betaalt men zelfs miljarden aan mee in Zwitserland. Dus bv 200 miljoen klinkt veel, maar is haalbaar in Brussel.
verbinding moet van hamburg naar parijs lopen via amsterdam rotterdam. en van parijs doorlopen naar lyon, toulouse, en zo een snelheidsverbinding naar Madrid, Sevilla. een europees hogesnelheids-net zeg maar!
De Wunderline...?
Oh ja, dat wensprojectje van de Provincie om RSP-geld in te stoppen, zodat dat niet naar de Stad hoeft.
Maar welk probleem wordt er eigenlijk mee opgelost?
Kars het zijn ideeen van de gedeputeerden en de VDA/VVD en de Staten worden voor fais complis gesteld zonder vooraf erover te praten.Als ik de armoedige stations in de Provincie zie en armoedige bushokjes dan denk ik wel eens wanneer geschied daar eens iets aan.
Er is geen enkel mogelijk tot schuilen voor weer en wind en regen en sneeuw.Kijk ik naar bushokjes langs NS sporen staan er op de perrons compleet afsluitbare haltes.Provincie besteed eens geld dat zinvol is
Theo je hebt gelijk op de Europese kaart van de EEG staat Groningen - Hamburg niet vernoemd ! Daar wordt geen geld aan gespandeerd !
tja, er moet nu eenmaal een toegezegde pot (ontwikkelings)geld opgemaakt aan de Groningse kant.
Dat het snelle, doorgaande internationale treinverkeer, ook in de verre toekomst, veel efficienter kan worden afgehandeld via Bentheim en Emmerich, willen ze in deze leeglopende uithoek maar niet begrijpen.
En de Betuwelijn is aan de Duitse kant nog niet eens voltooid !
In het bezoek van de Groningse Statenleden aan Bremen en Hamburg hebben ze duidelijk te verstaan gekregen dat zij er geen geld in gaan investeren daar het er niet uit komt en alleen verlies oplevert.
Ze zijn daar een beetje nuchterder.En geen grootheids waanzin
Ik hoop dat men opschiet!
Mensen uit bremen zijn nu ruim zes uur onderweg!
Dat levert straks exxtra klandizie op voor groninger "winkels" .
je bedoelt dat meer Nederlanders naar de Duitse steden kunnen !
Ja min of meer maar dan anders.