De stad investeert samen met talloze onderwijsinstellingen 1,4 miljoen euro in het voorkomen van taalachterstand.
Basisschoolleerlingen hebben soms al vroeg in hun schoolcarrière een taalachterstand en blijven hier hun hele carrière last van houden. Bestaande onderwijsmethoden leveren onvoldoende resultaat op. Nu introduceren Stad, Universiteit, Hanzehogeschool en drie schoolbesturen de methode Succes For All. Ouderparticipatie, spelen met taal en ” veel kilometers maken” staan hierin centraal. De methode wordt met succes in Amerika en Engeland toegepast.
Het project heeft een looptijd van vier jaar.
De politie is opzoek naar vier personen die mogelijk betrokken zijn bij een incident in…
Straatboer Steven heeft afgelopen vrijdag bloembollen langsgebracht bij twintig Groningse huurders die afgelopen jaar hun…
De komende dagen schommelt de temperatuur tussen 6 en 8 graden. Het wordt voornamelijk een…
De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag drie mensen aangehouden na een…
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…
Bekijk reacties
En de ouders van de kinderen?
Taalles via inburgering is verplicht maar vrijwel niemand heeft een inburgeringsdiploma.
Je wilt niet weten hoeveel analfabeten in nederland binnenstromen.
Wie zegt dat het alleen om allochtonen gaat? Er zijn in helaas ook genoeg autochtone mensen die een taalachterstand hebben, en hun kinderen dus ook. Vaak rasechte Groningers, ik denk dat VSH ze Stadjers zou noemen.
Natuurlijk komt dat door de allochtonen! Maar de linkse politiek-correcten willen dit natuurlijk weer niet horen?
Taalachterstand.
Kende een stukadoor, die alleen Stad-Gronings sprak. Moet voor zulke mensen een verkapt werkverschaffingsprojectje van 1,4 miljoen in het leven geroepen worden?
De man kon stuken als de beste, en had een plezierige dronk.
de kleine groep waar Youssefke het over heeft zal ook niet goed NL kunnen leren als ze teveel mensen zoals Youssefke om zich heen hebben die hun bij voorbaat al veroordeelt. Om goed de taal te lezen moet je kunnen oefenen met mensen die de taal al beheersen. Ik ben het met Maarten eens, er zijn vele oorzaken waardoor kinderen een taalachterstand oplopen. De vraag is, hoe lossen we dat op.
Door nederlands te praten ook buiten schooltijd.
Uiteraard beginnen allochtone kinderen waarvan de ouders thuis geen Nederlands spreken op school met een achterstand. Het is goed dat daar aandacht aan wordt geschonken. Wanneer je volop mee wilt draaien in de Nederlandse samenleving dan zal je goed Nederlands moeten beheersen.
Dat dit niet alleen problematisch is voor allochtonen maar ook voor autochtonen die opgegroeid zijn in een milieu waar vooral dialect wordt gesproken is evident.
Uit onderzoek van de Radboutuniversiteit, ik citeer, kwam naar voren dat Nederlanders die met een streektaal zijn opgegroeid gemiddeld een jaar minder opleiding volgen. Hun eerste baan heeft een lagere status dan die van ABN-sprekenden. Dat dit effect in de verdere levensloop doorwerkt, is te zien aan de eveneens relatief lagere status van de baan die ze op het moment van het interview hebben.
De lagere sociaaleconomische achtergrond van ouders die dialect spreken is uit de steekproef gefilterd.
Uiteraard moet je mensen niet verbieden om dialect te spreken maar dat dit bepaalde negatieve gevolgen heeft voor kinderen die in een dergelijk milieu opgroeien is ook duidelijk.
Die subsidie zal bedoeld zijn om de zwakste schakel te versterken ( mag ik hopen).
Dan kom je toch bij een deel van de nieuwe medelanders uit en niet bij een dialectprobleempje
Dat mag je hier niet zeggen hoor! Dan ben jij een rascist!
Begrijp je het concept 'racisme' niet of moeten jouw bijdragen als een poging tot humor worden gezien?
Of je wit of zwart bent, gelovig bent of niet, hier of elders bent geboren maakt niet uit.
Iedereen mag en moet meedoen, en een goede kennis van het Nederlands is onontbeerlijk om hier een bestaan op te bouwen.
Heel goed dat daar veel aandacht voor is, ongeacht de oorzaak van de taalachterstand.