De 28-jarige stadjer die afgelopen vrijdag geen papieren vervoersbewijs in de bus kon kopen is volgens Arriva terecht niet toegelaten tot de Qliner naar Drachten. De man wilde een dagretour van 10 euro in de bus aanschaffen maar volgens de vervoerder was dit niet mogelijk omdat het om een versterkingsrit ging.
Een versterkingsrit wordt bij drukte ingezet en papieren kaartjes zijn op deze diensten niet te koop. Volgens Arriva staat dit vermeld bij de voorruit van de bus en kunnen reizigers die zo’n kaartje willen kopen een bus van de reguliere dienstregeling gebruiken.
Bij het incident ontstond een woordenwisseling waarbij de buschauffeur dreigde de politie te bellen als de stadjer de bus niet zou verlaten. Arriva zegt het te betreuren dat de stadjer hierdoor een negatieve ervaring heeft ervaren met de dienstverlening van het bedrijf.
Het belooft een flink gure week te gaan worden. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis is het…
Wethouder Kirsten de Wrede (Partij voor de Dieren) van Cultuur wil proberen om het Poëziepaleis…
Forum Groningen hoeft niet aan de slag met een uitbreiding van haar verdiencapaciteit. Een voorstel…
Sinterklaas is zondagmiddag feestelijk verwelkomd in de wijk Lewenborg. De Goedheiligman en zijn pieten maakten…
Kunstschilder Egbert Modderman uit de stad is dit weekend uitgeroepen tot Talent van het Jaar…
Voor de tweede klassers uit Stad die in actie kwamen was het een slechte middag,…
Bekijk reacties
Belachelijk. Zorg eens voor pinapparaten in de bus ipv die ouderwetse kaartjes. Het is 2015 mensen...
Aangezien ik het niet zo'n prettig idee vind dat Big Brother elke stap van mij kan volgen, ben ik zeer voor de mogelijkheid om met contant geld te kunnen betalen.
Doe vrijwel alles met de pin. Maar dat de mogelijkheid bestaat gewoon met geld te betalen lijkt me aanbevelenswaardig.
Versterkingsrit of gewone rit maakt niets uit.
De wet geldt overal.
Stel je voor je gaat in zo'n bus zitten roken,(gatver) moet je eens kijken hoe snel je eruit
wordt gezet.
Had die gast dan naar huis moeten LOPEN ?
Mooi...is dat ook weer duidelijk. Een hoop poeha om niks dus.
Klopt Pieter.
Een volgende keer moet het "slachtoffer" goed op versterkingsrit-papiertjes letten.
Zou wel zo netjes zijn als het slachtoffer en Sikkom even hun excuses bij de buschauffeur gaan aanbieden. Een bosje ruikers erbij.
Kunnen zich waarschijnlijk niet voorstellen hoe stressvol de baan van buschauffeur is, en hoe extra belastend dit soort subassertieve optredens met camera's voor een chauffeur is.
De chauffeur had het op een fatsoenlijke manier moeten uitleggen. Dat is kennelijk moeilijk voor buschauffeurs, zoals we het hier op het forum ook wel eens merken.
Marc
Lijkt erop dat jij achter Sikkom aan denkt dat buschauffeurs supermensen moeten zijn.
Baan vol stress. Wie weet had de buschauffeur vlak voor het gebeuren wel een of andere scholier met oordopjes vlak voor de bus langs. Als er dan een bijdehante snaak eventjes heel assertief gaat lopen doen, kan ik me voorstellen dat je als buschauffeur denkt:"bekijk het maar even".
Ook mogen we niet vergeten dat (oudere) Groningers nog wel eens nors en gereserveerd overkomen. "Groningers zijn te eerlijk om vriendelijk te zijn" werd er vroeger wel gezegd. Zo'n houding past misschien niet bij 21e eeuwse dienstverlening, maar mogen (oudere Groningers) nog een beetje zichzelf zijn?
Groningse oom van mij (ben verder wat Drents en nogwat Hollands) is ook een nors en gereserveerd. En niet het toppunt van geduld. Maar als je voorbij eventuele aannames kijkt, en door schild heenprikt, is het gewoon een hartstikke aardige en goede man. Leve de culture diversiteit!
Accurate informatievoorziening is part of the job. Iedere callcenter medewerker die een klant zo afpoeiert en men komt er achter vliegt er stante pede uit. Buschauffeurs denken vaak dat ze geen klanten hebben.
Ben het niet helemaal met de keuze van je voorbeeld eens.
Accurate informatievoorziening is de kerntaak van een callcenter medewerker. De kerntaak van een buschauffeur is het op de juiste tijden, en op een veilige manier mensen te verplaatsen. Met nadruk op een veilige manier.
Heb liever een (oudere) Groningse buschauffeur die op Groningse manier communiceert (en dat komt weleens bot en nors over) en tientallen jaren geen ongeluk veroorzaakt, dan eentje die volgens Amerikaanse normen je met een brede glimlach in zijn vele tonnen wegende voertuig welkom heeft, maar daar wel eens mee tegen een onoplettende fietser knalt.
VSH: Over die amerikaanse chauffer die wel
eens tegen een onoplettende fietser aanknalt ?
Nou moet je niet die amerikaanse chauffeur de
schuld geven.
Je zegt zelf ONOPLETTENDE fietser!
Dan moet je de schuld bij die fietser leggen,
en niet bij die buschauffeur.
Had die fietser maar moeten opletten.
Aardige buschauffeurs overrijden vaker fietsers? Wat een rare stelling. Wanneer een chauffeur met reizigers bezig is, is hij visitekaartje van het zijn bedrijf en van het OV. Dan dien je je behulpzaam en accuraat op te stellen. Wanneer onderweg, dan moet hij zich concentreren op het verkeer en niet als een Amerikaans volkszanger zijn publiek vermaken. Buschauffeur zijn is niet alleen deuren open doen en doorkarren.
Marc.
Heb ik het misschien verkeerd geformuleerd. Mijn punt: ik vind de mate van klantvriendelijkheid mbt buschauffeurs van ondergeschikt belang. Als ze maar goed kunnen sturen.
Het is wel duidelijk dat de eigen bedrijfsvoering en procedures het denken bij Arriva bepaalt. De klant centraal stellen lijkt een onbekend concept.
Misschien is het omdat buschauffeurs onder enorme (tijds-druk) staan, is het dat ze niet de neiging hebben om filmende wijsneuzen centraal te stellen.
Misschien moet je zelf gewerkt hebben (en martsklusjes en marsmannetjes verkregen dankzij PvdA lidmaatschap is geen werken) om de buschauffeur te begrijpen.
Volgende keer beter lezen VSH.
Ik heb het niet over de chauffeur, die kan ik goed volgen. De keuze van Arriva vind ik onbegrijpelijk.
Weer leuk gegok en een dommige poging van je om mij te beledigen. Weer niet gelukt. Blijf proberen.
Tijdens het werk heb je ruimschoots de tijd om iets beters te verzinnen. Of komt er weer een aankondiging van een actie die vervolgens weer niet gebeurt.
* matsklusjes en matsbaantjes.
(Klote autocorrectie)
Beste allen,
Zoals altijd is het de toon die de muziek maakt. Overal waar mensen werken, en mensen klant zijn, vallen dus de spaanders van het mens zijn.
Als de eerste seconden contact niet lekker verlopen, wordt een gesprek er vaak alleen maar grimmiger op.
Als dán opeens een camera aangezet wordt, en met een negatief stukje tekst erbij op internet gezet wordt, lijkt het al snel wie de boosdoener is.
Ik kan me heel goed voorstellen dat de klant vindt dat hij met contant geld betalen kan.
Echter de versterking is juist bedoelt om de dagelijkse stroom reizigers snel een reisplek te bieden, zonder lastig gedoe.
Maar dit moet dan wel duidelijk aangegeven zijn. Daarvan zie ik dan weer geen foto's of filmpjes.
Maar de houding van de chauffeur kan ik me ook heel goed voorstellen. Je zal maar in een hokje van 80x80 cm zitten, en iedereen die het niet eens is met de gang van zaken richt een camera op jou.
Zelf ben ik ook buschauffeur, en heb in de afgelopen 12 jaar gelukkig nog nooit een camera op mijn neus gehad. Maar de dag dat dat gebeurt, zal ik acuut vragen hiermee op te houden.
Er hangen immers al camera's in de bus, waar mijn chauffeurscabine ook gedeeltelijk op staat.
Gebeuren er dus dingen die niet door de beugel kunnen, dan kan de reiziger een klacht indienen, en zal mijn chef kijken op ons eigen systeem of er rare zaken aan de hand zijn geweest.
Prima manier toch? Er zit zelfs geluid bij.
En of de chauffeur nou wel eerst vriendelijk was, en pas de politie wou gaan bellen toen er gefilmd werd. Of dat de passagier gewoon uit was op een rel, is eigenlijk helemaal niet interessant.
Het is het feit dat je overal maar een camera op richt als iets je niet bevalt.
Groeten Thijs
Thijs,
Kan me goed voorstellen dat het erg vervelend is wanneer rotjochies alles filmen en op internet zetten. Dat is heel irritant maar wel de nieuwe realiteit.
Ik kan me voorstellen dat een chauffeur in dit soort situaties wel eens onhandig reageert.
De keuze van Arriva om geen kaartjes in de versterkingsbussen te verkopen kan ik niet volgen. Dat lijkt eerder ingegeven door het gemak voor Arriva en niet uit belang van de passagier (=klant).
Als die chauffeur echt KLANTvriendelijk was
geweest, had hij die reiziger gratis meege-
nomen, bij gebrek aan de kaartjes.
Daaraan kan die reiziger toch niets doen ?
Buiten de bus zijn die kaartjes niet eens te
koop.
Niet zeuren dat dat geld zou hebben gekost,
nu heeft het netzoveel gekost, want de rei-
ziger is niet meegeweest, de bus heeft de-
zelfde route gereden, en er is een hoop
ellende ontstaan.
Dan had de baas van die chauffeur maar kaart-
jes moeten meegeven.
versterkingsrit of niet, het lijkt me dat een chauffeur als hij in dienst is zijn consignatie bij zich moet hebben en dus ook zijn ritkaarten die hij onderweg kan verkopen
Een klant hoeft in alle redelijkheid niet te weten of het een 'gewone' bus is of een 'versterkingsrit'. Voor een klant is de bus een middel dat hem van A naar B brengt, meer mag je van een klant niet eisen.
Helemaal mee eens. Arriva snapt dat niet en zadelt de chauffeur met de problemen op.
Ach, dat kunnen jullie allemaal wel vinden. Arriva heeft echter geconstateerd dat de chauffeur gelijk had. Daarmee is de kous gewoon af.
VSH: Jij vindt dat het enige wat van belang
is, dat de chauffeur goed kan rijden, en
zijn fatsoen en taalgebruik is onbelangrijk ?
Dus jij zou het leuk en normaal vinden, dat
wanneer jij de bus instapt hij/zij jou be-
groet met: "Goeiemorgen klootzak, nou sode-
mieter maar achter in de bus !"
Bus is bus, en als het normaal is dat het
enige kaartje in de bus wordt verkocht,
moet die chauffeur de schuld van ZIJN fout
niet bij de passagier leggen, en hem dan
maar gratis meenemen, want die passagier
heeft recht op die rit. Hij wilde er ook
voor betalen, maar dat mocht niet van die chauffeur. Wat is dat voor waanzin ?
Arriva, ga je diep schamen, en kom met
excuses en bloemetjes naar die passagier !