Er is sprake van een flinke achterstand in het onderhoud van provinciale wegen, kanalen en bruggen. Dat blijkt uit onderzoek van de Noordelijke Rekenkamer.
In 2012 werd in de provincie Groningen voor een kleine 19 miljoen euro aan wegen uitgegeven. De provincie is wettelijk verplicht om de infrastructuur goed te onderhouden. Door bezuinigingen zijn de onderhoudsbudgetten de afgelopen jaren flink onder druk komen te staan. Hierdoor neemt de kwaliteit gestaag af en ontstaat steeds meer schade. Het gaat onder meer om ruim 2400 kilometer aan wegen en fietspaden.
Het onderzoek van de Rekenkamer gaat over de jaren 2007 tot 2013. De resultaten van het onderzoek worden maandag gepresenteerd aan de statenleden. Volgens de Rekenkamer moet de provincie nu prioriteiten stellen.
Het belooft een flink gure week te gaan worden. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis is het…
Wethouder Kirsten de Wrede (Partij voor de Dieren) van Cultuur wil proberen om het Poëziepaleis…
Forum Groningen hoeft niet aan de slag met een uitbreiding van haar verdiencapaciteit. Een voorstel…
Sinterklaas is zondagmiddag feestelijk verwelkomd in de wijk Lewenborg. De Goedheiligman en zijn pieten maakten…
Kunstschilder Egbert Modderman uit de stad is dit weekend uitgeroepen tot Talent van het Jaar…
Voor de tweede klassers uit Stad die in actie kwamen was het een slechte middag,…
Bekijk reacties
Zelfde geldt voor de Stadswegen... en dat terwijl de auto het meestgebruikte vervoermiddel van en naar de Stad is.
Het wordt tijd dat de gemeente Groningen stopt met die onzinnige investeringen in de bus en zich richt op hoognodige verbeteringen van het Stadse wegennet. Het valt me keer op keer op hoe vreselijk slecht het Groningse wegennet toch is. Wanneer wordt eindelijk afgestapt van dat achterhaalde autopest-beleid?
Ik wil verdomme met mij auto naar de Grote Markt kunnen rijden en hem daar parkeren. Ruim baan. Fietsers en voetgangers op de stoep blijven en stadsbussen uit de weg! Ik heb een auto! Ik ben de man! hooooaaaarrrr!
Doe eens normaal, man. Deze reactie slaat helemaal nergens op. Hoewel hij wel het taboe typeert dat op de auto ligt in deze stad.
Het hardnekkige en mijns inziens totaal onjuiste beeld blijkt te bestaan dat iedereen die voor een betere infrastructuur voor de auto pleit, daarmee bedoelt dat ze overal moeten kunnen komen met de auto en 'm het liefste voor de deur van elke winkel, of recht op de Grote Markt, zou willen neerzetten.
Dit is totaal niet het geval; niet bij mij tenminste. Wat denk je dat ik wil; files in de binnenstad, zoals pre-1973...?
Een goede auto-infrastructuur betekent niets meer en niets minder dan de auto zo efficiënt mogelijk van en naar de parkeervoorzieningen in en om de (binnen-)stad te leiden. Het mankeert in deze stad aan eenduidigheid. Al was het bijvoorbeeld maar in de belijning en bewegwijzering!
De aanpak van de Ring helpt, maar is bij lange na niet genoeg.
Zolang de gemeente de parkeergarages niet vol krijgt is er nog niet zoveel aan de hand. Daarnaast is er ook ruime en nog steeds groeiende P&R capaciteit en ook daarvoor is die businfrastructuur nodig. Om maar niet te spreken over de vele studenten die geen inwoner van de stad zijn die vervoerd moeten worden. Want er komt geen Tram dankzij Ton Schroor onze visionaire Loco! Wat een Held!
Ach ja, de verrad... pardon, visionair Schroor heeft ervoor gezorgd dat er geen echt alternatief aan de auto meer kan worden geboden. En of P+R met de bus de investeringskosten wel waard zijn...
Je kunt dat geld beter steken in verbeteringen van het wegennet. Kost minder, heeft groter positief effect. Momenteel is het zo dat het wegennet van Groningen erger wordt ervaren dan Amsterdam. Totaal onnodig!
Laten de auto afschaffen .. Het is niet meer van deze tijd. Hebben die autobezitters dan werkelijk totaal geen schuldcomplex? Het aantal longkankergevallen wordt wel heel makkelijk toegeschreven aan (passief) rokers. Ik zou weleens een gedegen onderzoek willen zien van onze luchtkwaliteit. En wie de werkelijke veroorzakers zijn. En het verband mbt longkankergevallen.
De provinciale weg tussen Groningen en Lauwersoog heeft naar ik mij kan herinneren voor het laatst rond 1993-94 echt grootschalig onderhoud gekend in de vorm van volledig nieuw asfalt incl. het vervangen van de onderlaag.
Dat het ook rondom en in de stad zelf slecht gesteld is met sommige wegen zijn de structurele problemen welke bij een provinciestad tevoorschijn komen als je Amsterdam 2.0 wilt gaan worden. Deze stad is te klein qua oppervlak en niet toegerust om hetgeen de afgelopen decennia aan groei is ontstaan door ongebreidelde bouw en uitbreiding in goede doorstromingsbestendige banen te kunnen gaan leiden.
Dat dit de nodige slijtage laat zien door al het verkeer wat hierdoor dagelijks de stad in en uit moet is dan ook niet meer dan een logisch gevolg.