Een bomvolle trein. Sneltreinreizigers tussen Groningen en Leeuwarden hebben er sinds vorige week dagelijks mee te maken. “Ik vind dit echt onbeschoft.”
Het is woensdagmiddag rond 17.30 uur. Op het Hoofdstation in Groningen staat op spoor 4 de sneltrein naar Leeuwarden te wachten. “Ik snap hier niets van”, zegt een forens van middelbare leeftijd. “Deze trein komt om 17.15 uur binnenrijden en bestaat uit twee treinstellen. Sinds vorige week wordt de trein ontkoppelt waardoor er maar één treinstel terug gaat naar Leeuwarden. Je ziet wat daar de gevolgen van zijn”, terwijl hij naar de trein wijst.
Doorlopen!
Terwijl de trein pas rond 17.41 vertrekt zijn alle zitplaatsen al vergeven, en moeten de drommen mensen die nog aan komen lopen genoegen nemen met een sta-plaats. “Doorlopen!” Schreeuwt een man, die een vouwfiets bij zich heeft en bij de deuropening staat. Langzaam komt er beweging in de massa waardoor er wat ruimte ontstaat op het balkon.
“Een hel”
“Dit is een hel”, zegt een vrouw. “Ik ben slecht ter been, en nu wordt van mij gevraagd om een half uur te gaan staan. Dit kan gewoon niet.” Terwijl de machinist op zijn fluit blaast springt nog snel een meneer, die een patatje aan het eten is, uit de trein. “Ik pak de volgende trein wel. Dit is geen doen.”
Zo vol dat de deuren niet meer werken
Als de trein na een kwartier in Buitenpost arriveert wordt pas duidelijk hoe vol de trein is. Reizigers die uit willen stappen krijgen niet die mogelijkheid want de deuren blijven gesloten. “Jullie moeten ruimte maken bij de deur want jullie blokkeren de beveiliging”, roept de machinist. Na wat geduw, getrek en nog eens op de deurknop te drukken, springen de deuren open. “Je moet er toch niet aan denken als we nu een aanrijding of een ongeluk krijgen”, roept een vrouw verbaasd.
“Hij doet het niet meer”
In Leeuwarden aangekomen laten de deuren het helemaal afweten. “De lampjes knipperen meneer de machinist, hij doet het niet meer.” De machinist komt uit zijn cabine en begint vervolgens te springen op het balkon. “Zo schiet het misschien los.” Maar uiteindelijk blijkt een sleutel, waarmee de deuren geopend kunnen worden, het meest effectief, waardoor uiteindelijk iedereen de trein kan verlaten.
Spijt
“Het spijt ons heel erg”, roepen drie stewards die de reizigers op het perron in Leeuwarden opwachten. “Er zijn heel veel treinstellen kapot, waardoor we niet meer materieel in kunnen zetten”, zegt er eentje. “Onzin”, zegt een man die blijft staan. “Jullie zetten sinds vorige week bewust één treinstel in, en dat ben ik zat. Jullie zien toch ook dat dit niet kan?” De stewards reageren door te zeggen dat ze hopen dat er snel een oplossing komt, en dat ze hier melding van gaan maken.
@Arriva_NL vandaag nog erger: trein van Groningen naar Leeuwarden 17:41. Trein zit zó vol dat er mensen op het perron moesten blijven staan
— ikbenhenk (@ikbenhenk) May 27, 2015
@Arriva_NL onderzoek hoeveel mensen je in 1 kleine trein kunt proppen??? Groningen – Leeuwarden 17:41 uur! pic.twitter.com/2oJRJnMBvV
— Rick Meester (@RickMeester) May 27, 2015