Een bomvolle trein. Sneltreinreizigers tussen Groningen en Leeuwarden hebben er sinds vorige week dagelijks mee te maken. “Ik vind dit echt onbeschoft.”
Het is woensdagmiddag rond 17.30 uur. Op het Hoofdstation in Groningen staat op spoor 4 de sneltrein naar Leeuwarden te wachten. “Ik snap hier niets van”, zegt een forens van middelbare leeftijd. “Deze trein komt om 17.15 uur binnenrijden en bestaat uit twee treinstellen. Sinds vorige week wordt de trein ontkoppelt waardoor er maar één treinstel terug gaat naar Leeuwarden. Je ziet wat daar de gevolgen van zijn”, terwijl hij naar de trein wijst.
Doorlopen!
Terwijl de trein pas rond 17.41 vertrekt zijn alle zitplaatsen al vergeven, en moeten de drommen mensen die nog aan komen lopen genoegen nemen met een sta-plaats. “Doorlopen!” Schreeuwt een man, die een vouwfiets bij zich heeft en bij de deuropening staat. Langzaam komt er beweging in de massa waardoor er wat ruimte ontstaat op het balkon.
“Een hel”
“Dit is een hel”, zegt een vrouw. “Ik ben slecht ter been, en nu wordt van mij gevraagd om een half uur te gaan staan. Dit kan gewoon niet.” Terwijl de machinist op zijn fluit blaast springt nog snel een meneer, die een patatje aan het eten is, uit de trein. “Ik pak de volgende trein wel. Dit is geen doen.”
Zo vol dat de deuren niet meer werken
Als de trein na een kwartier in Buitenpost arriveert wordt pas duidelijk hoe vol de trein is. Reizigers die uit willen stappen krijgen niet die mogelijkheid want de deuren blijven gesloten. “Jullie moeten ruimte maken bij de deur want jullie blokkeren de beveiliging”, roept de machinist. Na wat geduw, getrek en nog eens op de deurknop te drukken, springen de deuren open. “Je moet er toch niet aan denken als we nu een aanrijding of een ongeluk krijgen”, roept een vrouw verbaasd.
“Hij doet het niet meer”
In Leeuwarden aangekomen laten de deuren het helemaal afweten. “De lampjes knipperen meneer de machinist, hij doet het niet meer.” De machinist komt uit zijn cabine en begint vervolgens te springen op het balkon. “Zo schiet het misschien los.” Maar uiteindelijk blijkt een sleutel, waarmee de deuren geopend kunnen worden, het meest effectief, waardoor uiteindelijk iedereen de trein kan verlaten.
Spijt
“Het spijt ons heel erg”, roepen drie stewards die de reizigers op het perron in Leeuwarden opwachten. “Er zijn heel veel treinstellen kapot, waardoor we niet meer materieel in kunnen zetten”, zegt er eentje. “Onzin”, zegt een man die blijft staan. “Jullie zetten sinds vorige week bewust één treinstel in, en dat ben ik zat. Jullie zien toch ook dat dit niet kan?” De stewards reageren door te zeggen dat ze hopen dat er snel een oplossing komt, en dat ze hier melding van gaan maken.
In het programma NOS Gronings gas: toen, nu, straks duikt Winfried Baijens begin december in…
Terra MBO in Groningen heeft sinds afgelopen vrijdag een nieuwe Nederlands Kampioen binnen de gelederen.…
Qbuzz introduceert volgende week maandag buslijn 110, een directe verbinding in de spits tussen Assen…
Een klein appartement of studio kopen in Groningen is relatief prijzig in vergelijking met andere…
Boa’s, burgemeester Koen Schuiling en de (toenmalige) minister waren er niet blij mee, maar een…
Het International Welcome Center North (IWCN) in Groningen viert deze maand zijn 10-jarig bestaan. Ale…
Bekijk reacties
misschien moet de Arriva eens overwegen een dubbeldekker te kopen
dat krijg je bij privatisering. De trein en busritjes zijn trouwens sinds de invoering van de chipkaart wel bijna 2 x zo duur geworden !
Zonder privatisering was heel die trein al afgeschaft geweest. Juist door dit soort lijntjes te privatiseren blijven ze behouden en vaak zelfs in frequentie uitgebreid.
Daardoor worden ze populairder en groeien ze soms sneller dan verwacht...
Dat zijn, als jouw idee er over klopt, alleen maar keuzes van een overheid. Een HSL lijn is ook niet winstgevend en zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen. Ik heb met mijn marginale opleiding economie altijd geleerd dat je, als het één de kosten van het andere maar dekt, je altijd minstens quitte draait.
Los daarvan blijkt telkens maar weer dat privatisering en prijs-kwaliteit helaas erg met elkaar verbonden zijn, niet in positieve zin. Er moet gewoon winst gemaakt worden op alleen dat ene lijntje...
u koopt een vervoersbewijs en geen zitplaats dus niet zeuren of ga fietsen is nog gezond ook nog
gewoon weer een buslijn invoeren..
Tijd voor concurrentie voor Arriva? Moet je eens de trein naar Leer nemen: kun je pas 2 minuten voor vertrektijd in, omdat de machinist op het laatste moment komt aan sjokken. Pure arrogantie van de macht.
De bus is natuurlijk geen alternatief, veel te traag en oncomfortabel.
Wanneer je de keuze hebt dan ga je niet met openbaar vervoer maar pak je fiets of auto.
Dit soort verhalen draagt niet bij aan de promotie van de trein. Vervoerders als Arriva redeneren helaas niet zo.
Traag en oncomfortabel ? jij bent zeker sinds de jaren 70 niet meer met de bus geweest hé ?
Bussen rijden nooit van deur tot deur. Je bent altijd veel tijd kwijt door voor- en natransport. In de stad en in de spits zitten de bussen altijd aardig vol met studenten en scholieren. Vergeleken met mijn auto is dat erg oncomfortabel. De stoel in mijn auto zit heel wat lekkerder en ruimer dan de bus. Bovendien kan ik in de auto gemakkelijk, uiteraard handsfree, bellen en afspraken maken.
Wat betreft openbaar vervoer kan alleen de 1e klas intercity nog een beetje de vergelijking met de auto doorstaan.
Ik denk dat in deze specifieke verbinding de bus inderdaad een stuk trager is dan de trein. De gemiddelde snelheid van de sneltrein ligt momenteel rond de 90 km/h. De bus mag niet harder dan 80 km/h en dan rekenen we alle verkeersverslomende onderdelen niet mee.
Dit moet toch snel op te lossen zijn: Er wordt te Groningen een treinstel losgekoppeld. Is dit treinstel vast houden niet een mogelijke oplossing om meer ruimte te krijgen?
nou...de "specialisten" hebben er weer verstand van.(NOT) de Vlinders rijden namelijk 100 km per uur...
verdiep je eens in de materie als jullie commentaren geven.