Categorieën: Nieuws

Geen bussen meer in binnenstad

Bussen rijden over een tijdje niet meer over de Grote Markt, maar over de Diepenring. Dat schrijft het Stadsbestuur in de conceptvisie “ Bestemming Binnenstad”.

Voetgangers en fietsers krijgen daardoor meer ruimte. Dat is nodig omdat het steeds drukker wordt in de binnenstad. De gemeente wil een netwerk van attractieve routes voor wandelaars en fietser vanaf het hoofdstation, de Westerhaven, het Boterdiep en Damsterdiep. De bussen rijden dan niet meer door de A-straat en Brugstraat. De Oude Ebbingestraat wordt autovrij. De plannen vergen een investering van 22,5 miljoen euro.

Het Stadsbestuur denkt nog na over passende oplossingen voor ouderen en mensen die slecht ter been zijn, om in het stadshart te komen. Een definitief besluit valt niet voor eind dit jaar.

Gert van Akkeren

Bekijk reacties

  • Knap !
    De plannen moeten nog voor een groot deel worden uitgewerkt, maar de kosten (22,5mlj) zijn al bekend.
    Dit Stadsbestuur strooit met miljoenen voor haar wilde plannen. Ben benieuwd waar de geldpers staat.

  • Omdat het niet-Groningse stadsbestuur (Van Keulen is volgens mij de enige Groninger) niet wil toegeven dat er een aantal grenzen zijn bereikt, en ondanks krimp/stagnatie op andere plekken in het land, nog steeds wil groeien, verliezen Stad Groningers hun fijnmazige buslijnnetwerk en directe OV verbinding naar de Grote Markt?

  • Bussen op de diepenring en auto`s dan? Ik neem tenminste aan dat deze wel op diezelfde diepenring mogen blijven rijden om zo bij een in het centrum gelegen parkeergarage te kunnen blijven komen. Of worden deze garages afgeschreven om erna extra P+R voorzieningen rondom de aanvoerroutes richting stad te gaan realiseren?

    Je zou natuurlijk een van de dan overbodig geworden parkeergarages in kunnen gaan richten als een overdekte weekmarkt, waar je hoog en droog of laag en traag je boodschappen kunt gaan halen.

    • Of HET MONSTRUM erin situeren. Het zou dan eventueel Huis van Niets kunnen gaan heten.

  • De bussen blijven volgens mij op het Zuiderdiep gewoon rijden. De bereikbaarheid van de winkelstraten wordt nauwelijks slechter, zeker wanneer er ook nog iets voor ouderen geregeld wordt.

    Een heel goed plan dat de Binnenstad heel wat aantrekkelijker maakt. Eindelijk de bussen uit de A-straat, de Brugstraat, Oosterstraat, de Grote Markt en de Gelkingestraat. Het opent heel wat perspectieven om de Grote Markt en de huidige drukke busroutes aantrekkelijker in te richten.
    De toegang richting het nieuwe Forum en de nieuwe Oostwand wordt door het verdwijnen van de bussen ook heel wat aantrekkelijker.

    • Jack (import) heeft zelfs googlemaps erbij gehaald, om wat straatnamen te prikken in de binnenstad.

      • Wanneer ik in jouw ogen een verkeerde straat noem dan hoor ik graag een correctie. Dat is heel wat constructiever dan een raar praatje van je.

  • Je bouwt een Forum om mensen te lokken en vervolgens haal je het openbaar vervoer erbij weg.

    Er lopen hier denk ik een paar prioriteiten door elkaar...

    • Vanaf het schuitendiep is het net zo ver lopen naar het forum als vanaf de grote markt.

      • Niet echt eigenlijk; het Forum interesseert me niet zo veel, maar ik gok aan de kant van de Grote Markt. Dus níet aan de kant van het Schuitendiep...

        Maar het is maar wat voor waarde je hecht aan het argument dat de GM bereikbaar moet zijn voor het openbaar vervoer. Jij hecht er weinig waarde aan, ik iets meer.

  • Nu krijg je het ware gezicht van D'66 en de SP te zien. Eerst de tram de nek omdraaien en nu is de binnenstad straks onbereikbaar. Wie gaat er nu in weer en wind van de Stadsschouwburg of het Zuiderdiep naar de Grote Markt lopen? Niemand toch! Nu kun je beter het hele stadsvervoer opheffen (is waarschijnlijk ook de bedoeling) en duizenden gammele onverlichte fietsen overal laten slingeren. Leuke binnenstad en leuke wethouders. Erg sociaal en de doodsteek voor de binnenstad! Ik nooit een abonnement meer!

  • Geen bussen meer in het centrum? Een zegen voor de winkels in de buitenwijken en voor de winkelcentra in de omliggende gemeenten.

  • Het stadshart van Groningen zal sterven als de bloed toevoer ( wegen/busbanen ) worden afgesloten omgeleid of verlegd, zodat de Grote Mark niet... of slecht bereikbaar wordt.
    Men heeft niet door ( of wil niet doorhebben) hoeveel mensen gebruik maken van het bus vervoersnet, en men vraagt zich (nog steeds) af hoe het komt de V&D ( midden in het centrum) en de tientallen andere winkels in de binnenstad leegstaan en niet meer worden verhuurd.
    Crisis..heet zoiets.."Geldcrisis"
    Een GELD/crisis waar de stad Groningen toch wel de nodige negatieve ervaringen mee heeft opgedaan.
    Icebank Ijsland.

    Ik zou zeggen slimme wethouders haal U voordeel uit kennis van de geschiedenis, zodat u er in de toekomst Uw voordeel mee kan behalen.
    Het voordeel van het afblazen van het stief/kindje van Karin Dekker "DE TRAM" is wel duidelijk .
    Er is een ontzettend flexibel transport middel gevonden als ALTERNATIEF..een alternatief die er niet zou zijn volgens Karin
    Zie filmpje.

    https://youtu.be/zAfo1_BU2Io

    Men ervaart nu elke dag weer, hoe handig het is om straten TE KUNNEN openbreken ( zelfs voor meerdere maanden cq jaren) de bus rijd dan wel om .
    Beetje lastig voor de passagiers maar men is er ( ik spreek uit ervaring) snel aan gewend.
    Met een vastgelegd railsysteem ( voor de tram) zou er in lengte van dagen een TRAM over de markt hebben gereden.
    Voor de bereikbaarheid en gezelligheid van het stadshart en een must voor de winkeliers.
    Men had er zelfs een meer dan een half miljard euro voor over.
    En dan ...opeens komt men "WEER", met het onzalig plan om de binnenstad te vermoorden .
    Het afsluiten en verbieden van wegen en busbanen naar de markt voor......

    HET ALTERNATIEF (die er niet zou zijn)

    DE BUS..!!!

    HET Alternatief die er voor zorgt dat de BINNENSTAD LEEFBAAR BLIJFT.
    Het wordt weer tijd, om op de barricades te gaan staan voor het behoud van een bereikbaar binnenstad ..die geprepareerd lijkt te worden voor ALLEEN mensen met een AUTO en privé chauffeur.

    WEL EEN TRAM van een half miljard over de markt ?
    Voor decennia ??
    Nog net voor de deadline gestopt ??
    Dank U.. dank U... nuchter ( rekenverstand) wethouders.

    En dan... is er een ALTERNATIEF.
    Wat na enkele succesvolle jaren zomaar "opeens" ?? de nek wordt omgedraaid ?? voor wat ...voor wie ..?? waarom ?
    180 Graden gedraaid bestemmingsplan cq beslissingen ...??
    En ik zou schizofreen zijn ??

    Laat die gemeenteraad maar eens onderzoeken waarom dat men "ZOMAAR" weer van plan veranderd en welke belangen er allemaal spelen.

    Belangen van waarschijnlijk een paar mensen boven/over het gepeupel die paar die het stadshart willen regeren vanaf hun troon "het Monstrum" zoals Ardien zo nu en dan memoreert.

    Men kan deze ongein stoppen en massaal bij het referendum NEE zeggen tegen een afgesloten binnenstad.
    Moet men wel een referendum opstarten cq organiseren.
    Maar dat komt wel goed vermoed ik .

    Het gaat net zo lopen als met de TRAM..
    Een hoop Poeha.. en een hoop EGO..zal zijn tranen moeten slikken !! en uiteindelijk zegeviert het gezond verstand.
    BUSSEN OP DE MARKT ...
    DAT WIL DE BURGER..
    DE elite wenst een lege speeltuin alleen voor zichzelf.

    Over MY dead body ..

    • Spreek voor je zelf René. Ik zou het prima vinden dat de bussen over het Zuiderdiep-Kattendiep-Schuitendiep-Turfsingel rijden. Dan ben je nog steeds in de binnenstad. 60% van het vervoer in Groningen gebeurt met de fiets en voor de binnenstad is dat waarschijnlijk nog meer.

      • Jij denkt voor de Burger te spreken René, terwijl je zelf gewoon liever door de binnenstad rijdt dan over de Diepenring.

    • Nee, ik ben het met René eens. Mensen willen met de bus naar de Grote Markt, anders was 't niet de drukste halte van de Stad geweest. En anders hadden de buslijnen die nu niet meer via de Grote Markt gaan, niet opeens zoveel minder passagiers.

      Je kunt de bus niet van de GM weghalen zonder er een alternatief voor te bieden. De Diepenring is geen 100% alternatief; het aantal reizigers zal altijd minder worden. Dus waarom zou je iets doen dat de bereikbaarheid nog verder verslechtert?

      Om dezelfde reden ben ik trouwens ook tegen het verdwijnen van de bus uit de Brugstraat.

      • Goed dat de bussen geweerd worden uit het centrum
        Beetje raar dat dit weer zoveel geld moet kosten. alle wegen weg halen voor voetgangers en fietsers. de wegen moeten blijven ,wat winkels moeten bevoorraad worden.dat gebeurt met vrachtwagens.en als alles voetgangersgebied word,verzakt alles.

      • Nee, Marc, niet 'over mijn lijk'... Ik heet geen Sjoerd. :o)

        Ze doen maar, maar dat je de bereikbaarheid verbetert door er mensen weg te houden, blijf ik betwijfelen.

  • Bus hoort bij de Grote markt. Men wil naar het stadshart en niet ergens er net buiten. Bovendien....oude ebb auto vrij??? Leuk voor die scholen daar die kinderen van buiten de stad daar hebben. Mogen die ouders ergens aan de rand (betaald) parkeren en verder lopen? Oh waar ook. Kinderen tellen in de binnenstad allang niet meer mee na het opheffen van bv de holm etc.

Recente berichten

‘Maanden extra onderzoek nodig naar ondergrond en financiën tijdelijke vervanging Gerrit Krolbrug’; raad en college unaniem voor ‘krachtig signaal’ naar rijk

Na de Fietsersbond uit ook het Platform Gerrit Krolbrug, samen met een aantal bewonersorganisaties, grote…

1 uur geleden

De Doperse Dis wint de Barmhartige Samaritaan-prijs 2024

De Doperse Dis is door de ChristenUnie Groningen uitgeroepen tot Barmhartige Samaritaan van het jaar.…

3 uur geleden

Groningse gemeenteraad roept op tot volledig stopzetten gaswinning

De gemeenteraad van Groningen heeft met grote meerderheid een motie aangenomen waarin het kabinet wordt…

10 uur geleden

FC Groningen uit bekertoernooi geknikkerd na 3-1 nederlaag tegen AZ

FC Groningen heeft woensdagavond verloren van AZ in het AFAS stadion in Alkmaar. De Groningers…

10 uur geleden

Geen uitzondering voor bakfiets bij milieustraat

Een gratis lading grofvuil wegbrengen met een  (elektrische) bakfiets blijft formeel gelijk aan een lading…

10 uur geleden

Horeca, cultuur, groen of sport? Stad gaat prijsvraag uitschrijven voor invulling huidig busstation

Het huidige busstation in Groningen moet na de verplaatsing van de bussen naar de zuidkant…

11 uur geleden