Diverse lokale partijen in Groningen willen de hoge snelheidslijn met de randstad terug op de politieke agenda. Zij willen onderzoek naar het draagvlak voor een haalbaarheidsstudie naar een “Zuiderzeelijn nieuwe stijl”.
De partijen dienen daartoe samen een motie in, op initiatief van de raadsfractie van de Stadspartij en de Statenfractie van Groninger Belang. Het initiatief wordt ondersteund door diverse lokale partijen.
Het initiatief is een gevolg van een advies van de Sociaal Economische Raad aan het kabinet. Die vindt het van groot belang dat Noord-Nederland ook een aansluiting krijgt op het internationale HSL netwerk per trein. Zo komt er een nieuwe HSL verbinding tussen Oslo, Kopenhagen en Hamburg. Als Nederland daarop aansluit, blijft het noorden aantrekkelijk voor nationale bedrijven, kenniswerkers en bezoekers.
Op de Laan 1940 - 1945 (N370) ter hoogte van afrit Zeeheldenbuurt heeft vrijdagavond een…
De competitie voor de ‘Beste Groninger Film 2024’ is vrijdag van start gegaan. Dat betekent…
Het KNMI waarschuwt opnieuw voor plaatselijke dichte mist. In Groningen kan dit tot zaterdagochtend slecht…
De tunnel aan de Vierverlatenweg lag vrijdagmiddag vol met suikerbieten, nadat een volgeladen vrachtwagen een…
Museum aan de A in Groningen heeft meer dan vijftig maritieme objecten en scheepsbouwtekeningen met…
December is natuurlijk de maand van de lijstjes waarin jouw favoriete nummers worden gerangschikt, zoals…
Bekijk reacties
Mochten de bussen verdwijnen en de tram geen optie is, kan het spoor van de HSL misschien via de Grote Markt worden geleid?
Zodat het aansluit op de kabelbaan?
Marc,
en dan aansluit op de Sontbrug en doorboemelt naar Meerstad.
Volgens velen is dat al eens geprobeerd...
De Zuiderzeelijn van 200 km lengte met een raming van 11-13 miljard en een jaarlijks explotatie tekort van 350 miljoen is totaal niet haalbaar.Nederland heeft geen sneltreinen die harder dan 160 a 170 km kunnen.Fira debakel en vervangen door Bombardier uit Canada die niet sneller kan dan 170 dat is 10 km sneller dan de huidige treinen.Er is maar een oplossing !
Kampen > Staphorst > Hoogeveen nieuw trace kosten 700 miljoen voorbereiding en bouwtijd volgens Carla Peys 8 jaar + spoor Hoogeveen Groningen 150 cm verder uitelkaar + 77 spoorweg overgangen Zwolle-Groningen eruit halen kosten 350-500 miljoen.Dat is de snelste oplossing snelheid tot 200 km p/u. reistijd besparing Groningen-Schiphol 38 minuten.
Is alle ov in de provincie dan verdr allemaal al in orde?
Goed bezig.
Wat ook mooi zou zijn is dat een van de Groningse gemeentes de eerste TTIP-vrije van Nederland wordt. Zoals Borgerhout in Vlaanderen.
Waarom? Omdat de Monsanto's en andere 'corporate fascists' van deze wereld een groter gevaar voor onze Europese welzijn vormen dan ISIS, het broeikaseffect en "Griekse Crisis" bij elkaar.
(In het schimmige TTIP-gebeuren wordt een duistere rol gespeeld door "D66"-er en Bilderbergertje Pechtold. Wat een griezel is dat toch)
Waarom heb je het over TTIP en D'66 in een bericht over een HSL?
Heb ik al eens uitgelegd, maar vooruit, ik doe het nog een keer.
D66 figuren in de raad zijn voor degenen die op ze gestemd hebben onbekende personen. Op de slippen van die enge Pechtold hebben wij nu die D66 halftalenten in de raad. Hoop volk dat hier door studie veel te kort woont, om zich langdurig in lokale thema's te hebben verdiept, en nog (!) niet de smerige geheime agenda's van de Kleine Veilingmeester (Pechtold) doorziet. Daardoor is lokaal, landelijk geworden. En daarom sta ik mijzelf toe de landelijke D66 lokaal te maken.
Verder lijkt het me echt stoer als een Groningse gemeente de middelvingers naar De Mondiale Elite (de 1%) opsteekt en zich TTIP vrij verklaart.
Het is toch te gek voor woorden dat Monsanto denkt dat zij eigenaar zijn van het intellectuele eigendom op Aarde-eigen zaken als zaden?
Het Monsanto van onder andere het bloeddorstige monster Hillary Clinton die als argumentatie voor haar steun aan de criminele tweede Golfoorlog (een veelvoud aan het aantal doden waarvoor Putin zijn gehele machtsuitoefening verantwoordelijk is) de zieke uitspraak "better wrong and strong, than right and weak" gebruikte.
Maar als reden geeft het D66, of wat daar sinds Pechtold voor door gaat, op hun site-je aan dat de TTIP voorkomt dat we van Putin afhankelijk worden en dat het midden en kleinbedrijf (!) makkelijker zaken kan doen in de VS.
Nu doe je het weer. Je hebt het weer over D'66 en TTIP, terwijl die twee woorden helemaal niet in het bericht voorkomen.
Waarom ga je zo offtopic? Heeft iemand om jouw mening daarover gevraagd, en gezegd "plaats maar onder het bericht over de HSL"?
VSH ziet in alles een complot van de zogenaamde 'elite'. Dan knoop je een hoop zaken aan elkaar die niets met elkaar te maken te hebben. Valt me nog mee dat hij er niet de hand van de Bilderberggroep in ziet.
@ O. Kars.
Klopt niet helemaal. Jij vraagt waarom ik over A en B begin. Dan is het niet raar dat ik een uitleg geef waarom ik ogenschijnlijk (grapje) off topic over A en B schrijf.
@ Jack
Hoi Jack
Die kwam ook al langs hoor...
Ondertussen heeft NATO-bondgenoot Turkije meegeholpen met aanslagen met autobommen van ISIS op oude vrouwen (afschuwelijke foto op Twitter van een gewonde oude vrouw) en kinderen in grensplaats Kobane.
En D66 volk in onze raad dat er vooral vanwege de (lijkt het) over het hoogtepunt zijnde populariteit van Turkije-vriend en Bilderbergertje zit, hangt er desondanks even genoeglijk om in de raad.
Pechtold, NATO, TTIP, Bilderberg, Turkije en De 1%. Volgens mij heb ik alles waar Hans van Mierlo, indien hij nog zou leven, zich voor zou schamen, wel behandeld. Wat doet fractievoorzitter Jetze hier mee?
En daar komt weer een mooie complottheorie vna VSH voorbij. Bron: Bildzeitung?
Ondertussen vangt Turkije een paar miljoen vluchtelingen uit Syrie op die gevlucht zijn voor het geweld....
Beste Jack,
VSH heeft gelijk, er is idd een complot van de "elite" om de wereld opnieuw in te richten. Jammer dat jij (en velen met jou) dat niet inziet. Maar ja... de waarheid is niet zelden een eenzame zaak
er valt best wel wat te zeggen voor het idee van Pieter. ik zou dan kiezen voor een nieuw trace van Beilen linea recta naar Kampen via Meppel, waar de Friezen dan kunnen overstappen.
Brum , zal je mn voorstel van 2004 uitleggen.In Kampen komt aan de Hanzelijn een nieuw station.Hier stappen de passagiers uit de trein naar Groningen ,stappen over op de trein die naar Zwolle >Meppel>Leeuwarden of stoptrein Zwolle>Meppel>Hoogeveen>Beilen>Assen>Haren> Groningen.Dan hoef je alleen de bocht buiten om Zwolle > Zwartewater >Zuidoost zijde Staphorst en vlak voor Zwolle uitkomend op de bestaande lijn Meppel-Hoogeveen.Alle spoorweg overgangen eruit halen en Hoogeveen -Groningen het spoor 150 cm uit elkaar.Dat houd in 1 spoor laten liggen en grondwerk/stortbed aan een zijde 150 cm verbreden.Dan kan van Leleystad tot Groningen indien NS lokomotieven bezit die 200 km p.u. kunnen rijden het stuk Amsterdam-Groningen in +/- 40 min tijds besparing rijden .Het voorstel heb ik al 10 j uit gewerkt klaar liggen.Heb alle 77 spoorweg overgangen op luchtfoto staan.
vlak voor Zwolle moet zijn vlak voor Hoogeveen. Sorry voor de vergissing.
Wat denk je wat organisaties doen wanneer ze allerlei wilde plannen ontvangen van mensen die zichzelf als enige als grote deskundige op een bepaald terrein zien?
Is het verstandig om treinen met 200km/h te laten rijden op een traject waar ook stoptreinen rijden? Tenzij je een aparte baan aanlegt naast de bestaande baan, lijkt me het geen realistische optie om van het huidige traject een HSL te maken.
Jack , dit zijn geen wilde plannen , deze plannen heb ikdestijds met Carla Peys en Camiel Eurlings door gesproken en het ministerie van Infra & milieu had zelf delen op papier staan, behalve de afsnijding bocht Kampen> Zwartsluis > Hoogeveen en dat stuk met een nieuwe brug over de IJssel zal +/- 700 miljoen kosten want het is het doortrekken trace waar 200 km p/u gereden gaat worden.
Misschien zou je iets kritischer naar je eigen bijdragen en de manier waarop je ze presenteert moeten kijken. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je je eigen bijdragen veel serieuzer neemt dan anderen dat doen.
Neemt niet weg dat ik het respecteer dat je met open vizier strijdt en zelfs nog aan de verkiezingen hebt meegedaan, ook was dat zinloos.
Carla Peys 'we geven voorrang aan de Randstad ipv het noorden' Dit kon nog weleens een juridische zeer zwaar gaan liggen mbt Groningen.
Quote:
Jack zegt:
25 juni 2015 om 09:37
Wat denk je wat organisaties doen wanneer ze allerlei wilde plannen ontvangen van mensen die zichzelf als enige als grote deskundige op een bepaald terrein zien?
Wat de aangehaalde organisatie`s doen?
Daar lopen de meeste organistatie`s en overheden de laatste decennia meer dan warm voor en trappen dan ook graag in de uitkomsten van bijgeleverde, liefst vuistdikke rapporten, helemaal als het met een torenhoge factuur en/of onkostendeclaratie samengaat.
Bestaat een naam voor: Consultancybureau en/of consultant
Tip voor Pieter;
Dien een volgende keer een rapport in bij een (gemeentelijke of provinciale) organisatie en sluit er gelijk een torehoge factuur bij in, waarschijnlijk wordt je pas dan enigzins serieus genomen.
Ongevraagde adviezen van allerlei vage figuren worden slechts zelden beloond.
Ik geloof niet dat Pieter zo dom is om jouw advies op te volgen.
Zou men de term 'HSL' de eerste 10 jaar nog wel willen horen in Den Haag? Kan me indenken dat daar een 'HSL'-trauma is.
Er waren eerder plannen om een spoorlijn tussen Hoogeveen en Zwolle aan te leggen. Dat zou ook tijd schelen en is ook handig omdat dan de treinen naar Leeuwarden en Groningen niet meer over hetzelfde spoor naar Meppel hoeven.
Maar daar was wel zoveel verzet tegen dat er van afgezien is. Datzelfde verzet (ik denk zelfs van dezelfde dame met veel grond in de streek) zal er komen voor de 'Staphorst' variant.
Deze Groninger partijen kennen de geschiedenis niet.Ik ben vanaf 2002 bij dit voormalige Zuiderzeelijn Schiphol-Groningen bij betrokken geweest.Dit plan ging 11-13 miljard kosten.Gerard Zalm zei ik ga voorzichtig uit van 9 miljard.Er was slechts 2,7 miljard die werd verhoogd tot 3 miljard en daarbij verklaarde Gerard Zalm 1 miljard is voor Almere en de resterende 2 miljard Gaat Naar Friesland/Groningen en Drenthe.
Die gelden zijn Grotendeels verbruikt.Bij Drenthe is het op.Groningen heeft het grootste deel in de Zuidelijke ringweg zitten.Friesland heeft het ook verbruikt en nu komt Groninger belang en haar aanhang met een idee dit weer te starten.Waanzin en verloren tijd.Mijn voorstel ligt er vanaf 2004 .Verbeter de bestaande spoorlijn !
Ik heb er gisteren met de lokalen over gesproken en met andere woorden het is een loos voorstel.Men weet nergens iets van af en gooit het woord op tafel.De Zuiderzeelijn (Schiphol-Groningen 200 km )kosten 11-13 miljard zijn voor goed van tafel en de toenmalige 3 miljard is verdeeld en verbruikt.Alleen de provincie Groningen heeft de nog 800 miljoen van op de bank.Het alternatieve voorstel gaat +/- 1 miljard kosten en dat is alleen de aanleg.De treinen voor 200 km p/u bezit de NS niet en de Staat ook niet dus kijk naar de Fira wat daar verspeeld is !
Lokalen denk beter na , ik heb het alternatieve plan van 2003/2004 neer gelegd.