Een snelle treinverbinding tussen Groningen en Bremen is weer een stapje dichterbij gekomen. De Europese Commissie in Brussel heeft maandag 8,3 miljoen euro vrijgemaakt. Dat is de helft van de kosten die nodig zijn voor een onderzoek naar verbetering van de spoorlijn.
Verschillende politieke partijen, waaronder D66 en de ChristenUnie, maken zich al jaren sterk voor een snelle lijn naar Duitsland. Fractievoorzitter Tim Zwertbroek van D66 is blij met de toezegging. “Twee jaar geleden hebben we als partij een motie ingediend en hierdoor is er daadwerkelijk schot gekomen in de ontwikkeling van de lijn. De goedkeuring van de Europese Unie zie ik als een mooie steun in de rug en een goede motivatie om hard aan de slag te gaan met dit project.”
Een snellere verbinding kost 150 miljoen euro. De provincie Groningen heeft al toegezegd om 87 miljoen euro in het project te steken. Het Rijk heeft zeven miljoen euro beschikbaar gesteld. De rest van het bedrag moet uit Europa en uit Duitsland komen. De Duitsers zijn iets minder enthousiast, maar de verbinding is er wel onderwerp van gesprek.
Qbuzz introduceert volgende week maandag buslijn 110, een directe verbinding in de spits tussen Assen…
Een klein appartement of studio kopen in Groningen is relatief prijzig in vergelijking met andere…
Boa’s, burgemeester Koen Schuiling en de (toenmalige) minister waren er niet blij mee, maar een…
Het International Welcome Center North (IWCN) in Groningen viert deze maand zijn 10-jarig bestaan. Ale…
Komende zaterdag is het de Dag van de Binnenvaart en ook Scheepswerf Pattje in Waterhuizen…
De raadsfracties van Student & Stad en D66 maken zich zorgen over de situatie van…
Bekijk reacties
Het Nederlandse deel van verdubbeling alleen gaat 163 miljoen kosten.Zorgt D66 Tim Zwertbroek ook voor het ontbrekende deel geld ?
De 8,3 miljoen subsidie van de EU is de helft van de kosten voor het onderzoek, dat dus in totaal 16,6 miljoen gaat kosten. Als een onderzoek naar de lijn al zo'n bedrag moet kosten, ga je mij niet vertellen dat 150 miljoen voor de fysieke aanleg van diezelfde lijn realistisch is.
wat gaan ze in godsnaam onderzoeken voor dat bedrag? aqls het onderzoek zo'n 16,5 miljoen gaat kosten ontwikkelen ze er dan meteen een medicijn voor een tot nu toe ongeneselijke ziekte bij o.i.d?
de EU weet wel hoe je geld kwijtmaakt.
De Duitsers hebben al heel veel gedaan om het
stukje Nieuwe Schans-Leer op te knappen. Vanaf Leer zijn er al tientallen jaren snelle treinverbindingen naar Bremen, Hamburg, enzovoorts, enzoverder.
ik snap wel dat men ons stadje graag op 'de kaart' wil hebben middels een dergelijke treinverbinding. Het is ook erg genant natuurlijk als je als locaal bestuurdertje of ambtenaartje op je zoveelste snoepreisje naar 1 van de Noordduitse steden aan je Duitse collega's moet bekennen dat je eerst nog een uur in een boemeltrein hebt gezeten.