Ontvlezing en voorouderverering maakte deel uit van de begraafcultuur van de terpbewoners. Dat meldt de archeologe Annet Nieuwhof, die op 8 juni promoveert op dit onderwerp.
Overleden mensen werden volgens Nieuwhof niet gecremeerd. De schedels en botten werden na excarnatie oftewel ontvlezing in huis bewaard of begraven en waren onderdeel van rituele voorouderverering.
Nieuwhof heeft onderzoek gedaan naar onder meer een aantal opmerkelijke prehistorische schedels. Haar proefschrift bevat een nieuwe visie op de rituelen, waaronder de begraafcultuur, in de terpenperiode. Het grote aantal vondsten dat met rituelen in verband kan worden gebracht, met name in Ezinge, maakt het mogelijk om veranderingen in die rituelen op het spoor te komen en te verklaren.
De Groningse artiest Redson is geboekt op Kingsland! Hij is zaterdagmiddag om 14:20 te bewonderen…
Bij het vliegveld in Eelde zijn te hoge concentraties PFAS gevonden in de bodem en…
De Blauwe Brug bij station Groningen wordt vanaf eind mei gesloopt. De brug moet plaatsmaken…
Het UMCG is gestart met een campagne tegen onnodig gebruik van wegwerphandschoenen. In het eerste…
In de Euroborg werd donderdagmiddag afscheid genomen van vier gedeputeerden van de provincie Groningen. Zij…
In de Martinikerk in Groningen kunnen muziekliefhebbers volgende week zaterdag liggend luisteren naar klassieke bewerkingen…
Bekijk reacties
In Groningen heten die heuvels wierden.
Ja hoor het skelet van opa zit aan tafel, en wie heeft die komkommer tussen zijn benen geduwd? Grapjassen!
@ Oogtv.
Weet dat jullie niet veel op hebben met de Nedersaksische variant genaamd Gronings (dat volgens taalwetenschappers net zo zeer een taal als Fries of Nederlands is), maar het zou wel van piëteit naar de Groningers getuigen als die kunstmatige heuvels "Wierden" door jullie worden genoemd.
In Groningen wordt terp ook gebruikt. Daarom heb je ook Adorp, dorp heeft etymologisch de zelfde betekenis als terp. Aterp, dus.
Grapje toch?
Anders kan ik je aanraden snel wat schaduw op te zoeken. En laat dat rosé-tje maar op het terras staan.
De Friese term 'terp' is ook feitelijk onjuist: dit woord hangt samen met het Nederlandse 'dorp', maar slaat niet altijd op de archeologische interpretatie van het Saksische woord 'wierde' - een door mensen opgeworpen woonheuvel in het getijdengebied. Zo is Ureterp wel een dorp, maar geen terp. Alle toponiemen op '-werd' (of '-ward en andere varianten) zijn dat evident wel. Ook buiten de pittoreske Fries-Groningse animositeit zijn er dus zwaarwegende argumenten om het woord 'terp' schielijk te vervangen door het inhoudelijk correctere 'wierde'.