Op de Wilhelminakade vond maandagmiddag een aanrijding plaats tussen twee fietsers.
Een fietsster en een wielrenner knalden op elkaar. Hoe het ongeluk kon gebeuren is onduidelijk. Zowel de fietsster als de wielrenner raakten door de klap gewond. De wielrenner moest met diverse verwondingen naar het UMCG.
De fietsster kon ondanks enkele schaafwonden haar weg vervolgen.
Wie van de twee komende weekenddagen de standen op de thermometer naast elkaar legt, denkt…
PKC'83/Team Amoeri heeft vrijdagavond in Amsterdam met 5-1 verloren van OS Lusitanos. (meer…)
Beginnende schrijvers in Groningen kunnen zich tot volgende week zondag aanmelden voor het LetterenStipendium 2025.…
De zuidelijke ringweg is komend weekend afgesloten tussen het Julianaplein en de Europaweg voor verkeer…
Hoewel er nog een beroepszaak loopt bij de rechtbank, wil het college hoe dan ook…
De speeltuin aan de Prinsesseweg en de kleinere speelplekken aan de J.W. Frisostraat en de…
Bekijk reacties
Hoe sterk is de eenzame fietser, die een andere eenzame fietser tegen komt?
En dan ook nog iets met regen en je hebt een 'zomer'hit!
Wielrenners fietsen vaak te hard in de bebouwde kom en hebben in tegenstelling tot gewone fietsen minder goede remmen. Kijk, een brommer die 35Km per uur rijdt hoor je aankomen maar een wielrenner met die snelheid echt niet.
En het lijkt wel een ziekte maar wielrenners houden weinig rekening met de andere weggebruikers, in de stad meer maar als je ze op het platteland tegenkomt fietsen ze soms 4 naast elkaar of in treintjes van 4 tot 10 renners die dan met een noodgang je inhalen zonder dat je het merkt want ze hebben geen bel.
Wielrenners hebben in mijn optiek niks te zoeken op fietspaden binnen de bebouwde kom. Net zoals brommers op de weg met andere snelle weggebruikers. En ze moeten aan mentaliteitsverandering gaan doen want ze krijgen het publiek steeds meer tegen zich.
Wielrenners die in de stad wonen zullen zich toch aan de verkeersregels van de stad moeten houden. Maar die moeten van jou uiteraard eerst met de fiets aan de hand de bebouwde kom uit lopen of verplicht met een auto eerst de stad uitrijden. Wou je nog meer mensen hun hobby verzieken door regels te maken die jou goed uitkomen?
Hey Nitwit ..die wielrenners moeten zich OOK aan de wet houden en zich aan de geldende regels houden.
Het zijn vaak hersenloze sombies ( zo lijkt het) als ze door de stad razen.
Totaal niet door hebbend dat ze op ongeleide projectielen lijken.
Het voor deel van een ( normale ) fietser is dat je niet vastgeclipt zit met je voeten aan je trappers.
Ook rijden ze niet als gekken rond zoals de HOBBY wielrenner.
Nogmaals het zou verboden moeten worden ( voor dat er doden vallen).!!
Ik zeg dat ze zich aan de verkeersregels moeten houden. Net zoals buschauffeurs, waarvan ik er een laatst bijna moedwillig een door rood fietsende fietser (maar wel goed zichtbare van zijn sokken zag rijden (in plaats van even te remmen en te toeteren.) Je verdere kwalificaties zijn zoals gewoon weer kort door de bocht generalisaties. Ik zelf gebruik dubbel pedalen. In de stad klik ik uit.
Gewone fietsers blijken zich al sinds jaar en dag niet aan de geldende verkeersregels te willen houden, veel wielrenners wanen zich buiten de bebouwde kom deelnemer aan de Tour de France. Als wielrenners zich, net als fietsers, aan de geldende verkeersregels zouden houden, zal zich dit gaan vertalen in zeker de helft, maar hoogstwaarschijnlijk een nog hoger percentage aan vermindering van ongevallen waarbij er triest genoeg vaak ook nog slachtoffers vallen te betreuren.
Dit heeft niets van doen met hobby`s wilen verzieken of woordgebruik als "regels welke jou wel goed uitkomen"
Wat een boel onzin kun je in drie alinea's plaatsen Arne. Lekker ongenuanceerd de hele populatie wielrenners over een kam scheren. Zelf heb ik jawel en hele goeie remmen en een luid klinkende fietsbel die ik ruim van te voren gebruik. Vaak gebeurt het echter dat pas enkele meters voordat ik zo'n stel benader de mannelijke helft achterom kijkt...Goh, wat zou daar nu aankomen.....en toch hebben de wielrenners het altijd weer gedaan.
Buschauffeurs die nauwelijks afstand houden, rakelings langs fietsers rijden vind ik een veel groter probleem dat mensen op een racefiets die onvoldoende rekening met anderen houden.
Als jij als fietser zijnde gewoon aan de rchterzijde van de weg rijdt, zul je weinig hinder van een stadsbus ondervinden. Als je de rijbaan voor jezelf wilt, of met 2 personen naast elkaar rijdt en ook blijft rijden ondanks dat er een (stads)bus of auto achter je komt rijden en je niet achter elkaar gaat fietsen, iets wat volgens de wegenverkeerswet verplicht in zo`n geval verplcht is, dan kan ik mij voorstellen dat een (stads)bus rakelings langs je gaat rijden.
Nogmaals hou je aan de geldende verkeertswetgeving en hou rekening met elkaar, dan blijkt er genoeg ruimte te zijn en zal het aantal ongevallen tussen fietser en gemotoriseerd verkeer significant af gaan nemen.
En fietsers/wielrenners welke menen aan de Tour de France deel te nemen, zou ik adviseren om naar Corpus den Hoorn te gaan om daar op de wielerbaan hun onoverwinnelijkheid ten toon te gaan spreiden, maar doe dit aub niet nog langer op de openbare weg.
Eens...!!
Het maakt niet uit of een fietser wel of niet teveel ruimte inneemt. Een professionele buschauffeur zal nooit een ander in gevaar brengen door rakelings langs je te rijden.
Dan hoor je niet achter het stuur van zo'n voertuig te zitten.
Het is toch absurd dat in sommige straten al markeringstekens zijnaangebracht op de weg om buschauffeurs er op te attenderen dat ze voldoende afstand tot fietsers moeten houden.
Leuke verschrijving: verkeertswetgeving
Fiets je wel eens in de Gelkingestraat of de Oosterstraat met een bus achter je aan? Om maar een paar straten in de stad te noemen waar je als fiester nogal eens opgejaagd wordt door een bus.
Beste Jacques,
Wat ik pas echt absurd vind is dat jij het volstrekt normaal vind dat iemand zich niet aan de geldende (verkeers) wetgeving houdt.
@One;
Waar het om de Gelkinge- en Oosterstraat gaat, als je hier problemen mee hebt, zou ik mij tot de gemeente gaan wenden, deze heeft als wegbeheerder tenslotte de aangehaalde wegvakken zo versmald.
Je leest slecht wanneer je stelt dat ik het volslagen normaal vindt...etc.
Ik vind het niet normaal dat je je kunt voorstellen dat een buschauffeur willens en wetens risico's neemt met de gezondheid van anderen.
Iedereen moet zich aan de regels houden, maar wanneer dat niet gebeurt dan is het absurd dat een ander de overtreder dan in gevaar mag brengen. Zeker wanneer het ook nog om een professionele chauffeur gast.
De gemeente heeft al een oplossing. Bussen over de diepenring (en daar rekenen we de gedempte diepen ook onder). Bussen mogen in de genoemde straten overigens geen fietsers inhalen en ook niet opjagen. Je hebt dus het volle recht midden op de weg te fietsen daar.