Vervoersbedrijf Arriva maakt zich grote zorgen over de toekomst van het regionale spoorvervoer in het Noorden. Vanwege plannen die bekend werden gemaakt op Prinsjesdag en financiële problemen bij ProRail wordt er de komende jaren niet of nauwelijks geïnvesteerd in het spoor in het Noorden.
“Er zijn twee dingen aan de hand”, zegt Roos Zevenboom van Arriva Nederland. “Uit de Prinsjesdag stukken blijkt dat het ministerie 167 miljoen euro niet in het regionale spoorvervoer steekt, maar doorsluist naar de NS. Daarnaast heeft spoorbeheerder ProRail voor de periode 2018-2028 een financieel tekort van een kleine vijfhonderd miljoen euro.”
PricewaterhouseCoopers heeft wat betreft het tekort bij ProRail onderzoek gedaan naar kostenbesparende maatregelen die ProRail kan nemen. Daaruit komt naar voren dat verschillende noordelijke nevenlijnen uit het hoofdrailnet gehaald kunnen worden, waardoor op deze trajecten minder onderhoud uitgevoerd hoeft te worden. Daarnaast zouden spoorwerkzaamheden in plaats van ’s nachts en in de weekenden overdag uitgevoerd kunnen worden. “We hebben de afgelopen jaren ontzettend geïnvesteerd in het spoorvervoer, en er staan ontzettende mooie plannen klaar om tot uitvoer te brengen, het mag gewoon niet zo zijn dat het Noorden slachtoffer wordt van financiële fouten die gemaakt worden in de Randstad. Dat kan gewoon niet.”
ProRail laat schriftelijk weten dat alle voorbeelden en conclusies die nu getrokken worden voorbarig zijn. Begin volgend jaar komt de spoorbeheerder met de definitieve plannen.