Categorieën: Nieuws

Klachten over kaalslag Oosterpark

Van lommerrijke laan naar kale straat, en dat in één week, het gebeurde in de Hortensialaan, de Begoniastraat en de Dahliatstraat.

Bomen en wegversmallingen moesten verdwijnen om plaats te maken voor een rechte straat met aan weerszijden parkeervakken. Tegelijkertijd wordt de riolering vervangen. De bewoners zijn ontevreden en vinden de inspraak een farce. Volgens de bewoners is geen enkel aangeboden alternatief gehonoreerd door de gemeente.

Verantwoordelijk wethouder Joost van Keulen kan niet reageren, hij is in China. Hij laat weten dat er kleinere bomen worden teruggeplaatst nadat de werkzaamheden zijn afgerond. Maar dat zal nog even duren.

Ecco van Oosterhout

Bekijk reacties

  • onzin! grote onzin. Mevrouw Ilse heeft een klacht, 'de bewoners' niet. Er zijn voldoende mensen te vinden die blij zijn dat er eindelijk parkeerplekken bijkomen en dat er eindelijk iets gedaan wordt aan die verschrikkelijke inhammen in de Hortensialaan. Fietsend is het al verschrikkelijk, laat staan met de auto. Ik denk dat mevrouw Ilse geen auto heeft en niemand op bezoek krijgt met een auto, anders zou ze ook wel een gat in de lucht springen dat er eindelijk iets aan gedaan wordt. Overigens stond er netjes in de aankondiging dat er extra parkeerplekken gerealiseerd zouden worden. Makkelijk klagen nu de bomen al weg zijn. Prima overigens van OogTv om haar even een podium te geven, kan ze even flink stoom afblazen. De gemeente gaat gelukkig toch wel verder met de werkzaamheden.

    • Mensen die alleen maar aan zich zelf denken en hun stinkende blik op hun vervuilde parkeerplekje maken de stad lelijk. Ze wonen liever in een betonnen goot zonder groen als er maar een broembroem kan staan. Ik erger me mateloos aan al dat ruimtebeperkende blik. Het is nog gevaarlijk ook.

      • He hoi Marc,

        Het gaat niet om mijn broem broem, maar om de broem broem van het personeel van het UMCG dat gratis hun blik in de Hortensialaan neerplempt en vervolgens naar het werk gaat. En dat allemaal omdat ons mooie Academische Ziekenhuis het parkeren te duur maakt. Allemaal leuk en aardig, maar dit is wel een oplossing die noodzakelijk is. Vooralsnog is mevrouw Ilse die aan zichzelf denkt. En ik denk niet dat jij regelmatig door de Hortensialaan gaat, anders zou je ook oordelen dat de gehele straat op de schop moet. Zowel de stoep als het middenstuk met de inhammen.

        Begrijp me goed, 'de bewoners' vonden het prima zoals het was, maar nu het verbeterd wordt vinden 'de bewoners' dat nog beter. Reken maar dat de Hortensialaan een mooie straat gaat worden.

      • Daarom komen er nu aan beide zijden parkeerplaatsen zeker. Meer plek voor het UMCG..... Het gaat om de bomen niet om parkeren. Rot op met die auto's. Werk je bij het UMCG. Parkeer dan in de UMCG garage of de boterdiepgarage of op een transferium, of beter nog ga fietsen.

      • Marc, als je niet tegen auto's kan moet je misschien op Schiermonnikoog gaan wonen. Grotendeels autovrij, beter is nog Vlieland die is geheel autovrij.

        Ik ben het met je eens dat het UMCG een oplossing moet zoeken voor het personeel en dat dit geen echte oplossing is, maar als we allemaal een beetje schikken is dit een prima leefbare stad.

        Overigens gaat dit natuurlijk volledig mijn punt voorbij. Mijn punt is is dat mevrouw Ilse volgens zichzelf spreekt namens de bewoners, waarvan in de verste verte geen sprake is, omdat er meerdere bewoners zijn die er heel anders over denken. Ik ken niet de mening van iedereen in de straat, maar wel weet ik dat niet iedereen haar mening deelt, datzelfde zal overigens gelden voor mijn mening, maar ik roep daar dan ook geen cameraploeg bij.

      • Jouw punt is alleen maar een uitspraak. Kan ik niet staven. Ik denk dat er ook meerdere bewoners zijn die de bomen wilden behouden. Er is voldoende parkeergelegenheid voor het UMCG. Wijkparkeren voor bedrijven en instellingen is niet de bedoeling en dat moet je ook niet nog eens extra gaan faciliteren. Parkeerplaatsen zijn voor bewoners en gasten. De betaald parkerenzone in het Oosterpark mag wel eens verruimd worden. Tot aan het pioenpark bijvoorbeeld. Oude stadswijken zijn niet gebouwd op veel auto's. Als je ze te veel ruimte geeft wordt het hele straatbeeld om zeep geholpen. Een parkeerplaats met een smalle rijweg in het midden.

  • Er dient een beleid te komen voor het behoud van groen bij het vervangen van voorzieningen. De Hortensialaan had een prachtig karakter (behalve de auto's) dat is nu grondig verneukt. Het is mogelijk om riolering te vervangen zonder te graven. http://nl.wavin.com/web/projecten/gas-en-waternetwerken/toon-gas-en-water-netwerken-projecten/wavin-tsbuis-ingezet-bij-innovatief-project.htm

    Je kunt ook bomen tijdelijk verplaatsen en later terugzetten. Leg het riool in het midden van de weg dan kun je er later ook beter weer bij.

    • Het probleem was niet de vervanging van de riolering maar het vernieuwen van de kabels en leidingen die door de wortels van de bomen heen lagen.
      De bomen waren al van matige kwaliteit en zouden het loodje leggen bij graafwerkzaamheden.

  • Heb het even nagezocht.
    De bomen hoeven niet gekapt te worden vanwege de vervanging van de riolering maar omdat de kabels en leidingen nu ook vervangen worden. Deze liggen dwars door het wortelpakket van de bomen. De bomen zijn van matige kwaliteit en zullen waarschijnlijk het loodje leggen wanneer de wortels beschadigd raken door het vervangen van de kabels en leidingen. De nieuwe bomen krijgen grotere groeiplaatsen waardoor ze het beter doen dan de oude bomen.
    Alle inspraakreacties zijn terug te vinden op internet, en van groot verzet is geen sprake. Als ik de brieven en mails van de bewonersorganisatie en bewoners mag geloven is er veel overleg geweest en is er ook e.e.a. gepubliceerd op de wijkwebsite. Wanneer ik de teneur in alle reacties zie dan is het grote flauwekul om te beweren dat er van alles wordt doorgedrukt. Wie dan 'de bewoners' zijn is een raadsel. Wellicht een enkele ontevredene? Wanneer je de inspraakrapoortage leest dan krijg je toch een heel ander beeld dan gesuggereerd in het OOG-artikel.

    • Weet je hoe lang het duurt voordat een boom een beetje body krijgt? ongeveer even lang tot dat er weer opnieuw een riool moet worden aangelegd.

      • Iets waardoor en de leidingen en riolering vervangen kunnen worden en de bomen blijven staan. Een slimme oplossing dus. Niet mijn taak om die aan te dragen, het is ook niet alsof er iemand naar mij luistert :p. Waar een wil is, is een weg. Er zijn heel veel slimme creatieve mensen in dit land die de vastgeroeste ambtenarij die alleen maar volgens protocollen werkt hierbij kunnen helpen. "wat moet er dan gebeuren dan" betekent over het algemeen. "er is geen andere oplossing" niet constructief dus.

  • Weer een voorbeeld van de bekende overvaltactiek als het om kappen van bomen gaat. Onverwachts, in hoog tempo en in korte tijd de klus doen... en vervolgens heeft inspraak of protest geen zin meer want de bomen zijn toch al weg immers? En degene (in dit geval de gemeente) krijgt gewoon zijn zin. Hoezo bewonersparticipatie...!

    • Wanneer je het even had nagezocht dan had je kunnen lezen dat er heel veel inspraak is geweest. Brieven, inloopbijeenkomst, er is een uitgebreid inspraakrapport gemaakt en iedereen had goed op de hoogte kunnen zijn.
      Ik was zelf stomverbaasd om te zien hoe uitgebreid en zorgvuldig zoiets is voorbereid.

      • Dat is geen inspraak Jack, da's schijninspraak oftewel een wassen neus. De gemeente wist vooraf al dat de bomen toch gekapt zouden worden.
        En na de overvaltactiek kan het dus toch niet meer teruggedraaid worden, hoeveel protest er ook nog komt... lekker makkelijk.
        Wie dat 'spelletje' niet doorziet, is misschien een tikkeltje naïef.

      • Anton, je spreekt van een 'spelletje' en dus heb je je mening al klaar: "De politiek zal het er wel doorgedrukt hebben." Allerminst waar, er is voldoende gelegenheid geweest op echte inspraak. Niets schijninspraak, allemaal volgens het boekje met een hele lange aanloopperiode.

  • Iemand spreekt zichzelf weer eens aardig tegen, nadat bijna iedere groene postzegel in deze stad bebouwd is, veelal met gestapelde betonnen dozen, nu vind iemand groen ineens belangrijk en wel zo belangrijk dat er beleid moet gaan komen om betonnen goten zoveel als mogelijk te voorkomen, waar deze het telkenmale toegejuicht heeft en toejuicht dat er zoveel betonnen kolossen in deze stad verrezen en verrijzen. Vreemde mensen zijn dit toch.

  • Het college van burgemeester en wethouders van Groningen heeft een besluit over het plan genomen. Het plan is na de inspraak, volgens mij, niet meer in de gemeenteraad geweest. De buurtbewoners hebben in de gemeenteraad geen kans gehad om het woord te voeren.

    Wethouder van Joost van Keulen heeft van de gemeenteraad geld gekregen om een plan op te stellen. De gemeenteraad heeft, volgens mij, inhoudelijk geen besluit genomen over het plan.

    De inspraak van de buurtbewoners betekende in dit geval weinig invloed. Dat blijkt uit de stukken. Ik ben het daarom eens met mevrouw Ilse de Wit. En wie vertegenwoordigt een bewonersorganisatie?

    Wethouder Joost van Keulen kan natuurlijk best even uit China reageren. OOG heeft daarvoor genoeg technische kennis in huis.

    • Het is natuurlijk ook wel vreemd dat wethouder van der Schaaf geen antwoord zou kunnen geven op de door de verslaggever gestelde vragen. Hij is tenslotte onze wijkwethouder.

  • Er wordt heel veel,gespeculeerd. Ik heb geen enkel plausibel argument gehoord waaruit blijkt dat de bomen, die van matige kwaliteit zijn, gespaard hadden kunnen worden. Ik heb geen enkel deskundigen oordeel gehoord of gezien waaruit zou blijken dat de bomen gespaard hadden kunnen blijven.
    De procedure lijkt netjes doorlopen te zijn.
    Wanneer mensen echt problemen hadden met de kap dan had men naar de rechter kunnen stappen, dat is niet gebeurd. Ik vind dat je dan, als bewoner, ook niet achteraf moet zeuren

  • Het autobezit is in de Hortensialaan ook toegenomen door de verkoop van de huurhuizen daar? Eigenaren van koopwoning hebben denk ik eerder een auto dan die van sociale huurwoningen.. Zeker die in de stad.
    En verder niet te dramatisch over doen! Bomen in een stedelijke omgeving zijn vaak nou eenmaal eerder aan vervanging toe dan ergens in een bos.

Recente berichten

ProRail: “Lekkages bij Esperantotunnel gedicht, verzakkingen opvullen met zand”

De lekkages in de damwand bij de nieuwe Esperantotunnel zijn gedicht. Dat laat spoorbeheerder ProRail…

2 uur geleden

Gala in Oosterpoort haalt recordbedrag op voor behandeling en genezing van Duchenne spierdystrofie

Tijdens de vijftiende editie van het Duchenne Gala Groningen, wat afgelopen zaterdag werd gehouden in…

3 uur geleden

Forse botsing zorgt voor verkeersdrukte op Eeldersingel

Op de Eeldersingel heeft maandagmiddag een forse aanrijding plaatsgevonden tussen twee auto’s. (meer…)

3 uur geleden

Pas donderdagmiddag weer treinen tussen Hoofdstation en Europapark na verzakking

Reizigers op de treintrajecten tussen Groningen en Winschoten, Veendam en Assen moeten tot waarschijnlijk donderdagmiddag…

3 uur geleden

Coalitiepartijen willen toch nieuw onderzoek naar Lelylijn, ook Nedersaksenlijn krijgt brede steun

De coalitiepartijen VVD, NSC en BBB willen toch een nieuw onderzoek naar de Lelylijn. Dat…

5 uur geleden

Bewoners starten petitie tegen nieuwe parkeerregels

Bewoners van de wijk Corpus den Hoorn zijn afgelopen week een petitie gestart tegen de…

5 uur geleden