Categorieën: Nieuws

Veel bezwaren tegen ringweg bij Papiermolen

Er zijn woensdag bijna 300 handtekeningen ingediend tegen de vergunning om een deel van de speelweide van het openluchtbad De Papiermolen op te offeren aan de nieuw aan te leggen Zuidelijke Ringweg. Dat meldt het platform Groningen Verdient Beter.

Volgens de plannen verdwijnt een stuk van de speelweide. Er komt een drie meter hoge muur dwars door de speelweide, om de geluidsoverlast van de ringweg te verminderen. Deze plannen zijn niet alleen een aantasting van een monument en nadelig voor bezoekers aan de Papiermolen, waaronder veel kinderen, maar ook schadelijk voor de gezondheid, aldus het platform.

Bij een eerdere actie in de wijk de Wijert ”verdwenen” 1000 handtekeningen, zegt de actiegroep. Daarom zijn de handtekeningen nu in ruil voor een ontvangstbewijs aan de Gemeente aangeboden.

Menno van Duinen

Bekijk reacties

  • Oh, en een simpel muurtje moet de spelende kinderen
    beschermen ?
    Als er even flink iets gebeurt, breekt de rommel dwars
    door dat muurtje.
    Tankwagen in brand ? BOEM ! Weg muurtje !
    Weg kinderen !

  • Laat de ring zuid zoveel als mogelijk voor wat het is en ga je energie en een relatief klein deel van de vrijkomende gelden steken in een goede verbinding tussen Westpoort en de Friesestraatweg, door dit gelijktijdig met de nieuwe rondweg bij Aduard te realiseren en verdubbel de Friesestraatweg vanaf Aduard richting ring. Laat het bestemmingsverkeer komende uit de richting Amsterdam wat nu veelal door de polder via Heerenveen en Groningen richting Hoogezand en Duitse grens rijdt zoveel als mogelijk via Zwolle Assen Veendam rijden.

    • Begin ook maar met het differentiëren van werktijden. De velen avondmensen onder ons worden echt productiever/gezonder door acht tot vijf werktijd.

      Het is bijvoorbeeld aangetoond dat pubers die pas om tien uur hun eerste les hebben, meer opnemen dan zij die om half negen in de banken zitten.

    • Uiteraard kan ik jouw opvattingen niet goed op waarde schatten, zoveel verstand pretendeer ik niet te hebben van verkeer.
      Consequentie van jouw plannen is dat de huidige ringweg als levensgrote en lelijke barriere blijft liggen. Door het nieuwe plan ontstaat een fraai gebied dat Sterrebos en Herewegbuurt en Rivierenbuurt en oude Defensieterrein/Papiermolen e.o. en Oosterpoort en de Linie/Europapark etc. met elkaar verbindt. Daar ligt wat mij betreft hele grote winst.

    • Er komt een betonnen geluidswal naast de ring. De muur bij de papiermolen wordt een greenwal. Groen haalt wel fijnstof uit de lucht. Bovendien is het niet zo alsof de ringweg niet al sinds hij is aangelegd langs de papiermolen loopt. Komt nu alleen wat dichter bij.. Mensen worden nodeloos bang gemaakt.

  • De feiten zijn dat dit project weer veel (naar zal blijken weggegooid )gemeenschapsgeld kost en het bijna 50 jaar oude milieuprobleem rond het Julianaplein niet oplost maar continueert en, door vernietiging van de toch al minimale groenbuffers en de onvermijdelijke verplaatsing van de files naar de omliggende woonwijken, zelfs nog groter, onaanvaardbaarder maakt.

  • Walgelijk plan! Dat ook nog eens ten koste gaat van een zwembad, waar menig Grunneger goede herinneringen aan heeft. Dit alles bedacht door de import op ons stadhuis en bij het ROEZ aan het zuderdaip. Dat eveneens allerlei import herbergt.

    We stimuleren de auto versus de fijnstof ipv allerlei alternatieven te bedenken. Zoals een snelle spoorlijn Groningen-Heerenveen. Naar de Randstad. Naar Noord-Duitsland etc. Dit zet zoden aan de dijk en trekt het grote bedrijfsleven aan. En wat kan mij het verdommen of het onrendabel is. Het welzijn van de Grunneger moet voorop staan. Gelijkwaardig zoals in de randstad.
    Je bedenkt ten slotte ook wetten, waar een Grunneger heel veel last van ondervind en de Randstedeling daarentegen veel minder. Gelijke wetten met ongelijke kansen als ongerijmd!

    • Sjoerd, de auto MOET ook gefaciliteerd worden. Verreweg de meeste mensen komen met de auto naar Groningen. Je kunt niet aan de zijlijn toe blijven kijken en roepen dat de auto slecht is, terwijl de files gewoon langer worden en Groningen onbereikbaarder.

      Alternatieven voor de auto zijn er niet of nauwelijks. De RegioTram was het enige middel dat een echt alternatief had kunnen bieden aan de auto, maar je weet hoe dat is afgelopen. Het busvervoer wordt verder verslechterd. Daarom moet het Ringweg-plan gewoon doorgaan en moet ook de westelijke ringweg zo snel mogelijk 100% ongelijkvloers worden gemaakt.

      • het busgebruik van en naar de stad wordt, o.a. door bestaande en nog te openen transferia, juist gestimuleerd.
        Het navrante van dit plan Zuid verhaal is juist dat de bereikbaarheid van de stad zelf
        hierdoor slechter wordt. Ook na realisatie, dus na een jaar of 4 stinkende omleidingen door de zuidelijke woonwijken.

      • OV: Transferia en vrije busbanen zijn goed, maar ik doel op het weghalen van de bus van de Grote Markt. We hebben het dus over een verbetering én een verslechtering van het OV. En aangezien het er niet om gaat waar mensen in kunnen stappen maar waar ze uit kunnen stappen, is het resultaat mijns inziens te weinig om de kosten te verantwoorden.

        Misschien worden er door de ringweg enkele straten minder goed bereikbaar, maar de bereikbaarheid van heel Groningen verbetert er wel degelijk door. Het is wat dat betreft een afweging van belangen. Dat er sommige straten minder goed bereikbaar worden weegt mijns inziens niet op tegen het plakkaat "Groningen is (weer) goed bereikbaar met de auto".

      • Door het weghalen van de bussen van de markt wordt de binnenstad een veel aantrekkelijker verblijfsgebied. Je wordt door de bus aan de rand van dat gebied afgezet. Netzoals je met de bus niet naar de hoofdattractie van de Efteling rijdt of direct naar de apenrots in Emmen, rij je dadelijk ook niet meer naar het midden van de stadshuiskamer. Verdiep je eens in de plannen, het gaat echt niet om busje pesten. Het is een goed uitgedacht plan om de binnenstad aantrekkelijk te houden in het on line tijdperk.

      • Dat is het wel Jack. Blader de geschiedenis van Groningen er maar op na en hoe ruimhartig de Randstad door de jaren heen werd toebedeeld. Van onze aardgasbaten!

Recente berichten

Zonnig najaarsweer tot na het weekend, daarna klopt de herfst aan de deur

De komende dagen is het nog steeds een beetje nazomeren in Groningen. Aangename temperaturen, flink…

4 uur geleden

Winkelcentrum Paddepoel moet opener uitstraling krijgen: “Het is nu een eiland in een zee van asfalt”

Winkelcentrum Paddepoel moet een opener uitstraling krijgen. Voor voetgangers en fietsers moet het aantrekkelijker worden…

4 uur geleden

Twee gewonden bij schietincident op woonwagenkamp De Kring bij Hoogkerk (update)

Op woonwagenkamp De Kring bij Hoogkerk heeft woensdagavond een schietincident plaatsgevonden. Daarbij zijn twee mensen…

5 uur geleden

Gemeente gaat onderzoek doen naar verkoop studentenhuizen: “Geluiden zijn verschillend”

De gemeente Groningen gaat samen met het steunpunt Huren onderzoek doen naar de verkoop van…

7 uur geleden

Langstzittend raadslid Amrut Sijbolts dient na ruim veertien jaar ontslag in

Na veertien jaar in de gemeenteraad van Groningen heeft Amrut Sijbolts zijn ontslag ingediend. Daarmee…

8 uur geleden

GON is voorbeeld dat je markt uit de zorg moet halen: “Wel zorgen over aantal tieners dat vastloopt in onderwijs”

Vijf jaar na de invoering van het gebiedsondersteuningsnetwerk, het GON, kan gesproken worden van een…

8 uur geleden