Vervoersbedrijf Arriva is niet blij dat de plannen voor een extra sneltrein naar Leeuwarden uitgesteld worden. “Het gaat allemaal weer over de rug van de reizigers.”
Tussen Groningen en Leeuwarden rijden momenteel per uur twee stoptreinen en één sneltrein. Vanwege de flinke reizigersgroei die het traject de afgelopen jaren heeft doorgemaakt wilde men vanaf 2017 een tweede sneltrein inzetten. Dat is nu uitgesteld tot 2019.
“Het gemak waar planningen door ProRail worden aangepast is beschamend”, zegt directeur Anne Hettinga van Arriva Nederland. “De reiziger is weer de dupe.”
De projectgroep Extra Sneltrein Groningen Leeuwarden laat weten dat niet de planningen van ProRail het euvel zijn, maar de infrastructurele problemen die men is tegengekomen. Vanwege de extra sneltrein moet het spoor tussen de stad en Zuidhorn verdubbeld worden, waardoor de spoorbruggen over het Hoendiep, Fanerweg en Zuidwending aangepast moeten worden. Dit vergt extra ingenieurswerk.
Daarnaast zijn er problemen in Friesland. Bij Hurdegaryp moet een onderdoorgang komen die meer tekenwerk kost dan wat men van tevoren gedacht had. Ook zal er op het traject een nieuwe sein-inrichting moeten komen, waar ook extra tijd voor genomen moet worden.