Het Veranderlab Veiligheid heeft onder leiding van Ritzo ten Cate deze week de onveilige fietstunnels van Paddepoel naar Vinkhuizen onderzocht.
De gemeente heeft rond verschillende thema’s zogenaamde Veranderlabs in het leven geroepen. Stadjers kunnen hierin meedenken over onderwerpen als sociale zekerheid, wijkvernieuwing en veiligheid. Ze gaan hier ook actief mee aan de slag. Ritzo ten Cate heeft via verschillende media opgeroepen aan te geven op welke plekken in de stad mensen zich niet veilig voelen. De fietstunnels aan de westkant van de stad scoorden hoog. Afgelopen dinsdagavond heeft ten Cate samen met 21 belangstellenden deze onheilsplekken bezocht. Een bont gezelschap van wijkbewoners, wijkagenten, medewerkers van TNO, die allemaal de handen uit de mouwen willen steken. Het heeft veel ideeën opgeleverd zoals een andere verlichting, een schonere omgeving met minder bosjes, het beschilderen van de tunnels.
Op dinsdag 19 januari komt de groep weer bij elkaar. Mensen die ook willen meedoen kunnen zich aanmelden via ritzotencate@gmail.com
De komende dagen gaan niet droog verlopen. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis wordt het vanaf woensdag…
De vliegbewegingen op Groningen Airport Eelde veroorzaken zestig procent meer geluid dan is beloofd. Dat…
Sinterklaas heeft in Haren zijn eigen slaapkamer. Overdag kan deze slaapkamer door kinderen bekeken worden.…
In een bedrijfspand aan de Nieuwe Ebbingestraat heeft in de nacht van zaterdag op zondag…
Be Quick 1887 verloor zondagmiddag voor het eerst dit seizoen in de eerste klasse H.…
De fractie van D66 in de gemeenteraad noemt het erg goed nieuws dat er een…
Bekijk reacties
Dank voor deze prachtige mini-reportage!
Voorafgaand aan de avond hadden we al heel veel mooie ideeën binnen en leverde de avond nog meer op. Een eerste oogst vind je hier (vul ajb aan en kijk daarbij vooral ook elders in de wereld af en bezoek de tunneltjes): http://ritzotencate.blogspot.nl/2015/12/hoe-laten-we-nog-meer-dames-ook-s.html?showComment=1450421004973
Dinsdag 19 januari leggen we alles naast elkaar, kijken we nog een keer goed naar problemen en oplossingen en kiezen, we 1-5 dingen om mee aan de slag te gaan. Een deel daarvan gaat ongetwijfeld naar de Gemeente in de vorm van een verlanglijstje. Maar ik hoop ook vooral dat we zelf wat dingen kunnen doen. Zelf en samen.
Vragen? Vragen. ritzotencate@gmail.com
Het gevoel van onveiligheid komt vooral door gebrek aan een sociale omgeving bij de tunneltjes. Misschien is het een idee er woningbouw in de buurt te realiseren, zodat er zicht is vanuit huizen op de tunneltjes. Ook het weghalen van bossages kan daar bij helpen. Het wordt opener, waardoor struikrovers (in dit geval letterlijk) minder kans krijgen.
Ik hoop dat er ook architecten bij betrokken zijn. Die weten tenminste wat zichtlijnen zijn. Valt het dan niemand op dat al die tunnels in dunbevolkt gebied zijn? Geen enkele woning in de buurt. Als jou iets overkomt in zo'n tunnel is er niemand die het ziet of hoort. En dat besef je als je door zo'n tunnel gaat.
Nu lukt het niet om meteen huizen in de buurt van zo'n tunnel te bouwen, huizen die direct uitkijken op zo'n tunnel, dat is tenslotte ook dicht bij een snelweg, maar je zou eens kunnen beginnen wat bomen en struiken weg te halen.
Hoi Daan,
Dat van die huizen is los van allerlei andere overwegingen best een goed idee denk ik. De leegte / het gebrek aan leven / huizen komt vaak terug uit ons onderzoekje. En die bosjes ook. Zie hier: https://docs.google.com/document/d/1WyPwicw4Rm7IJtcnnMNBxOfVaAs_2j1YK_gIXeSSNJ8/edit?usp=sharing.
Als je wilt meedenken / meehelpen: graag!
Ik wil wel meedenken, ondanks volle agenda, als ik weet wat de status van dit is. Want in Groningen zijn er te veel clubjes die overleggen, om de tafel gaan, praten en bijelkaar komen etc. etc. zonder enige status en dus zonder enig resultaat, bijvoorbeeld omdat de overheid zich er niets van aan hoeft te trekken. Onlangs zelfs een meerdaags festival dat alleen maar daaruit bestond. Daar ga ik geen tijd in steken.
De status kun je in het Google Doc vinden, waar ik naar link. Daar vind je ook linkjes naar eerdere blogposts. De basis: we doen het zelf en samen en als dat echt niet lukt dan proberen we hulptroepen bij te prikken. En de lijntjes met hulptroepen zijn kort en stevig :-)
Al gedacht aan het verbeteren van de omgevingsboodschap en het verhogen van de veiligheidsbeleving dmv zintuigbeinvloeding?
Er zijn legio manieren om hiermee een tunnel veiliger te maken!!
Ik denk graag met jullie mee.
http://Www.urbansenses.nl