Het had een rit moeten zijn van één uur en elf minuten. Maar het liep anders voor de Arriva-trein die donderdagavond uit Leer zou vertrekken. Zondagmiddag kwam de Spurt met drie dagen vertraging aan op het Hoofdstation in Groningen.
“De trein stond donderdag aan het einde van de middag te wachten op ‘Gleis 2’ in de Duitse stad”, vertelt Ingrid Heijman van Arriva Nederland. “Om 17.26 uur had het sein op groen moeten springen maar dat gebeurde niet.” Het was het moment dat de Duitse treindienstleider in de gaten kreeg dat het helemaal mis was gegaan bij de Friesenbrücke nabij Weener.
Een vrachtschip was tegen het hefbare-gedeelte van de brug gevaren waardoor grote schade was ontstaan. Het gebeurde vlak voordat een andere trein, die vanuit Groningen richting Leer reed, zou passeren. De trein kon gelukkig op tijd stoppen.
Trein aan de ‘verkeerde kant’
Nadat bussen waren ingezet en langzaam duidelijk werd dat de schade aan de brug enorm was, werd ook duidelijk dat er nog een probleem was. “We hadden een treinstel aan de verkeerde kant van de Eems staan. En dat stel wilden we graag zo snel mogelijk terug omdat we doordeweeks in de spits al ons materieel goed kunnen gebruiken.”
Bad Bentheim
Samen met Deutsche Bahn en spoorbeheerder ProRail werd een plan gesmeed om het verloren treinstel terug in Groningen te krijgen. Het liefst voor maandag. En dat lukte. “Er is een treinpad gelegd waardoor onze trein via Papenburg en Lingen bij Bad Bentheim kwam, daar de grens is overgestoken, en zo terug is gereden naar Groningen.”
72 uur vertraging
Zondag aan het einde van de middag arriveerde de trein met drie dagen vertraging op het Hoofdstation, zodat het maandagochtend weer ingezet kan worden tijdens de spits. Voor de Friesenbrücke geldt een ander verhaal. Die zal de komende vijf jaar niet gebruikt kunnen worden waardoor reizigers de komende jaren afhankelijk zijn van busvervoer.
Brug vervangen kost tijd
Deutsche Bahn laat weten dat het zo lang gaat duren omdat er geen plannen waren om de brug uit de vijftiger jaren te vervangen. “Het hele plan hiervoor moet nog ontwikkeld en uitgeschreven worden, inclusief de financiering”, aldus een woordvoerder.
Het belooft een flink gure week te gaan worden. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis is het…
Wethouder Kirsten de Wrede (Partij voor de Dieren) van Cultuur wil proberen om het Poëziepaleis…
Forum Groningen hoeft niet aan de slag met een uitbreiding van haar verdiencapaciteit. Een voorstel…
Sinterklaas is zondagmiddag feestelijk verwelkomd in de wijk Lewenborg. De Goedheiligman en zijn pieten maakten…
Kunstschilder Egbert Modderman uit de stad is dit weekend uitgeroepen tot Talent van het Jaar…
Voor de tweede klassers uit Stad die in actie kwamen was het een slechte middag,…
Bekijk reacties
Daarvoor zijn afgelopen nacht 2 Arriva treinstellen uit Groningen vertrokken om via Zwolle-Bentheim-Meppen het verloren schaap op te halen. Op het NS hoofdnet mogen namelijk alleen gekoppelde treinstellen van Arriva rijden.
Raar verhaal. Eerst wordt vermeld dat het sein in Leer op rood bleef staan, dus is de trein niet vertrokken uit Leer,
en even verder kon de trein z.g. op tijd stoppen voor de brug.
Wat moet ik nu geloven ? Is die trein in Leer door rood gereden ?
De trein die in Leer stond kon niet vertrekken richting Groningen.
De andere trein waarover geschreven wordt is de trein vanuit Groningen richting Leer, die op tijd kon stoppen voor de defecte brug. Dit is dus een andere trein.
Dat staat niet in het verhaal.
Dus blijft het een raar opgesteld artikel.
Ups, stond toch nog iets over een trein vanuit Groningen.
Maar die kon daar niet rijden, als die trein uit Leer onderweg zou zijn,
en die stond daar te wachten op een rood sein, vanwege de defecte brug.
Dus als die trein uit Leer zou zijn vertrokken, en de brug niet beschadigd,
waren die beide treinen op elkaar gereden.
Er staat zeer duidelijk vermeld dat het om twee treinen gaat. De trein in Leer is nooit vertrokken toen de brug aangevaren werd. De trein uit Groningen was wel al vertrokken, maar die kon nog tijdig stoppen voor de brug.
Ja, dat staat er wel
L.s.
Ik verbaas me over de verklaring (van DB) dat het "vijf jaar gaat duren omdat er geen plannen waren om de brug te vervangen". Ik mis hier toch wel een gevoel voor urgentie. Stel de spoorbrug over de waal wordt aangevaren, ik vermoed dat er ALLES in het werk wordt gesteld om de cruciale verbinding te herstellen, los van het feit of die brug 1 of 100 jaar oud is.
Absurt ..dus de spoorlijn Groningen Leer is totaal niet belangrijk .. met 10 polen en een belletje naar centraal staal is er binnen 2 weken 1 nieuwe brug..!!
@dobber: dat staat dus WEL in het verhaal.
@michael breedveld: dat komt omdat de duitsers minder belamg bij dat traject hebben dan nederland het is nu dus afwachten tot nederland bereid is om mee te betalen aan het herstel (nederland kennende zal dat ook gebeuren) en dan is het binnen een jaar geregeld.
Wadloper, Nederland heeft het geld allang apart gezet, alleen heeft Duitsland er geen zin in. Ja, behalve als Nederland het gehele traject gaat betalen. Ik geloof dat dat geld nog komt uit het niet doorgaan van de Noord-Zuidlijn en/of Langmangelden.
Het ziet er naar uit dat de kapitein (een rus) en de loods de schuld krijgen. http://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/oldenburg_ostfriesland/Zerstoerte-Friesenbruecke-Ermittlungen-gegen-Kapitaen,weener234.html
Ik heb t artikel gelezen maar ik lees niks over een schuldige kapitån. Een defect is nog niet onderzocht en de alcohol is al weer uit het bloed verschwunden..
En de loods habt es nicht gewoest.
Ze hebben het artikel al weer veranderd, maar het gaat om dit stuk:
Stand der Lotse am Steuer?
Mittlerweile hat die Staatsanwaltschaft Aurich die Ermittlungen übernommen. Geprüft werde vor allem, wer zum Unfallzeitpunkt der verantwortliche Schiffsführer war, sagte Karsten Wolff von der Zentralen Polizeidirektion Niedersachsen. Noch sei nicht geklärt, ob der 53 Jahre alte russische Kapitän oder der 57 Jahre alte deutsche Lotse die "Emsmoon" zum Unfallzeitpunkt gesteuert hat. Es gebe aber Hinweise, dass der Lotse am Steuerrad gestanden habe. Sowohl der Kapitän als auch der Lotse hätten sich bisher nicht zur Sache äußern wollen, sagte Wolff. Den Männern werde Gefährdung des Schiffverkehrs sowie gefährlicher Eingriff in den Bahnverkehr vorgeworfen. Die Staatsanwaltschaft prüft zudem, ob der russische Kapitän wegen möglicher Fluchtgefahr eine Sicherheitsleistung hinterlegen muss.
Als de kapitein en de loods schuldig zijn, wacht de DB een schadevergoeding die behoorlijk kan oplopen. Dan is een flink stuk financiering dus al rond.
Meneer Breedveld, ook in Nederland is de urgentie niet hoog om een brug te repareren cq de doorgang(dit geval boot) snel open te maken. Kijk maar naar Alphen aan den Rijn. Daar is na maanden de omgevallen brug eens een keertje weggehaald.
Het gaat heeeeeeel lang duren voordat er een nieuwe brug zal liggen.Ervaring met de duitsers is dat alles eerst bekeken moet worden.Dan ,wat gaan we doen.Europees aanbesteden.Dan de goedkoopste er uithalen.Dan gaat er een aannemer failliet.Opnieuw aanbesteden .Dan is het klaar en dan blijkt dat de brug niet voldoet aan de eisen.ligt er een nieuwe brug waar men vervolgens niet mee doet.
Ervaring uit de binnenvaart.Een sluis bij Wesel ,is al meer dan 2 jaar buiten gebruik omdat er geen nieuwe deur voorhanden was.
Of in het oosten van Duitsland is een nieuwe sluis gebouwd,die na een aantal jaren vertraging .eindelijk klaar was.Maar nu al ca een jaar ongebruikt ligt.Omdat het beton niet genoeg verdicht is.Men is nu nog steeds aan het denken wat gaan we doen.Maar een beslissing wordt er nog steeds niet genomen.
Ik denk dat de nieuwe brug een draaibrug zal worden. Om de oceaanreuzen van Meyer Werft te laten passeren, zal er wel een bredere opening tussen de nieuwe pijlers komen. Een bascule-ophaalbrug zoals de bij oude brug zal door z'n grotere lengte bij harde wind niet praktisch zijn. De draaibrug dient a-symmetrisch te worden: een korter en zwaarder deel aan de landzijde en een langer lichter deel over het water. Zo blijft de karakteristieke brugwachterswoning uit 1924 behouden. Indien mogelijk met twee sporen, rekening houdend met de toekomst.