De fractie van D66 in de Provinciale Staten heeft het College van Gedeputeerde Staten om opheldering gevraagd wat de gevolgen van de kapotte spoorbrug zijn voor de snelle treinverbinding naar Bremen.
“In Groningen hebben we de afgelopen hard gewerkt aan de ontwikkeling voor een snelle treinverbinding naar Bremen”, zegt fractievoorzitter Tim Zwertbroek. “Er is een motie aangenomen waarin staat dat er vanuit Groningen binnen anderhalf uur naar Bremen gereisd moet worden. Wij als fractie vinden dat deze doelstelling, ondanks de kapotte brug, moet blijven staan.”
De fractie laat doorschemeren dat de defecte brug perspectieven biedt. “De afgelopen jaren moest de brug regelmatig weggetakeld worden vanwege grote cruiseschepen die vanaf de Meyer Werft in Papenburg het ruime sop kozen. De scheepswerf is ontzettend belangrijk voor de regionale economie, terwijl onze trein dat ook is. Het zou mooi zijn als de Duitse overheid dit probleem weet op te lossen.”
Friesenbrücke
De 335 meter-lange Friesenbrücke bij Weener werd donderdagavond aangevaren door een vrachtschip. De brug uit 1951 raakte daarbij zo zwaar beschadigd dat ze total loss is verklaard. Deutsche Bahn verwacht dat er de komende vijf jaar geen treinverkeer mogelijk is.
Het belooft een flink gure week te gaan worden. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis is het…
Wethouder Kirsten de Wrede (Partij voor de Dieren) van Cultuur wil proberen om het Poëziepaleis…
Forum Groningen hoeft niet aan de slag met een uitbreiding van haar verdiencapaciteit. Een voorstel…
Sinterklaas is zondagmiddag feestelijk verwelkomd in de wijk Lewenborg. De Goedheiligman en zijn pieten maakten…
Kunstschilder Egbert Modderman uit de stad is dit weekend uitgeroepen tot Talent van het Jaar…
Voor de tweede klassers uit Stad die in actie kwamen was het een slechte middag,…
Bekijk reacties
5 jaar. kan je nagaan hoe belangrijk "the top of holland" (volgens sommigen het middelpunt van de wereld) voor de duitsers is.
Ik denk dat D66 dat kan vergeten!!
De Duitsers geven nu al aan, dat het 5 jaar zal duren voordat de brug is hersteld.
Kennelijk heeft deze lijn geen prioriteit in Duitsland. Op bijgaande foto kun je ook wel zien,
dat het om een wel erg simpel lijntje gaat! Enkelsporig, geen bovenleiding en een gammele brug.|
Er zal heel wat moeten gebeuren om hier een hoogwaardige lijn van te maken. Zal Duitsland zeker
niet doen als het stopt bij Groningen!
Als er ook geinvesteerd zou worden in het spoor van Groningen richting Randstad (alsnog de Zuiderzeelijn!),dan
ligt het misschien anders in Duitsland, want dan is het voor hun ook een verbetering vanuit het Noord Oosten!
Echter geeft Groningen in die richting juist "niet thuis" met het afblazen van het spoor naar Heerenveen bijvoorbeeld.
Timmetje de eeuwige student Zwertbroek moet eerst een gaan nadenken voordat hij iets schreeuwt naar zn partij genoot D6 gedeputeerde Fleur Greaper.
De Duitse Staat Niedersachsen heeft met Bremen en Hamburg duidelijk gemaakt geen geld in het spoor project te stoppen. Kosten 450 miljoen.
Bezint eer ge begint.
VIJF jaren geen treinverkeer ????
In vijf MAANDEN bouw je toch wel een bruggetje ?
In vijf maanden jaar een brug bouwen? Het ontwerptraject alleen al duurt drie jaar.
En of er ooit een nieuwe brug zal komen is maar de vraag. Het heractiveren van de spoorlijn van Nieuwe Schans naar Weener was toch voornamelijk een Nederlands initiatief? Wil Duitsland de miljoenen ophoesten voor een nieuwe brug?
het ontwerp van deze simpele hefbrug uit 1926 haal je zo uit de la, De Meyer Werft kan de brug bouwen en aanmeren.
De verschoven bakstenen pijlers kun je versterken of door betonblokken vervangen.
Alleen de DB wil niet en komt met een ontmoedigingstermijn van 5 jaar. Aanvaring kwam voor hen als een geschenk uit de hemel. Dit is beter dan dat er uiteindelijk een Arriva treintje de Ems in vliegt vanwege het bewust beperkt gehouden onderhoud sinds deze brug, 1954, werd herbouwd.
Groningen hoeft zich dus weinig illusies te maken. Als het aan Duitsland ligt is het nu gewoon schluss.
Uit nachbarfatsoen en politieke overwegingen hebben ze nooit nee durven zeggen tegen onze luchtkastelen.
Gemiste kansen! Toen de ZZL vanuit de Randstad nog volledig meedeed in de discussie, gaf Duitsland al aan maar ook Scandinavië, deze lijn graag te willen doortrekken.
Maar zolang de import onze raden en de provincie bestieren, zal de stem van het Grunneger volk ook nooit zegevieren! En kan politiek Den Haag zijn eigen plannetjes doorzetten, zoals een Fyra naar Brussel als hun priorite.
aanvullende info voor oogtv : de 2 pijlers waar de hefbrug op rust zijn niet enkele meters edoch hoogstens enkele centimeters verschoven. Zou ook moeilijk zijn met betonnen heipalen in de kern van de pijlers. Bovendien zat het hefgedeelte niet echt vast aan de brug maar klikte via een soort tandwielsysteem in en werd daarom ook meteen weggedrukt.
Bron NDR
Tja, wie zal dat betalen? Ik zal wel achterlijk zijn, maar was die praam niet verzekerd dan?
Voor dat handjevol reizigers lijkt mij een peperdure oplossing in de vorm van een hogesnelheidstrein zwaar overdreven.
Maar de vernieuwing van de brug is nu stukken goedkoper.
De verzekering betaald ! HAHA (op z'n minst een deel)