Categorieën: Nieuws

Jarenlang geen treinen tussen Groningen en Leer

Het gaat nog jaren duren voordat er weer een trein van Groningen naar het Duitse Leer rijdt. Onderzoek van de Deutsche Bahn bevestigde wat al eerder door de waterpolitie was geconstateerd. De brug is onherstelbaar beschadigd. Dat meldt de Duitse TV zender NDR.

De hele brug moet daarom vervangen worden en dat wordt een kwestie van waarschijnlijk vijf jaar. De brug werd donderdagavond aangevaren door een schip.

Arriva zet tussen Bad Nieuweschans en Leer bussen in. De extra reistijd is een half uur. Het volledige scheepvaartverkeer wordt waarschijnlijk aan het einde van vrijdag weer hervat.

Andor Heij

Bekijk reacties

  • Nu doorpakken en vervangen door een tunnel ! In ieder geval niet weer een éénspoorsbrug aanleggen die ook nog regelmatig open moet voor scheepvaartsverkeer.
    En wie goed naar de foto kijkt (zie de roest) of wel eens met deze spoorlijn gereisd heeft weet wat voor afstandse brug het inmiddels was.

  • Wordt het een hele Nieuwe brug of een brugdeel ? Dat maakt een heel groot verschil uit.
    Er moet in de toekomst toch een spoortunnel komen ach dat kost maar 450-480 miljoen !

    Het zal niet de eerste en ook niet de laatste keer zijn dat er iets gebeurd.Ik hoor trouwens niets over een trein van Arriva of die nog aan de Duitse kant staat. Die zal via via mischien Bentheim- Coevorden-Zwolle weer naar het Noorden terug moeten komen.
    Journalisten zoek het eens uit !

    • Hallo meneer Muijzert,

      wij hebben op een video opname van de NDR gezien dat er inderdaad nog een trein van Arriva op het station van Leer staat. Die heeft dan dus nog een tripje via Zwolle voor de boeg.

      Vriendelijke groeten,
      Gert van Akkeren
      OOG TV & Radio

    • Wat heeft de tunnel bij Kampen gekost? En wat kost een dubbel spoorbrug die open kan voor grote schepen? En misschien is de tunnel aanleggen vanaf Delfzijl naar Emden een optie. Dan sluit je aan op een groter station en er hoeft maar een stukje spoor voor extra aangelegd worden.

      • spoortunnel Delfzijl-Emden zal vele malen duurder gaan kosten dan onder de Eems door.Maar de Duitsers hebben allang kenbaar gemaakt in Bremen en Hamburg dat ze er geen Euro voor over hebben.Dat is aan de Groningse Staten bezoek heel duidelijk gemaakt.

      • Kijk even op de kaart. Via ( de boemel naar) Delfzijl en Emden naar Leer en dan naar Bremen verder? Onzin.

      • Zal duurder zijn , maar die tunnel hoeft nauwelijks dieper en denk dat het daar beter geschikt is om een tunnel met caissons aan te leggen... Alleen aan de Emden kant zal spoor aangelegd hoeven te worden. De huidige spoorlijn in Delfzijl richting tegen de Ems aan en aangezien dat de ondiepe kant is genoeg ruimte om te dalen in de Ems zelf.
        Een deel van een brug vervangen die toch al afgeschreven was lijkt mij iig zinloos... Er zal even goed naar de toekomst en de regio gekeken moeten worden wat de best lange termijn oplossing is. Het lijkt me iig een veel betere kans om te investeren in het spoornet dan bv het boemeltje naar Heerenveen was.

      • Emden is een belangrijkere en grotere plaats in Ost Friesland dan Leer. Vooral de haven is zeker van enig belang en ik denk dat aan beide van de Ems dat belang zal groeien. Ook sluit je dan aan op een DB - ICE - station ipv station Leer waar vrijwel alleen maar regionaal treinverkeer stopt.
        De Duitsers zijn mischien te porren voor een tunnel in het belang van de werfen en scheepvaart. Een andere optie zou zijn om de trein richting Papenburg te laten lopen. Iig is deze brug uit 1926 nu overleden en een nieuwe fundering aanleggen is sowieso erg kostbaar. Ook zou bij een andere lokatie het totaal onrendable stuk tussen Winschoten (of zelfs Zuidbroek) en Weener niet meer opgeknapt hoeven te worden. Ook het spoor daar voldoet niet meer behalve voor een boemeltje.

        • Weet je niet dat alle IC treinen vanuit Norddeich Mole via Emden ook gewoon in Leer stoppen ?
          Tot OL heet het IC/RE zodat je met kortingskaartjes kunt reizen en ze stoppen op elk tussenstation.
          Van Groningen naar Bremen reis ik toch beter via Bad N.- Leer dan via Delfzijl - Emden - Leer.

      • Emden ligt nog wel een stukje ten oosten van Delfzijl. Niet alleen wordt dat een behoorlijk lange tunnel, ook moet er nog een behoorlijk stuk nieuw spoor worden aangelegd. Op zich ligt er een goederenspoorlijn vanaf de haven, maar om daar een doorgaande verbinding van te maken is ook nog wel wat werk.

      • Tunnel van ongeveer 2~3 km Vergelijkbaar met die bij Kampen onder het Veluwemeer En er zou nog een stuk spoor in Duitsland aangelegd van ca 10 km. Bij succes het deels moeten verdubbelen van het spoor van Delfzijl naar Winsum zou niet gek meer kostten dan renovatie van de aftandse spoorlijn tussen Winschoten en Leer denk ik?
        Ik heb nog ff gekeken en Piet had iig eerder over een nieuwe westelijke ringweg. Een project dat ook honderden miljoenen zou kostten. Het gemak dat dat geld blijkbaar wel voor de auto uitgegeven mag worden en niet voor de trein stoort mij wel. Zeker als we ook maar enigszins in de buurt willen komen de klimaat-pretenties van de 2e kamer zal er weer meer trein en minder auto moeten komen.

    • En jij was toch diegene die een tunnel voor een ringweg onder het Paterswoldse meer door wou hebben ? En een compleet nieuwe ringweg langs de westkant van de stad? Die brug moet iig geheel vervangen worden voor een Wünderline want anders kunnen er niet genoeg treinen langs. Dit soort antieke bruggen zie je niet vaak meer.

      • Haal ik je door elkaar met iemand anders? Wie was het dan die de peperdure ringweg tunnel onder het Paterswoldsemeer door wou en een compleet onnodige nieuwe westerlijke ringweg aan wou leggen ?

      • Die tunnel zat in het zuidtangent plan in de jaren 90. Pieter wil iedereen laten omrijden via de Noordelijke ringweg.

  • 5 jaar lijkt me een beetje overdreven, met de kennis en technische mogelijkheden van tegenwoordig moet de klus binnen anderhalf jaar geklaard zijn. Hangt er natuurlijk van af welke prioriteit dit lijntje heeft bij de DB.
    Goederentreinen rijden er slechts nog incidenteel.
    De nieuwe flits busverbinding komt dus net op tijd. Kan mooi even een tussenstop maken in Leer.

  • Een lelijke streep door de rekening van "Groningen" met zijn plannen voor een snelle spoorverbinding met Bremen!

    Zie: https://www.oogtv.nl/2015/06/snelle-trein-groningen-bremen-krijgt-steun-uit-brussel/

    Volgens het NOS journaal wat ik net zag, kan het wel 5 jaar duren voor er weer een trein kan rijden op die lijn.
    Overigens maar een gammel enkelsporig lijntje en een gammele brug als ik de foto's zie.
    Die snelle spoorverbinding zal dan ook wel een luchtkasteel blijven! Net zoals alle eerdere spoorplannen in en rondom Groningen: Zuiderzeelijn, Regiotram, Groningen-Heerenveen.

  • Een half uur extra reistijd ? De meeste mensen reizen door na Leer, die trein gaat maar één keer per uur, dus een uur extra reistijd.

  • Ik neem aan dat er geen bussen met fietsaanhanger komen te rijden. Dus 5 jaar lang niet op de fiets van Leer naar mijn Schwiegermutter en v.v. Och wat waren dat mooie tripjes.
    Wie het onvermijdelijke kan slikken en zich aanpassen leeft het ontspannendst denk ik dan maar.

      • Uurtje? 30 km is voor een beetje normale fietser die ervan geniet, 17-20 km/uur fietst, met een 7-versn.fiets, met evt. pauze en oponthoud, nou reken maar uit. En 70 max. 80 km is wel wat anders dan 100 à 110. Dat rijden we niet, we hoeven ons niet meer te bewijzen, das war einmal :-)

  • Het was een boemeltreintje, wat meer dan een uur reistijd kostte. Daarbij heeft Duitsland geen belang bij verbreding van het spoor naar Bremen, helaas. Het komt de DB dus goed uit. Deze brug was al zeer slecht in onderhoud, verwondert mij dat dat kreng het al niet eerder had begeven, Duitse degelijkheid, he. Misschien komt er nu toch nog een verbetering door de snelle busverbindingen.

Recente berichten

Donar wint en laat een goede indruk achter

Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…

2 uur geleden

Scooterbestuurder gewond na aanrijding op kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat

Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…

2 uur geleden

DvhN haalt samen met twee andere kranten ruim 73.000 euro op voor Oekraïners

De stichting Hulpacties van het Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant en het Friesch…

2 uur geleden

Groningen in 2024: feesten, demonstraties en afrondingen

Het jaar 2024 was een bijzonder jaar voor Groningen, met zowel hoogtepunten als uitdagingen. FC…

3 uur geleden

Dierenopvangcentrum Groningen doet mee aan Serieus Request voor Dieren

De stichting Dierenopvangcentrum Groningen is één van de deelnemende goede doelen bij het Serieus Request…

3 uur geleden

Bij het UMCG kun je in 2025 terecht met alle zorgverzekeringen, Martini Ziekenhuis nog in onderhandeling

Met het einde van het jaar in zicht is het ook tijd om naar je…

6 uur geleden