Het is nog niet zeker of Stadjers straks per vuilniszak gaan betalen. De partijen in de gemeenteraad zijn verdeeld over het zogeheten diftar systeem.
Het idee er achter is dat de vervuiler betaald en dat er meer afval gescheiden ingezameld gaat worden. Maar diverse partijen denken dat veel mensen moeilijk afval kunnen scheiden. Ook bestaat er angst dat er afval illegaal gedumpt gaat worden.
D66, VVD en GroenLinks zijn voorstander van betalen per zak, maar de rest van de gemeenteraad heeft twijfels.
Na een succesvolle proef, waarbij overlastveroorzakers een boete van 313 euro direct een boet kregen…
De hockeyvrouwen van Groningen hebben zondag voor de tweede keer verloren in de promotieklasse. (meer…)
Na een weekend gesloten te zijn is het Feringa Building op de Zernike Campus maandagochtend…
Het markante gebouw DOT aan de Vrydemalaan in Groningen blijft voorlopig behouden. Na overleg met…
Reizigers op de treintrajecten tussen Groningen en Winschoten, Veendam en Assen moeten tot waarschijnlijk donderdagmiddag…
De komende dagen gaan niet droog verlopen. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis wordt het vanaf woensdag…
Bekijk reacties
Geachte leden van de gemeenteraad,
DIFTAR zal leiding tot verloedering en verrommeling van de wijken van de stad Groningen. Zeker in de arme wijken van Groningen.
De huidige vervuiling van de stad komt vooral door het moeten betalen voor het ophalen van grofvuil op afspraak. Dat kost minstens € 46,50 per keer.
Zie: http://beijumnieuws.blogspot.nl/search?q=Vuilnis+in+Beijum
Het lijkt me een goede zaak om plastic en textiel apart in te zamelen bij buurtcentra en winkelcentra. Mogelijk ook bij de Centra voor Jeugd en Gezin.
DIFTAR zal leiden tot afvaltoerisme en illegale dumping. Onder anderen in bouwcontainers, in de buurt van ondergrondse containers, langs fietspaden en in groene gebieden. Wilt u dit?
Een schone stad is het visitekaartje van de gemeente Groningen. Het gaat om Public Relations!
Als ze dit gaan invoeren, dan weet ik wel wat ik doe. Heel goed oppassen dat er geen spullen in de vuilniszak zitten die naar mijn naam en adres gegevens kunnen herleiden, en van de 10 vuilniszakken flikker ik er gewoon nachts 8 ergens in de stad neer.
Een correctie van de eerste zin:
"DIFTAR zal leiden tot verloedering en verrommeling van de wijken van de stad Groningen."
Zie verder:
https://www.google.nl/search?sourceid=navclient&aq=&oq=Nadelen+van+DIFTAR&hl=nl&ie=UTF-8&rlz=1T4GGHP_nlNL519NL519&q=Nadelen+van+DIFTAR&gs_l=hp...0i22i30l2.0.0.0.24976...........0.w_zVOs5GlcU
http://www.linquenda.nl/wijkraad/sitebeheer/linkstekst_bestanden/Diftar%20zwabberen%20met%20afval.htm
http://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-milieu/nieuws/diftar-huishouden-duurder-uit.135223.lynkx
http://www.coelo.nl/images/artikelen/Effect_diftar_is_wat_kleiner_dan_verwacht.pdf
http://vvdhofvantwente.nl/2011/07/vvd-hof-van-twente-is-en-blijft-tegen-invoering-van-de-diftar/
De fractie van Loppersum Vooruit van de gemeente Loppersum schrijft het volgende op haar website:
http://www.loppersumvooruit.nl/36-coalitie-wil-onderzoek-naar-diftar.html
"Nog even wat DIFTAR-nadelen op een rij en deze opsomming is zeker niet compleet.
• Invoering van DIFTAR zonder afsluitbare bakken (en of ze afsluitbaar worden, dat is nog niet zeker) betekent dat je niet kunt voorkomen dat anderen je bak volproppen. De verleiding zal groot zijn, of ze nu gewogen worden of niet. Als ik iedere week een zak bij al mijn buren erin prop, dan hoef ik op jaarbasis mijn bak minder vaak buiten te zetten. Dit werkt burenruzies in de hand en dit verpest de sfeer in straten, waar mensen elkaar nu nog helpen met het beschikbaar stellen van ruimte in bakken.
• Groen en grijs. Mensen gaan bakken minder vaak buiten zetten. Zowel groen als ook grijs gaan dan vreselijk stinken en daar wordt niemand blij van. Bovendien vormt dit een gevaar voor de volksgezondheid.
• Mensen met modale - of minder inkomens met veel kinderen gaan écht véél meer betalen. Zij kunnen achteraf hun gezinssamenstelling niet meer veranderen; het voelt oneerlijk. Is dit sociaal?
• Gemeentelijke afvalbakken raken nog voller dan ze nu al zijn en overal zwerfvuil.
• Niemand gaat meer opruimen in de gemeentelijke groene perkjes; die mensen zijn er nu nog wel, die zakken vol vuil uit het gemeentelijk groen halen en het thuis in de vuilnisbak gooien. Waar moeten ze straks naartoe met die zakken? Dit is een soort vrijwilligerswerk, wat met het nieuwe systeem gefrustreerd wordt en niemand en al helemaal niet het milieu, wordt er beter van.
• Daarnaast zijn forse investeringen in materieel, systemen, software en administratieve ondersteuning nodig om DIFTAR in de praktijk te kunnen uitvoeren. Dit betekent hogere kosten voor de gemeentelijke organisatie, die dan uiteraard weer op de burger afgewenteld worden.
• Gemeenten, waar het systeem is ingevoerd, hebben niet eenduidig positieve resultaten: met name het ‘dumpen’ van afval neemt toe: bij de afvalbakken op parkeerplaatsen langs de wegen, bij picknickplaatsen ligt regelmatig huishoudelijk afval (meestal in zakken). Ook in bermen vindt men regelmatig zakken met huishoudelijk afval.
Hoe gaat het verder?
De gemeente Loppersum is een prachtige plattelandsgemeente met een fraai buitengebied. Hierdoor is het fijn wonen, werken en recreëren in onze gemeente. Het gevaar, dat door invoering van DIFTAR een sterke toename van de hoeveelheid zwerfafval ontstaat, is zeer reëel. Als DIFTAR in andere gemeenten nu een doorslaand succes was geweest, zou over dit risico nog een keer heen te stappen zijn. Maar in veel DIFTAR-gemeenten zijn de resultaten zeer wisselend. Dus waarom een dubieus systeem invoeren, terwijl het huidige systeem werkt, met de kans onze eigen gemeente op te zadelen met grote hoeveelheden zwerfafval?
De coalitie spreekt over onderzoeken haalbaarheid DIFTAR; daarna zal er door de Raad besloten moeten worden. Het systeem volume/frequentie is de voorloper van wegen, wat nog veel meer ellende zal veroorzaken.
Loppersum Vooruit hoopt dat iedereen door deze informatie wakker is geschud. Loppersum Vooruit zal zelf tégen stemmen. Er zijn genoeg mislukte DIFTAR voorbeelden in het land; daar hoeft de gemeente Loppersum niet aan toegevoegd te worden." Einde citaat.
Het lijkt me zeer belangrijk toe om deze nadelen in de overwegingen van de gemeenteraad van Groningen te betrekken.
Wat is de mening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) over DIFTAR?
Wanneer Huizinga zijn bijdrages wat bondiger weet te maken dan zal hij wellicht lezers trekken.
Om Loppersum vooruit (?) als bron te gebruiken doet een beetje afbreuk aan zijn bijdrage.
De VVD-fractie van Hof van Twente heeft dezelfde bezwaren tegen DIFTAR als de fractie van Loppersum Vooruit van de gemeente Loppersum. Waarvan akte. DIFTAR leidt tot veel meer zwerfvuil. Dat is de grootste gemene deler.
Zie de link die ik gisteren heb gegeven.
DIFTAR leidt zogezegd tot negatief meeliften. Eigen vuilniszakken worden elders gedumpt. Afvaltoerisme wordt door gemeentelijk beleid bevorderd. Liberalisme inzake huishoudelijk afval leidt tot libertair gedrag. Het afschuiven op anderen. Met name de lagere overheid, die op extra kosten wordt gejaagd.
De VNG heeft geen mening over DIFTAR. Dit is zeer opmerkelijk.
Ik heb het Idee dat dit er doorgedrukt dreigt te worden zonder dat de politiek een idee heeft van de administratieve en handhavingslast die het met zich meebrengt. Waarom is het nodig de gescheiden inzameling te koppelen aan Diftar? Zorg er eerst maar eens voor dat plastic en blik en drankkarton apart aangeleverd kunnen worden. Nu gaat het allemaal in de grijze bak of zak.
Uiteindelijk betaalt de burger hier natuurlijk weer voor met als gevolg dat hij duurder uit is ondanks het aanbieden van minder restafval.
Het systeem met de zgn sensor faalt sowieso. Hoe vaak ik wel niet, een groen lampje kreeg, terwijl de container gewoon vol zat. Dit betekent bij diftar, dat kan je kan betalen en met onverrichte zaken terug naar huis.