Het Stadsbestuur wil met het totaalplan ‘Bestemming Binnenstad’ zo’n 20 procent extra ruimte creëren voor voetgangers en fietsers. Bussen gaan hiervoor andere routes rijden, maar blijven uiteraard wel de binnenstad bedienen, aldus het Stadsbestuur.
De economie, vrijetijdsbesteding, leefbaarheid, werken en wonen in het centrum worden gestimuleerd. Het college trekt vijf jaar uit voor de realisering en gaat uit van een investering van 22,5 miljoen euro voor de herinrichting van de openbare ruimte.
De verwachting is dat de stad de komende tien jaar flink doorgroeit, naar 225.000 inwoners. Dat vergroot de druk op de binnenstad en leidt onder meer tot overlast van geparkeerde fietsen en een toenemend gevoel van verkeersonveiligheid. De komende jaren staat daarom vooral het slimmer en beter omgaan met de beperkte beschikbare ruimte centraal.
Eén van de eerste projecten is de herinrichting van de Brugstraat, Astraat en Munnekeholm aan de westzijde van de binnenstad. De verwachting is dat de gemeenteraad eind februari een besluit neemt over Bestemming Binnenstad.
Vrijdag is het bewolkt en lokaal valt er een spatje motregen. Het wordt 11 graden…
Het Groninger Museum is in de prijzen gevallen. Het museum heeft de Museumkids Award gewonnen…
Er komt een tijdelijk fietspad tussen De Linie en de Oosterpoort. Twee andere fietsverbindingen zijn…
Het vernieuwde Forum bestaat eind november vijf jaar. Het megaproject was omstreden vanwege de kosten,…
FC Groningen oefende donderdagmiddag in Keulen tegen FC Köln, dat uitkomt in de tweede Duitse…
"Verkeersongevallen en toegenomen stress hebben ervoor gezorgd dat Groningen is gezakt van de eerste naar…
Bekijk reacties
Klinkt erg optimistisch maar er komen steeds minder bezoekers naar de binnenstad de lege winkels de hoge parkeer tarieven enz
Prachtig! Al die conservatievelingen die persé met een lompe stinkbus door de huiskamer van de stad willen rijden als het ook anders en beter kan hebben oogkleppen op.
Je zou ook gewoon de groei kunnen gaan temperen, 200.000 inwoners is toch echt wel de max en al teveel voor deze stad, al was het enkel maar om de stad nog enigzins leefbaar te houden voor toekomstige generatie`s. Mede hierdoor bespaar je structureel tientallen miljoenen de komende jaren, je krijgt mede daardoor minder last van milieuvervuiling en je kunt wellicht je vizier gaan richten op de buitendorpen om zo nog meer leegloop/krimp daar te gaan voorkomen en daardoor in sommige dorpen ook nog groei gaan realiseren, door nieuwe inwoners daar te gaan vestigen. Ruimte te over en met het meer en meer thuiswerken is de dagelijkse pendel /drukker wordende forensenverkeer op e nieuwe dorpsbewoners minder van toepassing.
Middenweg je hebt gelijk .In m'n plan dat ik in de Staten heb neer gelegd zit 270 miljoen besparing op de zuidelijke ringweg en deze gebruiken voor verdubbeling van N 361(nieuw) en N 33 Zuidbroek tot Eemshaven en Delfzijl en de
N 366 (Veendam -Ter Apel) daar bereik je mee dat het platteland niet leeg loopt en men er kan blijven leven en op een snelle veilige manier naar het hart van de ster (Groningen) voor zn werk kan komen. Dan kan er weer gebouwd worden in de buiten gebieden.
20% extra ruimte door de bus ergens anders te laten rijden. Jaja.
Mijn huis wordt ook niet 20% groter als ik de salontafel in een andere kamer zet?
Maar een (paar) innovatieve fietstoren(s)/kelder(s) lijkt me wel een leuke attractie om met de fiets te komen.
Maar alsjeblieft geen kabelbanen of andere speelgoedjes
Goed plan van de gemeente.
Het lijkt mij beter om mensen zelf de vrijheid te geven om te bepalen waar ze willen wonen. Het is niet voor niets dat delen van het platteland leeglopen. Geen hond wil er wonen en iedereen met een beetje opleiding vertrekt zo snel mogelijk. Ik kan ze geen ongelijk geven.
Om dan geforceerd te proberen om die mensen te behouden door elders de mogelijkheden te beperken lijkt mij nogal betuttelend.
Het is anders jarenlang gemeentelijk en provinciaal beleid geweest om in een gezamenlijk onderonsje te bepalen dat er weinig tot niet meer mocht worden gebouwd in de buitengebieden, de zogenaamde woningcontingenten uit 1997 waardoor ook zij welke graag in de buitendorpen zouden blijven, geen andere mogelijkheid hadden om geforceerd richting stad Groningen te gaan verhuizen, daar werd en wordt immers wel gebouwd. Waarom jij zo denigrerend over de buitendorpen moet doen ontgaat mij volledig. Jou posting toont dus wel een scheef en vertekend beeld van de waarheid.
Stap eens uit je comfort zone en ga de werkelijke wereld eens ontdekken, wellicht dat jij je vooringenomen meningen dan ook eens terzijde kunt gaan schuiven.
Je kunt natuurlijk ook mensen als participatiebaan met een riksja door de stad laten rennen. Heeft ook grote aantrekkingskracht op het postkoloniale toerisme.
Door die machtsspelletjes van 2012 is een tram hier onmogelijk geworden, helaas.
Verder betwijfel ik ook of deze plannen de binnenstad beter bereikbaar maken. Nou ja, dat betwijfel ik helemaal niet: de binnenstad wordt hier slechter bereikbaar door. Wel mooier en aantrekkelijker, maar slechter bereikbaar. Of er door dit plan meer of minder mensen naar de binnenstad zullen komen, zullen we moeten afwachten.
Hm, dit was een antwoord aan R. Bos.
Moet nog even wennen aan de nieuwe site, denk ik.
Gewoon wat vaker rennen, dan blijf je scherp.
Een verschrikkelijk plan! De binnenstad wordt volkomen onbereikbaar voor ouderen, studenten, winkelende mensen met zware tassen enz. Lekker minstens 500 meter lopen naar de Westerhaven, het Zuiderdiep (Weeva), of de Stadsschouwburg. Gezellig met gladheid of regen en ijzel. Volstrekte minachting voor burgers.
Er is maar één goede oplossing (kijk naar 21 Franse steden) en dat is de herinvoering van de stadstram. Auto's en bussen kunnen dan van de Grote Markt, maar de tram kan over de Markt. Zonder bovenleiding kan tegenwoordig heel gemakkelijk. Niemand heeft er last van (zie Bremen Obernstrasse, Kassel Königsstrasse, Berlin Alexanderplatz enz.) Maar dan moeten d'66 en de SP geen partijpolitieke spelletjes spelen, zoals ze de vorige trampoging om zeep hebben geholpen.
Geen bussen meer in Brugstraat, Oude Ebbingestraat, Oosterstraat, Gelkingestraat en Grote Markt. Een verademing!
Van mij had het gisteren al zo mogen zijn.
Jippiieeee!! de fietsers krijgen er 20% bij ..dus dat komt ze op 120% van de wegen... fiets en voetpaden.
Ze hebben namelijk nu al 100%
Persoonlijk vind ik ze een beetje overbedeeld ..
Maar dat doe je gewoon als aso fietser he ? de hele omgeving voor jezelf opeisen.
Wij ..( IK BEN JEZUS) ...dus ..onkwetsbaar ..!!
Gewoon jezelf voor het verkeer werpen ..door het rode licht rijden ..tegen alles en iedereen infietsen ..
Wij ( fietsers /voetgangers) worden namelijk beschermd door de wet ..jullie hebben altijd schuld .
Praat ik niet eens over die m#ng@len op die race brommers die zo snelmogelijk hun kebap/pizza o.i.d moeten afleveren..iedereen moet voor ze wijken .
OPZIJ ...OPZIJ ...OPZIJ ...Wij hebben een ongeloofelijke haast
De ander is altijd vout .....
Toch ??
https://youtu.be/UUOZuS8Zahg