Vanuit Zwolle is inmiddels de eerste trein vertrokken richting Groningen die er voor moet zorgen dat er geen ijzelvorming aan de bovenleidingen ontstaat. In de treinen mogen geen reizigers mee.
Behalve richting Groningen is er ook een treinstel richting Leeuwarden vertrokken. De NS gebruikt voor deze bijzondere ‘ijzelexpress’ vier Plan V-treinstellen die in duo’s rijden.
De treinen zullen de hele nacht gaan rijden, waarmee de NS hoopt dat er geen ijzelvorming aan de bovenleidingen ontstaat. Mocht dit wel gebeuren dan kan de pantograaf van de trein geen verbinding maken met de draad waardoor de trein geen stroom krijgt en niet kan rijden.
Plan V-treinen
Plan V is de officiële naam voor het Mat’64-materieel. Deze treinstellen werden in december uit dienst gehaald omdat ze verouderd zijn. Echter vanwege capaciteitsproblemen bij de NS zullen ze de komende tijd nog steeds her en der in het land te zien zijn.
De ''ijzel-express'' treinen op station @NS_zwolle voordat ze naar Lw en Gn gaan https://t.co/dPmK6LSZXB #DagMat64 #mat64 #ns
— Pieter Plas (@Pieterthgv) January 4, 2016