Vrienden van de Stad Groningen zien niets in de plannen om het stationsplein naar de zuidkant te verplaatsen. In de plannen van de gemeente verdwijnen de bussen naar de zuidzijde, ten westen van het voormalige PostNL gebouw.
Bussen moeten dan via een tunnel onder het station door, en via de Herebrug de stad. Ook voor fietsers en voetgangers moet een tunnel onder het station door komen. Volgens Tom van der Meulen, voorzitter van Vrienden van de Stad Groningen, wordt er in de verkeerde richting gedacht. “Het probleem is dat de hoofdtoegang van de binnenstad wordt afgekeerd, de komt aan de zuidkant te liggen”, zegt van der Meulen.
Juist zo’n eerste indruk is volgens hem belangrijk. “Het is wat de reiziger het eerste ziet, de eerste indruk van Groningen. Dat zou een mooie aanblik moeten zijn.”
Van der Meulen adviseert het stadsbestuur nog eens goed naar de plannen te kijken. “Ze zouden met name moeten letten op de kwaliteit van een verkeersknooppunt als deze bij het station. Die is gebaat bij een goede verblijfsruimte, dat bepaalt mede de aantrekkelijkheid van de stad”, besluit van der Meulen.
De raad praat binnenkort verder over de ontwikkeling van het stationsgebied.
Bij een 1-1 gelijke stand is de competitiewedstrijd tussen Heracles en FC Groningen definitief gestaakt…
Volgens ESPN is een FC Groningen-supporter naar beneden gevallen van de tribune tijdens de wedstrijd…
Winterstad Groningen stond vanavond om 19.00 uur een minuut stil vanwege de aanslag op de…
FC Groningen speelt zaterdagavond haar laatste wedstrijd van 2024 op bezoek bij Heracles Almelo. Beide…
Zondag is het guur bij 5 graden, een stevige westelijke wind en vallen er enkele…
Het is de kortste dag van het jaar. Voor sommige inbrekers de kans om rond…
Bekijk reacties
Beste Vrienden, de grote markt is op loopafstand van het station. Toeristen nemen de bus niet, veel te lastig, dan moet je eerst uitzoeken welke bus je moet hebben, voor je klaar bent was je er te voet al bijna. Wat ze in de toekomst te zien krijgen is een prachtig verblijfsplein met veel groen in plaats van een levensgevaarlijk busplein met fietssnelweg. Voor alle andere reizigers is een goed ontsloten zuidkant van het station veel sneller en praktischer. Jullie visie is gebaseerd op valse nostalgie.
Wat Marc zegt. Ik las en hoorde deze reactie met verbazing. Toeristen gaan inderdaad niet met de bus voor iets waar je in maximaal 10 minuten lopend bent...
aldus het automatische gemeentehulpje
iemand die zich kwalmert noemt vind ik maar een kwalmert en niet serieus te nemen. Ik ben geen gemeentehulpje maar een kwatskiller :p
Dit gaat uiteraard niet om de schoonheid van de stad, maar om waar de consumentenstromen en dus hun consumptie naar toegaat. Ik snap wel de angst van ondernemers die hierdoor kostbare klandizie kunnen verliezen. Maar ik denk dat de belangen van de reizigers voor gaan. Dan denk ik oa aan veiligheid en bereikbaarheid : die lijken mij iig met dit plan met sprongen voor uit te gaan. Waar vooral gewaakt moet worden is te veel optimisme bij de verkoop en verhuur van de nieuwe commerciële ruimte. Als de gemeente daar nu nog weer een keer hun hoofd aan stoot terwijl men nog maar moet zien hoe het afloopt met het gebied rond het forum is dat wel erg triest.
Als het Stadsbalcon wordt afgebroken, de voorkant van het station in ere wordt hersteld en er eindelijk eens verstandige mensen bij de stadse projecten worden ingeschakeld, dan heb ik hoop dat ook het project rondom HET MONSTRUM een goed einde krijgt.
Marc je bent een kwats killer wanneer kom je me positieve voorstellen ? Een station ombouwen voor 275 miljoen is weg gegooid geld.
1.verdwijnen spoor 1,2,3 en vervangen door winkels.In de binnenstad staan al leeg genoeg.
2.waarom geen tunnel in de Hereweg onder spoor dan combineer je 2 zaken (Bus/fiets verkeer/normale verkeer ) Je creeert dan een breder doorgang voor de sporen.
Het bus verkeer splitsen richting stad en naar het zuiden/dorpen/platteland ,dat verkeer kan dan om de stad rijden.
Blijf met je vingers af van het huidig oude station.
Haal de fiets berging voor het station boven de grond weg.
Je kunt een voetgangers tunnel onder het station door laten lopen tot voorzijde station.Alla Zwolle.
Maar alles met elkaar gaat geen 275 miljoen kosten. Er wordt weer met overheids geld gegooid !
Weer dat geklets van die z.g. vrienden van de Stad. Het zijn meer vijanden. Alle vooruitgang wordt geboycot. Als die "vrienden" zich nu eens druk gingen maken om het verdwijnen van Openbaar Vervoer van de Grote Markt, of zich sterk zouden maken voor een Stadstram, dan waren het echte vrienden van de Stad. Maar nu zijn ze precies met de verkeerde dingen bezig.
R.Bos ben je op de hoogte van de plannen betreft het station ? Ben je in de pudding fabriek geweest ?
Dan zou je ook zeggen deze plannen moeten worden aangepast.
De Groningers zijn niet voor een stadstram of een Forum hier werd en wordt ontzettend veel geld verkwist.
Trouwens bij het station 280 miljoen ook ! Het kan anders.
Maar komt u eens met plannen !
Kom eens met plannen? Waarom zou hij met plannen moeten komen? Er ligt een plan en uiteraard ben jij er tegen want jij bent slimmer dan iedereen, helaas woon je in een wereld vol randdebielen die niet naar je luisteren.
wie zijn hier rand debielen ? beste Marc
1 plan is geen plan. Er zijn altijd alternatieven.
Daarover van gedachten wisselen kan nooit geen kwaad.
HET MONSTRUM en alles eromheen komt ook wel weer aan de orde.
Gelukkig maar !