Het klinkt als een titel voor een spannend boek, maar het was woensdag aan het einde van de middag bittere ernst voor tientallen treinreizigers. Hun trein zou Hoogkerk namelijk nooit passeren.
Het is 17.21 uur als de machinist van stoptrein 37468 zijn trein vanaf het Hoofdstation richting Leeuwarden in beweging zet. Een paar minuten later eindigt de rit met een noodstop. Vlak voor Hoogkerk valt de bediening en verlichting uit in het voorste treinstel, waarop de trein direct een noodremming uitvoert en tot stilstand komt.
Ondertussen stappen op het Hoofdstation de reizigers voor de sneltrein in. “Dames en heren”, zegt machinist Edwin via de intercom. “Voor ons staat een kapotte trein, waardoor wij momenteel niet kunnen vertrekken”. In de trein wordt er direct gemopperd. “Nee hè”, zegt een studente die een grote sporttas bij haar heeft. “Vorige week vrijdag die seinstoring, en nu dit weer. Hoe lang gaat dit duren?” Maar op die vraag kunnen haar medepassagiers ook geen antwoord geven.
Bij Hoogkerk zitten de reizigers ondertussen al drie kwartier vast. De machinist probeert ondertussen van alles. Van het compleet resetten van het elektronische systeem, tot het opnieuw op proberen te starten van de motoren. Maar het werkt niet. “Het treinstel was op geen enkele manier aan de praat te krijgen, hoe de treinbestuurder zijn best ook deed”, zou een reiziger later laten weten.
Op het Hoofdstation heeft het mopperen plaatsgemaakt voor frustratie. “Ik ga maar met de bus, want dit schiet zo niks op”, zegt een man die een aktetas bij zich heeft. Toch blijven veel reizigers op de perrons wachten in afwachting van wat er gebeuren gaat. Machinist Edwin probeert ondertussen alle vragen van reizigers te beantwoorden. “Momentje”, zegt hij tegen een vrouw als zijn telefoon begint te rinkelen. “De trein komt terug? (…) Dus ik ga straks naar Delfzijl? (…) En de 37472 vertrekt van 6 Alpha?”
In de verte veranderen twee rode lampjes, in drie witte. De machinist van de kapotte trein heeft van de treindienstleiding de opdracht gekregen om over te stappen naar het achterste treinstel, en terug te rijden naar Groningen, waardoor het baanvak weer vrij is, en het treinverkeer hervat kan worden.
De stationsklok geeft 18.24 uur aan. Vanaf spoor 6A vertrekt er opnieuw een stoptrein richting de Friese hoofdstad. Twee treinstellen die tot aan de nok toe gevuld zijn met reizigers. “Hopelijk komen we dit keer wel verder dan Hoogkerk”, grapt een reiziger. “Ik ben allang blij dat we überhaupt weer rijden”, zegt iemand die naast hem staat. “Moeten slapen op een stationsbankje in een door Koning Winter getergd Groningen had me echt helemaal niets geleken.”
Het International Welcome Center North (IWCN) in Groningen viert deze maand zijn 10-jarig bestaan. Ale…
Komende zaterdag is het de Dag van de Binnenvaart en ook Scheepswerf Pattje in Waterhuizen…
De raadsfracties van Student & Stad en D66 maken zich zorgen over de situatie van…
Groningen kampt nog steeds met grote personeelstekorten, blijkt uit de jaarlijkse rapportage ‘Regio in Beeld’…
De Bornholmstraat is vanaf komende maandag bijna een hele week (deels) afgesloten voor verkeer. (meer…)
“Hij lijdt niet onder zijn uiterlijk”, vindt Remco uit Haren. Maar naaktkat Yoda is voor…
Bekijk reacties
En toch blijven er mensen die roepen ..weg met die kloten bussen ... vooral van de Grote Markt ..die kloten bussen lossen het in de regel altijd op (uitval op het spoor) wie spoort er dan eigenlijk niet ?
René heeft helemaal gelijk. Het zijn vaak uitspraken welke van elkaar worden gekopieerd.
Tegenwoordig rijden de bussen zeer milieu vriendelijk en als de ruimte hebben of krijgen keurig volgens dienstregeling. Waardeer de bus en met respect.