Vervoersbedrijf Arriva is niet blij dat de extra sneltrein naar Leeuwarden niet vanaf 2019 kan gaan rijden. “De reiziger is weer de dupe”.
Sinds enkele jaren wordt er gesproken over de komst van een tweede sneltrein die alleen in Feanwâlden een tussenstop gaat maken. Vanwege de komst moeten er verschillende infrastructurele aanpassingen gedaan worden. Zo moeten onder andere de perrons verlengd worden. Op het station in Leeuwarden dacht men er verstandig aan te doen om spoor 8 door te trekken tot onder de monumentale stationskap. Deze week werd echter bekend dat daarmee de monumentale status van het station wordt aangetast.
Situatie is onwenselijk
De Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed en de monumentencommissie Hûs en Hiem laten weten dat vanwege het doortrekken van het spoor tot op het stationsplein, een gedeelte van de kap verwijderd moet worden. Dit is vanuit hun ogen totaal onwenselijk. Het Leeuwarder gemeentebestuur moet daarom nu de verbouw heroverwegen, waardoor het hele proces vertraging oploopt.
“Reiziger is de dupe”
Directeur Anne Hettinga van Arriva baalt. “Het gemak waarmee planningen worden aangepast is beschamend”, zegt hij. “Het ergste is vooral dat de reiziger weer de dupe is.”
Treinen nu al regelmatig vol
De extra sneltrein is al jaren een grote wens van het vervoersbedrijf. De laatste jaren maken steeds meer mensen gebruik van de trein. Ondanks inspanningen van het vervoersbedrijf om bijvoorbeeld treinen te verlengen, komt het nu al regelmatig voor dat treinen vol zitten. Het inzetten van nog langere treinen is geen optie omdat verschillende perrons aan de lijn hiervoor te kort zijn.