Vervoersbedrijf Arriva is niet blij dat de extra sneltrein naar Leeuwarden niet vanaf 2019 kan gaan rijden. “De reiziger is weer de dupe”.
Sinds enkele jaren wordt er gesproken over de komst van een tweede sneltrein die alleen in Feanwâlden een tussenstop gaat maken. Vanwege de komst moeten er verschillende infrastructurele aanpassingen gedaan worden. Zo moeten onder andere de perrons verlengd worden. Op het station in Leeuwarden dacht men er verstandig aan te doen om spoor 8 door te trekken tot onder de monumentale stationskap. Deze week werd echter bekend dat daarmee de monumentale status van het station wordt aangetast.
Situatie is onwenselijk
De Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed en de monumentencommissie Hûs en Hiem laten weten dat vanwege het doortrekken van het spoor tot op het stationsplein, een gedeelte van de kap verwijderd moet worden. Dit is vanuit hun ogen totaal onwenselijk. Het Leeuwarder gemeentebestuur moet daarom nu de verbouw heroverwegen, waardoor het hele proces vertraging oploopt.
“Reiziger is de dupe”
Directeur Anne Hettinga van Arriva baalt. “Het gemak waarmee planningen worden aangepast is beschamend”, zegt hij. “Het ergste is vooral dat de reiziger weer de dupe is.”
Treinen nu al regelmatig vol
De extra sneltrein is al jaren een grote wens van het vervoersbedrijf. De laatste jaren maken steeds meer mensen gebruik van de trein. Ondanks inspanningen van het vervoersbedrijf om bijvoorbeeld treinen te verlengen, komt het nu al regelmatig voor dat treinen vol zitten. Het inzetten van nog langere treinen is geen optie omdat verschillende perrons aan de lijn hiervoor te kort zijn.
FC Groningen oefende donderdagmiddag in Keulen tegen FC Köln, dat uitkomt in de tweede Duitse…
"Verkeersongevallen en toegenomen stress hebben ervoor gezorgd dat Groningen is gezakt van de eerste naar…
De demonstratie op de Grote Markt tegen de bezuinigingen op het hoger onderwijs heeft donderdag…
Het Openbaar Ministerie eist een levenslange celstraf tegen de Britse drugscrimineel Robert D. Die zou…
Boekwinkels, sportverenigingen en de cultuursector kunnen voorlopig weer rustig ademhalen. Het kabinet zet de omstreden…
De politie heeft woensdagavond een 51-jarige Stadjer aangehouden voor een winkeldiefstal op het Akerkhof. Dat…
Bekijk reacties
Feanwâlden? Dat is toch gewoon Veenwouden? Of schrijft OogTV in berichten over Parijs, Londen en Wenen ook resp. Paris, London en Wien? Wat een aanstelleritis...
Coos,
Als je tegenwoordig op station Veenwouden komt, dan staat op het blauwe stationsbord 'Feanwâlden'. Ook de omroep in de trein wordt in het Fries uitgesproken. Station Veenwouden wordt dus niet meer gebruikt.
Sebastiaan,
In het stuk staat niet 'station Feanwâlden' doch gewoon 'in F.'. Er is dus geen enkele reden voor het gebruik van de Friese naam van de plaats die gewoon Veenwouden heet in het Nederlands.
Al er een trein ontspoort op het station van Praha wordt hier gemeld dat het in Praag gebeurde, ook al wordt die naam niet aldus omgeroepen.
Eis in Fryslan is dat de officiele naam gebruikt wordt. Veenwouden is de Nederlandse naam, terwijl de gemeente Friesgeschreven namen hanteert. Hierdoor moet Arriva Feanwâlden gebruiken.
Als ik het goed zie staat er voor het stationsgebouw een rode Citroën Dyane. Die zie je niet vaak meer.
Arriva is altijd boos, verongelijkt, tegengewerkt...
Maar regels zijn regels en dat geldt ook voor onze nationale Aldi-vervoerder. Als treinen vol zijn, kun je ze ook langer maken, maar dat kost geld...
Hilbert, die treinen kun je inderdaad langer maken, alleen moet je dan óók de perrons langer maken. Je kan moeilijk de reizigers in het grind laten in- en uitstappen.
Op dit moment rijden alle treinen in de ochtendspits op maximale lengte zonder buiten het perron te vallen. Langere treinen bieden is dus niet mogelijk. Langere perrons en extra ruimte om meer capaciteit te bieden zijn beiden onderdeel van dit project. Langere perron is dus aangevochten in Leeuwarden wegens de stationskap (al gaat het zoals ik begreep om een stuk muur zonder draagpalen dat verwijderd moet worden). Omdat het om een geïntegreerd project gaat, loopt het hele project vertraging op.
Nog even en ze kunnen direct elektrificatie meenemen in dit project. Dan maken ze ook het spoorvervoer elektrisch, wat nu nog diesel blijft.
Ja en gelukkig zijn er nog verstandige mensen die de vervoerder terug verwijzen naar hun verantwoordelijkheid. Zorgen dat je reizigers netjes vervoerd worden. Nee ben is boos op de gemeente Leeuwarden die niet mee wil werken. Ja en zo is de NS ook nog schuldig, want die is eigenaar van station Leeuwarden
Wanneer eindigt die friese gekte om plaatsnamen in het dialect te schrijven. Ze zullen zich lekker uit de markt prijzen. Maar het is diep triest, dat plaatsnamen in Nederland niet in het Nederlands worden geschreven!
En Prorail kennen we zo langzamerhand wel.
De Nederlandse Taal is de eerste Rijkstaal en het Fries de tweede. Het is daarom gebruikelijk deze taal en geen dialect in Friesland te gebruiken. Kennis van onze taal en cultuur is van eminent belang. Maak kennis hiervan.