De ChristenUnie vraagt het Stadsbestuur om uitstel van het besluit om de bussen niet langer over de Grote Markt te laten rijden. Nader onderzoek naar de voor- en nadelen is eerst noodzakelijk, vindt de partij.
Het college gaat in de plannen voorbij aan haar eigen OV-visie, waarin gesteld wordt dat ‘een Grote Markt geheel zonder bussen niet haalbaar wordt geacht’. Ook de ondernemingsraad van Qbuzz heeft laten weten dat de huidige routes langs de Grote Markt zeer succesvol zijn.
“Het stadshart in Groningen staat al flink onder druk door faillissementen en surseances. Aanvullend onderzoek naar de economische gevolgen van het verdwijnen van de bussen van de Grote Markt lijkt ons dan ook zeker geen overbodige luxe,” aldus fractievoorzitter Inge Jongman.
De komende dagen zien we weinig verandering in het weer: de zon is vrijwel onzichtbaar…
Een 38-jarige vrouw uit Groningen is in de nacht van dinsdag op woensdag aan de…
De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt naar de Tasmantoren in de Stad. Dat meldt RTV Noord.…
De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt voor een incident langs de N360 bij Ten Post. Een…
Zondag 22 december hebben Stadjers Raheel Ahmed en Haris Zaman de tweede prijs binnengehaald in…
Myron Hamming, voormalig stadsdichter van Groningen, is sinds deze week Awareness Ambassadeur bij Unicef Nederland.…
Bekijk reacties
Een gezonde visie van de CU.
Hopelijk volgen er meer partijen.
Helemaal mee eens! Te gek voor woorden! In een stad als Groningen, zo'n groot gebied zonder OV! Niet alleen voor ouden van dagen, maar gewoon voor iedereen hoort het er te zijn!
Het is niets minder dan een basisvoorziening! Trouwens zo'n 50 jaar geleden reden alle lijnen via de Grote Markt.
Dat is het andere uiterste, maar 1 of 2 lijnen dat moet toch kunnen.
UIteindelijk was het "tramplan" beter voor de bereikbaarheid, maar dat schijnt in Groningen onmogelijk te zijn om voor mij duistere redenen.
Onzin, je kunt alles doodonderzoeken. Dit is een visie. De enige manier hoe je weet of het werkt is het te doen. In andere steden pakken dit soort maatregelen vrijwel altijd positief uit.
Uistappen op de diepenring geeft een boost voor de winkels in de aanloopstraten naar de Grote Markt. De argumenten voor de bus waren destijds ook te horen toen de auto's weg moesten blijven. Dat begon ook met een visie, zoals Marc al zei.
En he tramplan kwam voort vanuit het compensatiegeld ivm het niet doorgaan van de ZZL.
Dat komt ervan, als je een tram afserveert! Dat was het enige goede plan geweest: een slanke mooie stadstram onopvallend tussen de gele steentjes. Geruisloos en schoon! De CU heeft daar ook altijd mee ingestemd. Bravo. Goed, dat ze ook nu weer protesteren. Maar: voor de stadstram is het nog steeds niet te laat. Met enige goede wil moet d'66 toch kunnen worden weggewerkt?
De faillissementen van die bedrijven staan los van de bus op de Grote Markt. Die komt er nu wel al jaren en toch gaat men failliet.
als er minder winkels zijn dan komt er vanzelf minder vraag naar openbaar vervoer.
misschien kan je dan weer meer ruimte geven aan de auto om te voorkomen dat de stad verder perifieert
Het stratenplan van de Groninger binnenstad is een kleine duizend jaar geleden ontstaan. Die rooilijnen verhouden zich nu eenmaal slecht met druk autoverkeer, laat staan die gelede kolossen.
En die handtekeningen van de SP, die hebben ze vooral gescoord in de kantine van de buschauffeurs. De groep die ook actief is geweest met het vervormen van de poll op rtvnoord met betrekking tot dit onderwerp.
Stinkende en walmende dieselbussen middenin het centrum van een grote stad... echt niet meer van deze tijd.
Om over het ruimteprobleem nog maar te zwijgen. Vooral in A-straat en Brugstraat (busverkeer in 2 richtingen nog wel!) is de situatie ronduit bespottelijk. I
Het besluit dat vanavond hopelijk valt had al véél eerder moeten worden genomen.
http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=33&t=9185&start=2150
Bij Bericht van Za 20 Feb 2016, 11:14