Het gaat naar alle waarschijnlijk niet lukken om vanaf 2019 extra treinen te laten rijden tussen Groningen en Leeuwarden. Dat schrijft de Leeuwarder Courant dinsdag. Oorzaak zijn adviezen van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed en de monumentencommissie Hûs en Hiem.
Tussen de Martinistad en Leeuwarden rijden op dit moment twee stoptreinen en één sneltrein per uur. Deze treinen kunnen het groeiend aantal reizigers in de spits niet meer aan, en daarom komt er één sneltrein bij. Hiervoor moeten echter infrastructurele aanpassingen worden gedaan. Zo moet spoor 8 in Leeuwarden verlengd worden.
De gemeente Leeuwarden besloot in 2014 om het spoor door te trekken tot onder de monumentale kap, waardoor de trein stopt op het stationsterrein. Een deel van de kap zal dan echter moeten wijken. De Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed en Hûs en Hiem laten nu echter weten dat door deze ingreep het monumentale uiterlijk van het station te zwaar wordt aangetast. Het Leeuwarder gemeentebestuur moet daarom nu de verbouw heroverwegen, waardoor het hele proces vertraging oploopt.