Leerlingen van groep 7 van Borgmanschool aan de Vinkenstraat kregen woensdag een bijzondere les voorgeschoteld. Bij hun in de klas was een medewerker van het Groninger Landschap die van alles vertelde over vogels die in Nederland leven.
“Heeft iemand enig idee welke vogel dit is?” vraagt Michel van Roon van het Groninger Landschap aan de twintig leerlingen die muisstil op hun krukjes zitten. Van Roon laat een opgezette vogel aan de klas zien. “Een ooievaar!” roept iemand. “Ik denk dat het de sneeuwuil is”, zegt een jongen naast hem. “Correct”, zegt Van Roon. “Dit is de sneeuwuil.”
Natuureducatie
Op de vloer in het klaslokaal ligt een grote kaart van de wereld. “Ik laat de kinderen zien waar vogels die in Nederland voorkomen in de koude periode overwinteren”. Van Roon noemt de gastles belangrijk. “Wij proberen op deze manier de kinderen enthousiast te maken voor hun eigen leefomgeving. Als je weet wat er in je omgeving leeft, dan heb je daar ook meer waardering voor.”
“Hij is heel zacht”
Na alle uitleg gaan de leerlingen in groepjes bezig met een vogelpaspoort, waarbij vogels tot in de kleinste details worden bestudeerd. Floor bekijkt een opgezet exemplaar van de kluut die voor haar op haar tafel staat. “Hij is heel zacht”, zegt ze terwijl ze de vogel over zijn rug aait. “En die glijbaansnavel vind ik heel mooi.”
“Ik heb hier echt iets aan”
De leerlingen laten ook duidelijk weten dat ze blij zijn met deze gastles. “Ik vind het heel leuk dat we zo’n duidelijke uitleg krijgen”, zegt Job. “Als ik nu in een natuurgebied kom, dan herken ik dankzij deze gastles de vogels die ik zie, en weet ik waar ze overwinteren.”