Een nieuwe Friesenbrücke kan er in anderhalf jaar liggen. Dat blijkt uit berekeningen van het ingenieursbureau Witteveen+Bos uit Heerenveen.
De spoorbrug bij het Duitse Weener werd begin december vorig jaar geramd door een vrachtschip. De brug werd door eigenaar Deutsche Bahn total loss verklaard. Daarnaast maakte het Duitse spoorwegbedrijf bekend dat het tenminste vijf jaar gaat duren voor er weer treinverkeer mogelijk is naar Leer.
Witteveen+Bos komen echter tot een andere conclusie. Voor een slordige 45 miljoen euro kan er volgens het Friese bedrijf in anderhalf jaar een nieuwe brug geplaatst worden. Deze brug kan in enkele minuten geopend worden om grote cruiseschepen van de Meyer Werft door te laten. Volgens het ingenieursbureau is het bouwen van een nieuwe brug de snelst realiseerbare en meest voordelige optie. De brug met een stalen beweegbaar deel en een vrije doorvaartbreedte van 56 meter moet op dezelfde plek komen te liggen als de verwoeste Friesenbrücke.