“Groningen Airport Eelde is uitgevlogen.” Dat zeggen de Jonge Democraten, zij vinden dat reizigers in het Noorden meer geholpen zijn met een sterker netwerk naar de Randstad en Duitsland.
De provincie Groningen hield eerder dit jaar een onderzoek naar de toekomst van het vliegveld Eelde. Op een kritische toon werden de groeikansen van het vliegveld Eelde besproken. De concurrentie met andere vliegvelden is te groot, de kosten om het vliegveld in bedrijf te houden stijgen. De aandeelhouders, de provincies Groningen en Drenthe en de gemeentes Groningen, Assen en Tynaarlo, moeten een streep halen door de onrendabele plannen voor de commerciële luchtvaart in het noorden. “Betere aansluitingen op grotere vliegvelden in binnen- en buitenland, daar is de reiziger uit het Noorden mee geholpen; niet het uitzichtloos blijven subsidiëren van een lokaal vliegveld”, aldus voorzitter Wouter van Erkel.
Er is 275.000 euro nodig voor onderzoek naar verdere strategische mogelijkheden. Een financieel gezond GAE is alleen haalbaar met een drastische toename van het aantal vliegbewegingen, wat gezien de geringe belangstelling van vliegtuigmaatschappijen voor de luchthaven niet erg realistisch lijkt. Daarnaast werkt het vooruitzicht op de sterk toenemende exploitatiekosten en de uitbreiding van Lelystad Airport ook niet in het voordeel van de luchthaven.
De politie is opzoek naar vier personen die mogelijk betrokken zijn bij een incident in…
Straatboer Steven heeft afgelopen vrijdag bloembollen langsgebracht bij twintig Groningse huurders die afgelopen jaar hun…
De komende dagen schommelt de temperatuur tussen 6 en 8 graden. Het wordt voornamelijk een…
De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag drie mensen aangehouden na een…
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…
Bekijk reacties
Groningers en Drenthen de politiek in de provincies zijn niet bereid om de luchthaven overeind te houden. Dat is de conclusie van mijn gesprekken met alle staten partijen in Groningen en Assen. Alleen de ombouw naar vracht geeft de mogelijkheid tot meet werk gelegenheid.Maar dan moet de landingsbaan 1300 meter langer dan nu.° kosten 23 miljoen
Gelijk sluiten, GAl heeft zijn kans gehad
nou abeltje als ik jou reactie lees zit jij zeker achter vole
Ja laten we een magneetzweeftrein aanleggen. In 40 minuten naar schiphol.
Het is met zn 2500 m vernieuwde landingsbaan alleen voor kleine en middel grote vliegtuigen geschikt.Maar de politiek moet eens luisteren naar mensen die ervaring hebben en niet alleen naar de directeur van de luchthaven.Die ziet alleen zn baantje verdwijnen.
De grote vracht vliegtuigen hebben een landingsbaan nodig tot 3800 m en de verlenging zal 23 miljoen kosten en dan pas wordt het rendabel en ook een uitwijkplaats voor Schiphol en zal ook de lucht verkeers begeleiding op Eelde blijven.Op Schiphol werken 130.000 mensen binnen de douane en ook nog eens 130.000 buiten de douane.Het is de Tweede grootste werkplek in Nederland na de Rotterdamse havens. Vracht vervoer levert veel werk gelegenheid op.
Van laag to hoog opgeleide mensen .
dus verlengen die hap ..prpbleem ( voor de toekomst van Eelde ) opgelost .!!
De balletjes die zichzelf jonge democraten noemen moeten toch ook eens wat roepen.
Hebben ze geleerd van hun grote opperhoofd die ook alleen maar onzin uit kraait.
Objectief gezien hebben de Jonge Democraten gewoon gelijk. Het vliegveld wordt open gehouden op basis van sentiment.
De baanverlenging naar 2500 m zou zo ongeveer zaligmakend zijn, nee dus.
Pure kapitaalvernietiging.
tot die 2500 m is ook pure verspilzucht. Leleystad heeft nu 1250 en gaat straks ook naar 3000 m. Maar voor Boeing 747 en Boeing 777 en 787 en Airbus A 330 en 340 en 380 en Antonow heb je tot 3800 m nodig en dan wordt Eelde uitwijkplaats voor Schiphol en ik heb vele luchtvrachtbedrijven op Schiphol weg zien gaan naar Luik en verder daar Schiphol te duur is. El Al verdween maar bracht alle vracht uit geheel Europa naar Schiphol en vandaar in het vliegtuig. Ik zag vrachtvliegtuigen met potplanten binnen komen uit Costa Rica en Kenia die naar de glastuinbouw gingen. Vracht van Schiphol dat naar Duitsland ging en Belgie en Frankrijk en Scandinavie. Schiphol is qua vracht de grootste luchthaven van Europa en passagiers nr 4. Mensen als je er niets van af weet dan geen commentaar.
Het is de enigste mogelijkheid. Kijk wat Stork doet vliegtuig onderhoud naar Brabant op een militair vliegveld onder brengen dat kan bv ook naar Eelde gaan. Bouw een grote hangar en vrachtloods en je haalt veel werk gelegenheid naar Eelde. Ik heb van 1989 tot 2009 op Schiphol gewerkt naast mn wegenbouw.
Zie het gewoon als een voorziening welke je met enkele miljoenen overheidsgelden per jaar in stand kunt en moet gaan houden, ook nadat de start- en landingsbaan verlengd is mag er best geld bij gelegd gaan worden. Het heeft tot nog toe nooit echt de kans gehad om als luchthaven te kunnen gaan functioneren , mede door het voortdurende jarenlange gezeik en getraineer van VOLE en de inmiddels achterhaalde lengte van de verlenging. Deze zou je nu dan ook echt moeten gaan verlengen om zo, zoals Muijzert ook schrijft, deze luchthaven voor vrachtverkeer = grootschalige werkgelegenheid geschikt te gaan maken.
Ik zou niet weten wat er vervoerd zou moeten worden om Eelde rendabel te kunnen maken. Ik vrees dat er nog heel wat jaren overheidsgeld bij moet.
En wat is dat dan, dat vrachtverkeer? Er is amper afzetmarkt voor producten hier en andersom ook amper productie van goederen.