Categorieën: Nieuws

“Kabelbaan heeft geen toegevoegde waarde”

De gemeente ziet een kabelbaan tussen de Euroborg en de Grote Markt niet zitten. Dat blijkt uit haar reactie op het onderzoek van de Stichting Flyover Groningen naar de haalbaarheid van het plan.

De kabelbaan concurreert met het bestaande openbaar vervoer. De gemeente denkt dan ook dat de Stichting te optimistisch is met haar aanname dat dagelijks gemiddeld 4.000 mensen er gebruik van maken. Bovendien is een halte dichtbij het UMCG niet haalbaar, dus is de kabelbaan minder interessant voor forenzen.

Verder zou de kabelbaan een onevenredig grote impact hebben op de skyline van de historische binnenstad. De gemeente denkt dat een flyover op een ander tracé misschien wel een toegevoegde waarde heeft.

Gert van Akkeren

Bekijk reacties

  • Het is ook een achterlijk plan. Ik snap niet dat er mensen zijn die zich aan dit soort onzin willen verbinden. Afgezien van de lelijkheid van zo'n kabelbaan ligt het nogal voor de hand dat zo'n plan nooit financieel haalbaar zal zijn.
    Ze zijn al jaren met het plan bezig en eigenlijk nog helemaal niets opgeschoten.

  • De tunnelvisie van de VVD zal nog wel even blijven bestaan ..

    Die partij heeft overigens ook totaal geen electoraal. Negeren die hap!

  • Was/is de voorzitter van de stichting Fly over Groningen, ene Nijdam, niet dezelfde persoon als van het Huis van Niets, beoogd exploitant van Fata Morgana BV en bouwer van luchtfietsen? Of was/is dit puur toeval? Saillant detail is dat men bij beide projecten betalende bezoekersaantallen hanteerde gebaseerd op gebakken lucht, waar de gemeente de ene nu als niet haalbaar afdoet en de stichting welke als exploitant van het Huis van Niets optreed, miljoenen in de schoot werpt.

    • In de eerste plaats was hij directeur van marketing Groningen. Vanuit die functie is hij in beide projecten gerold.

  • Het zou ook te gek voor woorden zijn geweest! Een kermisattractie als vervoermiddel? Boven de huizen? En huiseigenaren, die dat willen? Grote stalen constructies met lift en trappen? In elke gondel bewaking? Veilig voor vrouwen? Je zal maar met een stel onaangepasten in zo'n gondel zitten. Elke gondel apart bestuurbaar, of hangen ze om de 100 meter b.v.? Lekker vlot. Kortom: het was een krankzinnig voorstel, die z.g. kabelbaan.
    Een uitstekend en het enige verstandige alternatief is de STADSTRAM. Kan in de gele steentjes. Is electrisch (al of niet met bovenleiding) Betrouwbaar systeem, bestaat al 150 jaar en wordt in duizenden steden gebruikt of aangelegd, alleen al 28 in Frankrijk. Tientallen steden, waar de tram door voetgangersstraten rijdt, zonder enig probleem. Dus gewoon de tram over de Grote Markt!.

  • DE LUCHTBOEMEL in de stad Groningen , ontsproten in het brein van Wodka Karaf en Whisky Bottel, wordt definitief (?) afgeschoten door Pistolen Paul c.s.

  • "De kabelbaan concurreert met het bestaande openbaar vervoer""..?
    Direct uitvoren dat geweldig Kabelbaan plan ..
    We weten allemaal welke beslissingen er genomen worden ten aanzien van de bereikbaarheid van de binnenstad.
    Men wil hoe dan ook de binnenstad kapot maken ..die kabelbaan kon nog wel eens een daverend succes worden en een redding voor de binnenstad.
    Maar dat willen ze blijkbaar niet.
    Tegencompensatie ( De Kabelbaan) ..van de NON binnstad bereikbaarheid is not done ..!
    Dus tegen houden die hap ..
    Geen kabelbaan ..( negatief advies gemeenteraad)
    Moeten ze hun heilige binnenstad ook nog delen met allerlei dagjesmensen die het weer daverend gezellig willen maken.
    NO Way ..
    De Grote Markt is in de toekomst bedoeld alleen voor de Elite ..
    Het plebs blijft maar buiten de diepenring ..

    • Zoals gewoonlijk slaat je betoog weer nergens op en zegt het alles over René Strobos en niets over Groningen.

  • “De kabelbaan concurreert met het bestaande openbaar vervoer””
    Inderdaad, dat is ook de bedoeling, de druk op sommige lijnen verspreiden!

    Zo'n kabelbaan is oevrigens een uitstekend vervoermiddel. Ik heb in Colombia diverse ritjes gemaakt. Ze gaan mooi op tijd. Er komt een trein binnen, precies berekend hoeveel karretjes er nodig zijn voor de volgende trein komt, zodat de rij dan al is opgelost. Bewaking / controle / begeleiding staat gewoon bij elke halte, zijn er toch niet zoveel. Ik stond ervan te kijken hoe snel de mensen werden vervoerd, 6 mensen maximaal per bakje. Tuig komt er geeneens in, en als er wat gebeurd moeten ze weer langs bewaking om eruit te kunnen. Veiliger dan een bus die nu risico loopt overvallen te worden. Ze hadden sommige kabelbaan trajecten expres een beetje verlengd voor toeristen die ook boven de bossen wilden kabelbanen.

    Het was comfortabel, snel, leuk.

    Gewoon doen, over de grachten en brede wegen met de kabelbaan over groningen!

Recente berichten

Thermometer schiet zondag omhoog, warmste novembernacht ooit lijkt in aantocht

Wie van de twee komende weekenddagen de standen op de thermometer naast elkaar legt, denkt…

6 uur geleden

Nederlaag PKC’83/Team Amoeri, Drs. Vijfje wint bekerderby

PKC'83/Team Amoeri heeft vrijdagavond in Amsterdam met 5-1 verloren van OS Lusitanos. (meer…)

6 uur geleden

Beginnende schrijvers in Groningen kunnen zich nog aanmelden voor LetterenStipendium

Beginnende schrijvers in Groningen kunnen zich tot volgende week zondag aanmelden voor het LetterenStipendium 2025.…

7 uur geleden

Zuidelijke ringweg komend weekend deels afgesloten voor werkzaamheden

De zuidelijke ringweg is komend weekend afgesloten tussen het Julianaplein en de Europaweg voor verkeer…

8 uur geleden

Rechter moet nog oordelen over Skaeve Huse, maar eerste spades gaan over twee weken wel de grond in

Hoewel er nog een beroepszaak loopt bij de rechtbank, wil het college hoe dan ook…

9 uur geleden

Speelplekken Oranjebuurt krijgen nieuwe inrichting

De speeltuin aan de Prinsesseweg en de kleinere speelplekken aan de J.W. Frisostraat en de…

9 uur geleden