Categorieën: Nieuws

“Kabelbaan heeft geen toegevoegde waarde”

De gemeente ziet een kabelbaan tussen de Euroborg en de Grote Markt niet zitten. Dat blijkt uit haar reactie op het onderzoek van de Stichting Flyover Groningen naar de haalbaarheid van het plan.

De kabelbaan concurreert met het bestaande openbaar vervoer. De gemeente denkt dan ook dat de Stichting te optimistisch is met haar aanname dat dagelijks gemiddeld 4.000 mensen er gebruik van maken. Bovendien is een halte dichtbij het UMCG niet haalbaar, dus is de kabelbaan minder interessant voor forenzen.

Verder zou de kabelbaan een onevenredig grote impact hebben op de skyline van de historische binnenstad. De gemeente denkt dat een flyover op een ander tracé misschien wel een toegevoegde waarde heeft.

Gert van Akkeren

Bekijk reacties

  • Het is ook een achterlijk plan. Ik snap niet dat er mensen zijn die zich aan dit soort onzin willen verbinden. Afgezien van de lelijkheid van zo'n kabelbaan ligt het nogal voor de hand dat zo'n plan nooit financieel haalbaar zal zijn.
    Ze zijn al jaren met het plan bezig en eigenlijk nog helemaal niets opgeschoten.

  • De tunnelvisie van de VVD zal nog wel even blijven bestaan ..

    Die partij heeft overigens ook totaal geen electoraal. Negeren die hap!

  • Was/is de voorzitter van de stichting Fly over Groningen, ene Nijdam, niet dezelfde persoon als van het Huis van Niets, beoogd exploitant van Fata Morgana BV en bouwer van luchtfietsen? Of was/is dit puur toeval? Saillant detail is dat men bij beide projecten betalende bezoekersaantallen hanteerde gebaseerd op gebakken lucht, waar de gemeente de ene nu als niet haalbaar afdoet en de stichting welke als exploitant van het Huis van Niets optreed, miljoenen in de schoot werpt.

    • In de eerste plaats was hij directeur van marketing Groningen. Vanuit die functie is hij in beide projecten gerold.

  • Het zou ook te gek voor woorden zijn geweest! Een kermisattractie als vervoermiddel? Boven de huizen? En huiseigenaren, die dat willen? Grote stalen constructies met lift en trappen? In elke gondel bewaking? Veilig voor vrouwen? Je zal maar met een stel onaangepasten in zo'n gondel zitten. Elke gondel apart bestuurbaar, of hangen ze om de 100 meter b.v.? Lekker vlot. Kortom: het was een krankzinnig voorstel, die z.g. kabelbaan.
    Een uitstekend en het enige verstandige alternatief is de STADSTRAM. Kan in de gele steentjes. Is electrisch (al of niet met bovenleiding) Betrouwbaar systeem, bestaat al 150 jaar en wordt in duizenden steden gebruikt of aangelegd, alleen al 28 in Frankrijk. Tientallen steden, waar de tram door voetgangersstraten rijdt, zonder enig probleem. Dus gewoon de tram over de Grote Markt!.

  • DE LUCHTBOEMEL in de stad Groningen , ontsproten in het brein van Wodka Karaf en Whisky Bottel, wordt definitief (?) afgeschoten door Pistolen Paul c.s.

  • "De kabelbaan concurreert met het bestaande openbaar vervoer""..?
    Direct uitvoren dat geweldig Kabelbaan plan ..
    We weten allemaal welke beslissingen er genomen worden ten aanzien van de bereikbaarheid van de binnenstad.
    Men wil hoe dan ook de binnenstad kapot maken ..die kabelbaan kon nog wel eens een daverend succes worden en een redding voor de binnenstad.
    Maar dat willen ze blijkbaar niet.
    Tegencompensatie ( De Kabelbaan) ..van de NON binnstad bereikbaarheid is not done ..!
    Dus tegen houden die hap ..
    Geen kabelbaan ..( negatief advies gemeenteraad)
    Moeten ze hun heilige binnenstad ook nog delen met allerlei dagjesmensen die het weer daverend gezellig willen maken.
    NO Way ..
    De Grote Markt is in de toekomst bedoeld alleen voor de Elite ..
    Het plebs blijft maar buiten de diepenring ..

    • Zoals gewoonlijk slaat je betoog weer nergens op en zegt het alles over René Strobos en niets over Groningen.

  • “De kabelbaan concurreert met het bestaande openbaar vervoer””
    Inderdaad, dat is ook de bedoeling, de druk op sommige lijnen verspreiden!

    Zo'n kabelbaan is oevrigens een uitstekend vervoermiddel. Ik heb in Colombia diverse ritjes gemaakt. Ze gaan mooi op tijd. Er komt een trein binnen, precies berekend hoeveel karretjes er nodig zijn voor de volgende trein komt, zodat de rij dan al is opgelost. Bewaking / controle / begeleiding staat gewoon bij elke halte, zijn er toch niet zoveel. Ik stond ervan te kijken hoe snel de mensen werden vervoerd, 6 mensen maximaal per bakje. Tuig komt er geeneens in, en als er wat gebeurd moeten ze weer langs bewaking om eruit te kunnen. Veiliger dan een bus die nu risico loopt overvallen te worden. Ze hadden sommige kabelbaan trajecten expres een beetje verlengd voor toeristen die ook boven de bossen wilden kabelbanen.

    Het was comfortabel, snel, leuk.

    Gewoon doen, over de grachten en brede wegen met de kabelbaan over groningen!

Recente berichten

Student Thijs van Terra in Stad is Nederlands kampioen ploegen

Terra MBO in Groningen heeft sinds afgelopen vrijdag een nieuwe Nederlands Kampioen binnen de gelederen.…

4 minuten geleden

Nieuwe spitsbus tussen Assen en Stad: ‘Scholieren en studenten kunnen kwartier langer in bed blijven liggen’

Qbuzz introduceert volgende week maandag buslijn 110, een directe verbinding in de spits tussen Assen…

29 minuten geleden

Studentenwoning kopen in Stad is opvallend dure aangelegenheid

Een klein appartement of studio kopen in Groningen is relatief prijzig in vergelijking met andere…

49 minuten geleden

Nog geen hoofddoekjes en keppeltjes voor boa’s? Flink deel gemeenteraad is het daar niet mee eens

Boa’s, burgemeester Koen Schuiling en de (toenmalige) minister waren er niet blij mee, maar een…

1 uur geleden

IWCN viert tien jaar steun aan internationals in Noord-Nederland

Het International Welcome Center North (IWCN) in Groningen viert deze maand zijn 10-jarig bestaan. Ale…

2 uur geleden

Studenten Noorderpoort brengen scheepsbouw tot leven op Dag van de Binnenvaart

Komende zaterdag is het de Dag van de Binnenvaart en ook Scheepswerf Pattje in Waterhuizen…

3 uur geleden