Categorieën: Nieuws

OR Qbuzz baalt van overname

De ondernemingsraad van Qbuzz is niet blij dat de NS Qbuzz gaat afstoten. Ze verwacht dat Qbuzz wordt overgenomen door een buitenlandse vervoerder.

Afgelopen dinsdag ging de kogel door de kerk. De NS stopt met randactiviteiten zoals stationswinkels, en dus ook met het busvervoer van Qbuzz. Dat de NS zich meer op haar kerntaak wil richten heeft niet alleen consequenties voor haar eigen bedrijfsvoering, maar ook voor dat van Qbuzz. En dat betekent dat de Ondernemingsraad niet staat te springen om de aanstaande overname. Want de Ondernemingsraad vreest voor een andere bedrijfscultuur bij een buitenlands moederbedrijf.

Hoe de toekomst van Qbuzz er uit gaat zien blijft onduidelijk, maar op korte termijn zal er naar alle waarschijnlijkheid weinig van een aanstaande overname worden gemerkt.

Ecco van Oosterhout

Bekijk reacties

  • Volstrekt terecht! Een buitenlandse investeerder gaat het alleen om geld en heeft geen boodschap aan het personeel en service aan de klant. Dus Nederlands houden.

  • Qbuzz valt onder Albellio. De internationale tak van de NS. In Engeland blijft Albellio wel gewoon bussen. Dit lijkt eerder een politieke beslissing dan een bedrijfsmatige.

  • Hallo ik ben er ook helemaal mee eens dat Qbuzz volledig Nederlands MOET blijven want het is een trots om echte Nederlands busbedrijf te hebben.

    Gegroet

  • Wat een onzin dat het Nederlands moet blijven. De buitenlandse bedrijven moeten gewoon zich houden aan de Nederlandse cao. En of de winst nu naar het buitenland gaat of in zakken de NS topmannen, de passagiers zien er niks van terug.

    • Inderdaad gewoon de boel verkopen aan de hoogste bieder ..of het een chinees of pool is maakt geen ruk uit ..
      Als er niks meer te verdienen valt gaan de bazen gewoon iets anders doen ( waar geld aan valt te verdienen) ..
      Een beetje slimmer ondernemmer( baas) zorgt ervoor dat het Nederlands blijft ..het is taaltechnisch gemakkelijker om met Nederlanders te praten dan met Polen of Chinesen .,.
      De boel verkopen of failliet laten gaan is gemakkelijk ( kijk maar naar V&D) men WIL niet investeren .."BANKEN en andere SNELLE geldverdienenrs) doen dat op de kosten van de anderen.
      En dat Cao verhaal is ook achterhaald .
      Met het verkopen van Qbuzz binnen de concessie periode gelden er andere regels ten aanzien van overname personeel en dat soort zaken.
      Ik vermoed dat de hele mikmak van ondertussen bejaarde chauffeurs stantepede wordt vervangen door jongeren die misschien de helft kosten dan deze oudjes..
      Tel deze ruwweg 400 personeelsleden bij die van V&D op en je zit op ongeveer 750 extra werklozen voor onze gemeente op termijn.
      Ik zeg zelf gewoon de Gemeente weer voor het openbaar vervoer en niet TEGEN het openbaar vervoer zoals het NU lijkt .
      Gewoon de bus terug onder de vleugels van de gemeente ..dan heb je alle teugels in handen en is er geen buitenlansbedrijf ..die effe snel geld wil verdienen aan deze bussiness.
      Denk aan Vancom .uit een eerdere periode van MARKT werking en privaticering die de boel snel doorverkocht met vette winst ..en niks voor het bedrijf en personeel overhad.
      Dus ..
      Terug naar de gemeent ..mijn advies ...mijn tip ..
      En vooral geen buitenlanders ..
      SLUIT DE GRENZEN voor de buitenlanse aasgieren.

Recente berichten

Tot en met het weekend veel bewolking, vrij zacht en vrijwel droog

De komende dagen zien we weinig verandering in het weer: de zon is vrijwel onzichtbaar…

7 uur geleden

Aangeschoten vrouw botst op verkeersheuvel

Een 38-jarige vrouw uit Groningen is in de nacht van dinsdag op woensdag aan de…

17 uur geleden

Waterlekkage en stroomstoring in Tasmantoren

De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt naar de Tasmantoren in de Stad. Dat meldt RTV Noord.…

1 dag geleden

Auto te water langs N360 bij Ten Post

De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt voor een incident langs de N360 bij Ten Post. Een…

1 dag geleden

Groningers tweede tijdens landelijk islamitisch badmintontoernooi

Zondag 22 december hebben Stadjers Raheel Ahmed en Haris Zaman de tweede prijs binnengehaald in…

1 dag geleden

Oud-stadsdichter Myron Hamming nieuwe ambassadeur Unicef

Myron Hamming, voormalig stadsdichter van Groningen, is sinds deze week Awareness Ambassadeur bij Unicef Nederland.…

1 dag geleden