De ondernemingsraad van Qbuzz is niet blij dat de NS Qbuzz gaat afstoten. Ze verwacht dat Qbuzz wordt overgenomen door een buitenlandse vervoerder.
Afgelopen dinsdag ging de kogel door de kerk. De NS stopt met randactiviteiten zoals stationswinkels, en dus ook met het busvervoer van Qbuzz. Dat de NS zich meer op haar kerntaak wil richten heeft niet alleen consequenties voor haar eigen bedrijfsvoering, maar ook voor dat van Qbuzz. En dat betekent dat de Ondernemingsraad niet staat te springen om de aanstaande overname. Want de Ondernemingsraad vreest voor een andere bedrijfscultuur bij een buitenlands moederbedrijf.
Hoe de toekomst van Qbuzz er uit gaat zien blijft onduidelijk, maar op korte termijn zal er naar alle waarschijnlijkheid weinig van een aanstaande overname worden gemerkt.
Vrijdag is het bewolkt en lokaal valt er een spatje motregen. Het wordt 11 graden…
Het Groninger Museum is in de prijzen gevallen. Het museum heeft de Museumkids Award gewonnen…
Er komt een tijdelijk fietspad tussen De Linie en de Oosterpoort. Twee andere fietsverbindingen zijn…
Het vernieuwde Forum bestaat eind november vijf jaar. Het megaproject was omstreden vanwege de kosten,…
FC Groningen oefende donderdagmiddag in Keulen tegen FC Köln, dat uitkomt in de tweede Duitse…
"Verkeersongevallen en toegenomen stress hebben ervoor gezorgd dat Groningen is gezakt van de eerste naar…
Bekijk reacties
Volstrekt terecht! Een buitenlandse investeerder gaat het alleen om geld en heeft geen boodschap aan het personeel en service aan de klant. Dus Nederlands houden.
Qbuzz valt onder Albellio. De internationale tak van de NS. In Engeland blijft Albellio wel gewoon bussen. Dit lijkt eerder een politieke beslissing dan een bedrijfsmatige.
Hallo ik ben er ook helemaal mee eens dat Qbuzz volledig Nederlands MOET blijven want het is een trots om echte Nederlands busbedrijf te hebben.
Gegroet
Wat een onzin dat het Nederlands moet blijven. De buitenlandse bedrijven moeten gewoon zich houden aan de Nederlandse cao. En of de winst nu naar het buitenland gaat of in zakken de NS topmannen, de passagiers zien er niks van terug.
Inderdaad gewoon de boel verkopen aan de hoogste bieder ..of het een chinees of pool is maakt geen ruk uit ..
Als er niks meer te verdienen valt gaan de bazen gewoon iets anders doen ( waar geld aan valt te verdienen) ..
Een beetje slimmer ondernemmer( baas) zorgt ervoor dat het Nederlands blijft ..het is taaltechnisch gemakkelijker om met Nederlanders te praten dan met Polen of Chinesen .,.
De boel verkopen of failliet laten gaan is gemakkelijk ( kijk maar naar V&D) men WIL niet investeren .."BANKEN en andere SNELLE geldverdienenrs) doen dat op de kosten van de anderen.
En dat Cao verhaal is ook achterhaald .
Met het verkopen van Qbuzz binnen de concessie periode gelden er andere regels ten aanzien van overname personeel en dat soort zaken.
Ik vermoed dat de hele mikmak van ondertussen bejaarde chauffeurs stantepede wordt vervangen door jongeren die misschien de helft kosten dan deze oudjes..
Tel deze ruwweg 400 personeelsleden bij die van V&D op en je zit op ongeveer 750 extra werklozen voor onze gemeente op termijn.
Ik zeg zelf gewoon de Gemeente weer voor het openbaar vervoer en niet TEGEN het openbaar vervoer zoals het NU lijkt .
Gewoon de bus terug onder de vleugels van de gemeente ..dan heb je alle teugels in handen en is er geen buitenlansbedrijf ..die effe snel geld wil verdienen aan deze bussiness.
Denk aan Vancom .uit een eerdere periode van MARKT werking en privaticering die de boel snel doorverkocht met vette winst ..en niks voor het bedrijf en personeel overhad.
Dus ..
Terug naar de gemeent ..mijn advies ...mijn tip ..
En vooral geen buitenlanders ..
SLUIT DE GRENZEN voor de buitenlanse aasgieren.