Algemeen directeur Zion Jongstra zegt dat het faillissement van TSN Thuiszorg de komende week door de rechtbank te Almelo wordt uitgesproken.
Het faillissement betekent dat de zogenaamde koppeltjes een cliënt en zijn vaste verzorger moeten splitsen. Verder raken veel vrouwen hun baan kwijt of moeten met minder loon genoegen nemen.
Acties
De TSN medewerkers maakten zich al zorgen om het voortbestaan van hun baan en hun cliënten. Ze hielden daarom afwisselend op de Grote Markt of op het Waagplein acties en met succes: de actievoerders verzamelden veel handtekeningen van Groningers, maar die mochten dus niet baten.
Veel Groningers zien het belang in van goede thuiszorg. Ze vinden dat de thuiszorg medewerkers een goed salaris verdienen en cliënten goede zorg.
De fractie van de SP heeft de afgelopen dagen taarten rondgebracht bij Groningse apotheken. Dat…
Maandagmiddag heeft een ongeval plaatsgevonden op de afrit van de N7 in de richting van…
De verlichting van de Martinitoren gaat maandagavond al aan. Dat meldt Harry de Lange, initiatiefnemer…
Aanvankelijk leek het erop dat niemand anders dan alleen de FC-supporter gewond is geraakt bij…
Kerstbomen, lampjes, slingers, kerstmannen en sneeuwpoppen: tijdens Kerst hoort het er allemaal bij. Sommige Stadjers…
Aan het Anker in Lewenborg was maandagmiddag een flinke politiemacht op de been tijdens een…
Bekijk reacties
Dan is de gemeente ook mooi van het contract af. Regel de thuiszorg op een menselijke schaal op wijkniveau!
Of toch weer niet want de BV waarin het voormalige Thuiszorg Groningen zit is niet failliet volgens het DVHN.
Marc, ik vemoed dat veel contracten voor huishoudelijke hulp tussen gemeenten en TSN vanaf 1 januari 2015 zijn ondergebracht bij TSN Begeleiding i.p.v. TSN Thuiszorg, omdat het moederbedrijf ( schoonmaakbedrijf Asito) zich wel realieerde dat door de wijzigingen van de WMO de lichte huishoudelijke werkzaamheden zouden worden belast voor 21% BTW ( net als bij schoonmaakbedrijven). Door deze werkzaamheden aan te merken als "begeleiding" blijven ze tegen het 0-tarief aan gemeenten leveren. Overigens blijkt uit de jurisprudentie de laatste maanden dat rechtbanken verschillend denken of lichte thuisondersteuning ( HH1) per 1 januari 2015nog valt binnen de WMO ( BTW vrij) of buiten de WMO ( belast met 21%). De enige vorm waarbij BTW vrij mag worden geleverd is bij de wettelijke regeling dienstverlening aan huis ( in de volksmond wel "witte werkster"regeling genoemd). Echter, gemeenten mogen van van Rijn onder druk van de vakbonden geen contracten afsluiten met partijen, die deze vorm van dienstverlening faciliteren
De rechtbanken interpreteren de kreet "zelfredzaamheid" verschiillend, mede ingegeven door het beleid van veel gemeenten. Huishoudelijke hulp 1 ( lichte huishoudelijke hulp, waarbij de hulpvrager onder eigen regie zelf de hulp kan organiseren bijv. met mantelzorgers) wordt door veel rechtbanken geintrepeteerd dat deze geen onderdeel meer zijn van de WMO. Veel gemeenten, en ik dacht in Groningen aan onder meer de Westerkwartier gemeenten en de stad Groningen, bieden deze vorm van ondersteuning niet meer aan als een maatwerkvoorziening. Veel kwetsbare burgers met een beperking kunnen nog wel gebruik maken van een soort basispakket huishoudelijke hulp, aangeboden door de zorgaanbieders zoals TSN, waarbij de gemeente via een subsidiepotje van de landelijke overhead ( Huishoudelijke Hulp Toelage) een bedrag van 10 euro per uur bijdraagt. Echter, hierbij is er sprake van een rechtsstreeks contract tussen de zorgvrager en de zorgaanbieder. De zorgaanbieder zou dat in feite moeten aanbieden met 21% BTW er boven op, maar niemand doet dat, want dan zouden de uurtarieven nog eens 4 euro hoger worden. ( 25 euro per uur i.p.v. 21 euro per uur). TSN heeft, vemoed ik, al voorgesorteerd op problemen met de fiscus door deze huishoudelijke werkzaamheden ook onder te brengen in TSN Begeleiding
Richard, volgens mij is het omgekeerd. In vrijwel alle rechtzaken verliest de gemeente. Reden is vrijwel altijd dat men geen individuele afweging maakt en een hele groep doorverwijst naar een algemene voorziening, slechts 1 rechtbank heeft in een aantal zaken anders besloten. Het is dus niet duidelijk of huishoudelijke hulp nu wel of niet onder de wmo valt.
Het wachten is nu op een uitspraak van de centrale raad, de hoogste rechter in dit soort zaken.
Maar ook als huishoudelijke hulp niet onder de wmo valt blijft overeind dat de gemeente per individue dit moet beoordelen.
Vergelijkbaar met mensen die niet zelf kunnen koken maar dan een magnetron maaltijd thuisbezorgd krijgen. Dat is een algemene voorziening. Maar voor je die krijgt moet de gemeente kijken of je daarmee uit de voeten kunt.
BV of je wel zelf de maaltijd kan opwarmen, of je een bepaald dieet hebt dat niet door zo'n algemene voorziening geleverd kan worden enz. Dan krijg je alsnog helemaal of gedeeltelijk een indicatie vanuit de wmo. En komt de hulp je helpen de maaltijd op te warmen of kookt de hulp voor je. Ook moet de gemeente bekijken of je dit kan betalen. Kortom, het is nog lang niet zeker of het beleid van Groningen wettelijk mag.
Marie, wat jij zegt is helemaal juist. De gemeente moet ieder individuele aanvraag voor hulp beoordelen via een zogenaamd keukentafelgesprek. Laten we als voorbeeld nemen huishoudelijke hulp. De gemeente verzorgt zelf een keukentafelgesprek bij een zorgvrager thuis en komt tot een indicatie van 3 uur huishoudelijke hulp per week. Vervolgens wordt gekeken of de zorgvrager zelf de huishoudelijke hulp voor 3 uur per week kan regelen ( bijvoorbeeld via een mantelzorger, een zorginstelling etc). Als dat het geval is, dan doet de gemeente niets. De zorgvrager kan als die een relatief laag inkomen heft een beroep doen op een algemene voorziening van de gemeente voor financiele ondersteuning. Dit geldt ook als een mantelzorger ( familielid, buurman, vriend etc) de huishoudelijke hulp verzorgt. Eeen rechtbank ergens in het zuiden van het land heeft recent een uitspraak gedaan dat ook mantlezorgers Mogen declareren bij de zotrgvrager en dat de gemeente bij een lag inkomen dat moet vergoeden. Kortom, de gemeenten geven de zorgvragers meer de eigen verantwoordelijkheid en dus regie hoe ze hun eigen zorg gaan organiseren. De gemeente mag volgens de rechter betaalde mantelzorg niet uitsluiten voor het geven van een financiele vergoeding. Lijkt me goed nieuws voor al die mantelzorgers, die het werk nu op vrijwillige basis doen!
Directie en commissarissen hoofdelijk aansprakelijk stellen voor dit faillissement! En wel direct.