Categorieën: Nieuws

Klachten over nieuwe busbrug Paterswoldseweg

De brug is nog maar een week in gebruik, maar bewoners aan de Koeriersterweg klagen al steen en been. Geluidsoverlast, trillingen en een uitzicht dat voor de komende vijf jaar flink verpest is.

“Hoor je dat gebonk?” Vraagt bewoonster Audrey Wijnberg, terwijl ze aan de eettafel in haar huiskamer zit. “Iedere keer als een bus van de brug op het asfalt terecht komt, hoor je een bonkend geluid dat behalve geluid ook voor trillingen zorgt.” Wijnberg maar ook andere buurtbewoners zijn niet blij. “We hebben dit probleem al verschillende keren aangekaart, maar we hebben het idee dat men ons niet serieus neemt.”

Even verderop in de straat is een vrouw in haar tuintje bezig. “Ja, ik hoor dat gebonk ook”, vertelt ze. “Erg irritant. Vooral tijdens de avonduren en in het begin van de nacht. Ik slaap hier aan de voorkant van het huis, waar je dat erg goed hoort.”

Wijnberg roept de chauffeurs van Qbuzz op om langzamer over de brug te rijden. “Het probleem is dat men omhoog moet rijden en chauffeurs geven daarom een flinke dot gas. Hoe sneller een bus over de aanhechting rijdt hoe harder het gebonk klinkt.” Wijnberg hoopt op een reactie van de projectleider of van de gemeente.

Sebastiaan Scheffer

Bekijk reacties

  • Gewoon een betere aansluiting maken. Tot die tijd wat rustiger tuffen René! Ik hoor er trouwens niets van op het filmpje.

  • ik was dar al bang voor want dit is één vn de nadelen van stalen bruggen.

  • Nee mevrouw wijnberg de gemeente neemt u niet serieus en zullen ze ook nooit doen. Praat eens met wijk bewoners van verschillende wijken waar gebouwd wordt. Die zijn allang klaar met de gemeente. Inspreekavonden zijn een toneelstukje van de gemeente. Alles is allang beslist voor dat de inspreekavonden er is .ze hebben lak aan de burger.

  • Typisch euvel van stalen bruggen. Heb het zelf een keer meegemaakt dat plannen als 'tijdelijk' gerealiseerd worden, in de ogen van de Gemeente is tijdelijk ook 5 jaren. Daarnaast is het altijd weer bijzonder dat men zeker weet dat het overlast gaat geven, het een en ander toch doorgaat. De bouwer zelf wist, of behoorde dit te weten.

  • Uiteindelijk komt dit probleem weer op het bordje van de chauffeur te liggen (zoals bijvoorbeeld het stapvoetsrijden over de brugnaden) waarna de Gemeente, Vervoerder en het OV buro weer met een lachend gezicht kunnen zeggen van: " Zo, we hebben het opgelost".

  • En dan te bedenken dat de PvdA, nadat CdK Tichelaar uit Drenthe het Stadhuis onder de loep genomen had, beloofde de bezem door de Dienst Ruimtelijke Ordening te zullen halen....
    Er is niets veranderd. Ze maken er plannen en hebben lak aan de burgers. De PvdAmtenaren op ROEZ doen alsof de Stad van hun is.
    Sterkte daar aan de Koeriersterweg, de komende 7 jaar (het loopt altijd uit)!

  • Stapvoets over de naden, maar dan .... dan moet de bus extra vermogen inzetten om de helling van de brug te kunnen nemen. Ik denk dat het motorgeluid dan meer overlast geeft dan een bonkje (welke ik niet heb kunnen horen).

    En wat zeurt mevrouw, over een paar jaar ligt er een tunnel, gaan ze zeker ook klagen omdat ze dan het geluid van de rinkelende spoorwegovergang missen!

  • Ik geef de buschauffeurs groot gelijk. Met de snelheid waarmee de bus nu de brug oprijdt is het ook een harde klap in de bus

  • Met de plaatsing van deze oranje skischans in het nieuwe buscircuit naar het Hoofdstation zijn 2 drukke bushaltes aan de Parkweg om zeep geholpen, wordt er nauwelijks tijdwinst gehaald en heeft het project handen vol geld gekost. Tijd om bij nieuwe plannen mensen in te schakelen die ook echt verstand van het OV hebben.

  • De meeste buschauffeurs houden zich waarschijnlijk aan de maximum snelheid van 50km. Toch zijn er enkele jongens en meisjes die niet lijken te weten dat er voor hen ook een maximum snelheid geldt en beschouwen de brug als een achtbaan. Vooral als ze niet hoeven de stoppen bij de halte aan de Koeriersterweg en 's avonds is het vaak ongegeneerd gassen. De overheidskas zou goed gespekt kunnen worden als de politie hier zou handhaven!

    Mijn ervaring is dat de bussen die normaal rijden minder geluidsoverlast veroorzaken dan de racende bussen die brug al stuiterend passeren. De zwak vermeerderde toeren bij het normaal oprijden van de brug geven echt geen overlast. Dit is toch geen steile berg?!
    Als vrachtwagenchauffeur vind ik dat als een buschauffeur denkt dat hij er met een normale snelheid de brug niet op komt, je mag twijfelen aan zijn/haar rijvaardigheid.

    • Inderdaad. Qbuzz moet gewoon haar chauffeurs monitoren met digitale middelen en alle Jos en Max Verstappens een stoeltje thuis op de bank geven.

Recente berichten

Rikus Jager, Mattias Gijsbertsen en Mirjam Pauwels leiden onderhandelingen nieuw provinciebestuur

Rikus Jager, Mattias Gijsbertsen en Mirjam Pauwels leiden als (in)formateurs de onderhandelingen voor de vorming…

19 minuten geleden

Bestuurster ramt lantaarnpaal op Meerweg in Haren, mogelijk onder invloed

Op de Meerweg tussen Haren en Paterswolde heeft een automobiliste maandagmiddag een lantaarnpaal uit de…

1 uur geleden

Oliebollenactie bij Café de Klikspaan voor het goede doel

Coöperatie Dichtbij organiseert komende maandag een speciale oliebollenactie voor het goede doel: Stichting Present Groningen.…

2 uur geleden

Martinitoren baadt maandagavond al in groen en wit licht: ‘Opbouw ging heel voorspoedig’

De verlichting van de Martinitoren gaat maandagavond al aan. Dat meldt Harry de Lange, initiatiefnemer…

3 uur geleden

Supporter FC Groningen die door plexiglasplaat viel maakt het naar omstandigheden goed

De FC Groningen-supporter die zaterdagavond tijdens de wedstrijd tegen Heracles Almelo door een plexiglas plaat…

3 uur geleden

Drukte op kerstmarkt Ring-Zuid om heropening Hereweg en Máximaweg te vieren

De kerstmarkt aan de Papiermolenlaan van afgelopen vrijdagmiddag en -avond was een groot succes, aldus…

4 uur geleden