Gedeputeerde Patrick Brouns doopte donderdagochtend de eerste boot op waterstof.
De boot heeft een elektromotor, gecombineerd met lithium-batterijen en een waterstofcel. Hierdoor kan de boot ook op lange afstanden volledig duurzaam varen.
Carl Holthausen, die de waterstofmotor inbouwde, vindt het vooral mooi dat “je iets heel ouds eigenlijk een heel nieuw, modern karakter geeft. “
Het mooie weer blijft de komende dagen hangen, want de temperatuur zal overdag niet onder…
Clublegende Erik Nevland keert terug naar stadion Euroborg. En niet zo maar, want de Noor…
Een 6,9 voor veiligheid. Een 7,5 voor geluk. En 7,7 voor hun woning. Op deze…
De politie heeft details bekend gemaakt van de twee verdachten die woensdagavond werden aangehouden vanwege…
Kledingbank Maxima geeft kleding weg aan mensen met een laag inkomen of met een uitkering.…
Het Groninger stadsbestuur baalt van de plannen van het kabinet zoals die in het regeerakkoord…
Bekijk reacties
De gasten op zo'n boot zijn OHA wat minder stil, eerder uitgelaten rumoerig. Je zult hem dus toch van ver horen aankomen.
Dit soort vehikels zijn helemaal niet zo duurzaam. De productie van de grondstoffen voor waterstofcel en de lithium-batterijen veroorzaken zoveel CO2 uitstoot en milieuvervuiling (oa platina voor de elektroden en irridium voor het verstevigen van de waterstofcel) dat er voornamelijk sprake is van export van problemen is. Goed om het groene heilige boontje te kunnen spelen, maar wie werkelijk zich de milieuproblemen op wereldwijde schaal aantrekt een heilloze weg.