Gedeputeerde Patrick Brouns doopte donderdagochtend de eerste boot op waterstof.
De boot heeft een elektromotor, gecombineerd met lithium-batterijen en een waterstofcel. Hierdoor kan de boot ook op lange afstanden volledig duurzaam varen.
Carl Holthausen, die de waterstofmotor inbouwde, vindt het vooral mooi dat “je iets heel ouds eigenlijk een heel nieuw, modern karakter geeft. “
Dinsdagochtend gingen de Promotiedagen in Martiniplaza weer van start. Hier komen ondernemers uit het noorden…
Een 22-jarige man uit Groningen wordt verdacht van ernstige mishandeling en poging tot doodslag van…
De Groningse afdelingen van de JOVD en de Jonge Socialisten zijn het politiek gezien op…
In het programma NOS Gronings gas: toen, nu, straks duikt Winfried Baijens begin december in…
Terra MBO in Groningen heeft sinds afgelopen vrijdag een nieuwe Nederlands Kampioen binnen de gelederen.…
Qbuzz introduceert volgende week maandag buslijn 110, een directe verbinding in de spits tussen Assen…
Bekijk reacties
De gasten op zo'n boot zijn OHA wat minder stil, eerder uitgelaten rumoerig. Je zult hem dus toch van ver horen aankomen.
Dit soort vehikels zijn helemaal niet zo duurzaam. De productie van de grondstoffen voor waterstofcel en de lithium-batterijen veroorzaken zoveel CO2 uitstoot en milieuvervuiling (oa platina voor de elektroden en irridium voor het verstevigen van de waterstofcel) dat er voornamelijk sprake is van export van problemen is. Goed om het groene heilige boontje te kunnen spelen, maar wie werkelijk zich de milieuproblemen op wereldwijde schaal aantrekt een heilloze weg.