De vereniging Groningen Verdient Beter, de overkoepelende bewonersorganisatie van Groningen Zuid overhandigt dinsdagmiddag een petitie aan de Tweede Kamer. De petitie is door duizend mensen ondertekend.
De tekst luidt: “Wij roepen de Tweede Kamer op de gelden voor de aanpak Ring Zuid thans niet toe te kennen en de toekenning uit te stellen tot er een veel beter plan is dat rekening houdt met de leefomgeving van de inwoners van Groningen, geen toename van verkeer in de wijken veroorzaakt en de flora in Groningen ontziet.”
De vereniging hoopt dat de Tweede Kamer dit belangrijke signaal van zeer verontruste bewoners uit Groningen Zuid zal meenemen in de bespreking van de toekenning van 200 miljoen euro aan de Ringweg Zuid op 23 juni aanstaande.
De verlichting van de Martinitoren gaat maandagavond al aan. Dat meldt Harry de Lange, initiatiefnemer…
Aanvankelijk leek het erop dat niemand anders dan alleen de FC-supporter gewond is geraakt bij…
Kerstbomen, lampjes, slingers, kerstmannen en sneeuwpoppen: tijdens Kerst hoort het er allemaal bij. Sommige Stadjers…
Aan het Anker in Lewenborg was maandagmiddag een flinke politiemacht op de been tijdens een…
Rikus Jager, Mattias Gijsbertsen en Mirjam Pauwels leiden als (in)formateurs de onderhandelingen voor de vorming…
Op de Meerweg tussen Haren en Paterswolde heeft een automobiliste maandagmiddag een lantaarnpaal uit de…
Bekijk reacties
Het voordeel van uitstel en time out is dat er een beter en gedragen plan komen kan voor alle partijen.
Meer onderzoek naar de werking van en nieuwe ringweg en meer aansluitingen naar en van de binnenstad, de toegankelijkheid en leefbaarheid van de stad en de aanliggende wijken. Voordeel is dat niet de bestuurders en hun politieke en financiele drijfveren centraal staan, laat staan de ambities van willen scoren van wethouders van de stad w.o mn VVD en D66, maar leefbaarheid, duurzaamheid, best city is Nu al, bereikbaarheid en toegankelijkheid voor alle weggebruikers. Voordeel is dat eindelijk in 2016 na 40 jaar VCP, verkeerscirculatie plan dit plan op verbeteringen en werking onderzocht gaat worden en er een beter plan voor de gehele stad en omliggende dorpen en steden komen kan. Voordeel is dat de aannemende combinatie een beter en van draagvlak voorzien plan maken ken en de beschikbare miljoenen van de overheden niet verloren gaan.
Next City nu al ingevuld wordt voor later en verkeer een duurzame invulling gaat krijgen met stadsdistributie en Smart Mobility. Verduurzaaming van bereikbaarheid van voorzieningen en niet loze begrippen leidraad zijn zoals telkens beoefend door het RinGZuid projectbureau en haar "" ingehuurden"'. Zo kan het ook dat de waterwegen een goede kans krijgen de bereikbaarheid en nut voor economie voor de Stad en Provincie te behouden en zelfs te verbeteren met goede vaarroutes waaronder juist door het meer dan 400 jaar oude, oudste kanaal van Groningen het Oude Winschoterdiep: Het motto is Die Dam moet er uit-De Vaart Er In.
Zo kan er ook voor het betere plan een echt MKBA gemaakt worden waarin alle ruimtelijke en economische belangen, onderzocht en naar waarden bepaald worden. Een dergelijk MKBA ontbrak ten ene male in de huidige planvorming en besluiten omdat men Geld Zag en Rook(d66). Met een nieuw plan kunnen duizenden bomen , natuur en milieu gespaard worden. Kunnen onze vleermuizen blijven vliegen en vervliegt de Mooie Droom van wethouder de Rook en de zijnen.
Nu maar hopen dat de Tweede Kamer komende donderdag 23 juni in haar vergadering van de Vaste Commissie voor I & M, wetende dat de gehele Ringwegzaak ook onder de rechter is en eerst in september 2016 weer een zitting van de Raad van State gepland is, tot uitstel komt aan de hand van het nadenken en omdenken en steun heeft bij de petitie en de wens van de Stad te komen tot Next City maar dan duurzaam voor nu en onze kinderen en lokale economie.
blaap blaap blaap.
Geachte Mark of is het Marc,
Hartelijk bedankt voor uw reactie. Uw reactie is van grote waarde voor meningsvorming en bijdrage aan debatten over de Stad en natuurlijk over uw zelf in deze bijzondere reactie. Ga zo door zou ik zeggen, maar maak u zelf nog wat duidelijker want de taal die u benut, komt zo lijkt het van een eiland met slechts een bewoner.
Het is anders een stuk duidelijker dan dat lulverhaal van jou vol halve waarheden, leugens en aannames.
Wanneer houdt die Sauer ( "groningen verdient beter??) nu eindelijk eens zijn mond? Namens wie spreekt die figuur eigenlijk? In elk geval NIET namens mij, als buurtbewoner. Waarom zijn er mensen, die altijd zichzelf zo graag mogen horen en dan net doen, alsof ze voor meerderen spreken. Tip: Sauer (je doet je naam eer aan), verhuis naar de Carel Coenraadpolder.
U bent ook ""buurtbewoner"' net als ik. Goed dat u uw mening geeft, alleen het nadeel is dat u gaat schelden en een vreemde positie kiest. Immers Sauer spreek weet wel namens mij en met mijn steun en .. we wonen ,leven en werken in dezelfde wijk en stad wellicht.
Indien u zich zou willen verdiepen in de achtergronden en de besluiten van de overheden en hoe deze uitwerken en U en ik en duizenden met ons door de overheden op het verkeerde paard zijn en worden gezet. Geen kwestie van geloven maar de kraakheldere feiten en argumenten daartoe.
Ik zou wel eens in 1 zin willen lezen wat het probleem nu precies is, volgens tegenstanders.
Ik bedoel: tunnel voor verkeer en betere doorstroom.
Is het uit dat er geen afrit komt? En dat bewoners wat verder moeten rijden en daardoor meer verkeer veroorzaken in hun eigen wijk?
Dat de ring uit het zicht verdwijnt doet de huizenprijzen daar enorm stijgen, zou je zeggen.
Is dat niet genoeg?
Ik ben buurtbewoner en Stadjer.
Waar is het allemaal om begonnen?
Doorrijden op het Julianaplein om snel naar je werk in de Stad te kunnen. (Dit speelt vooral tussen 8 en 9uur smorgens). De huidige Zuidelijke Ringweg heeft nu 4 toegangspoorten: Juliana.Pl, Hereweg, Oosterpoort en Europaweg.
Wat krijgen we met de nieuwe plannen van Rijkswaterstaat?
Slechts twee toegangspoorten; Julianaplein en Europaweg. Onder het Julianaplein komen zes stoplichten, waar je in de rij mag staan om de Stad in en uit te kunnen.
Is dit vooruitgang?
Mocht je niet op deze plek de Stad in moeten, dan kun je inderdaad gelijk doorrijden. Weke keuze hebben we dan nog? Slechts één afslag, bij het Europaplein. Bij de Europaweg, voor VW langs, komt een hele lange opstelstrook waar je je op mag stellen. De massa's auto's die smorgens op de Stad afkomen en eruit willen hebben dus maar een heel beperkte keuze om dat te kunnen doen. Op slechts twee plekken! Dat doorrijden klopt dus niet. Wie kan er dan wel doorrijden? Auto's die niet in de Stad hoeven te zijn. Als je nu na de ochtendspits om 9.00uur op het JulianaPlein kijkt, dat staan er geen lange rijen auto's meer tot 16.00uur. De grootste drukte vormt de Oost-West verbinding N7. Wanneer deze automobilisten nu ongehinderd door zouden kunnen rijden, zou de angel uit het hele knooppunt gehaald worden. Dit kan door een viaduct te bouwen over het huidige JulianaPlein. Een eindje verderop komt ie weer naar beneden en wordt de weg vanaf het Sterrebos overkapt met een glazen koepel die alle herrie en fijnstof binnen houdt en de omliggende bewoners veilig en stil kunnen leven.
Rijkswaterstaat vond die twee poorten ook te weinig en heeft daarom een tunnel aan de Helperzoom bedacht. Om daar te komen moet je met de auto door woonwijken; Helpman en de Wijert. Die woonbuurten worden opgezadeld met auto' s die nu veilig op de Zuidelijke Ringweg rijden. Deze weg is daar juist voor aangelegd: je met de auto zoveel mogelijk verplaatsen via de Ringweg, niet via de woonbuurten. De Gemeente Groningen heeft altijd het beleid gevoerd: Rustige en veilige woonbuurten, zo weinig mogelijke doorgaande auto's.
De Gemeente Groningen gaat tegen haar eigen beleid in. Terecht zijn de bewoners boos.
De ring verdwijnt alleen in de Oosterpoort uit het zicht. Vanaf de Hereweg richting Julianaplein, komen drie lagen wegen boven elkaar. Dit gaat het KleinpolderPlein ( bij Rotterdam) van Groningen worden. Op deze plek, voor het openluchtzwembad De Papiermolen, ligt nu een park met vijver. De weg gaat zelfs door de zonneweide van dit zwembad. Allemaal beton en asfalt. Onder dit Kleinpolderpein komen zes kruispunten met stoplichten, waar iedereen uit alle windrichtingen, die de Stad in en uit wil, moet afwachten tot ie aan de beurt is om verder te kunnen rijden. Die stoplichten staan er niet voor niets. De toegang tot de Stad zal daar zeer moeizaam worden. Er zijn maar twee poorten aan de zuidkant waarop je verder kunt.
Bereikbare Stad?
De Stad is altijd al bereikbaar geweest. Het gaat echter om de toegankelijkheid van de Stad, hoe kom je er snel in en uit met z'n allen?
Hoe komt het dan, dat menigeen denkt, dat je kunt doorrijden, alles verdiept, de bereikbare Stad?
Kijk eens naar de plaatjes en filmpjes die Rijkswaterstaat ( Projectbureau) de wereld in heeft gebracht.
Doorrijdende auto's, op de plek waar nu het KleinpolderPlein komt. Geen aandacht voor de stoplichten hieronder. Wat speelt hier?
Filmpjes met routes van buiten de Stad via deze snelweg naar de Stad. Je waant je als automobilist op weg naar je bestemming in de Stad. Hierin wordt de suggestie gewekt dat het allemaal doorrijdt. Deze filmpjes stoppen op het moment, dat je van deze weg afkomt en voor stoplichten komt te staan en de Stad in wil. De werkelijke toegang naar de Stad wordt uit beeld gelaten.
Op deze plek houdt de verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat op. Zij zijn voor doorgaande Rijkswegen, niet voor die kleintjes van de gemeente en Provincie.
Je zou zeggen: Die drie Overheden werken toch goed samen om de vier toegangspoorten op de Zuidelijke Ring te behouden. Dat de forensen en Stadjers op vele plekken, snel in en uit de Stad kunnen?
Het is een bekend en oud probleem: Rijkswaterstaat gaat vooral z'n eigen gang en lost z'n eigen zaken op. Provincies en Gemeentes zoeken het zelf maar uit.
Op het Projectbureau aanpak ring Zuid is samengewerkt, echter op voorwaarde van wat RWS wil.
We krijgen dus een snelweg, die perfect past in het denken van Rijkswaterstaat Rijkswegen. De illusie wordt gewekt, dat hun oplossing ook de beste is voor de Stad Groningen.
Dit is niet het geval. Rijkswaterstaat ( met voorm. directeur Jos Hillen) heeft de macht naar zich toegetrokken om haar eigen plannen uit te voeren, ten koste van de Stad. Jos Hillen heeft hier een zeer dramatische rol in vervuld. Samen met Luuk Hajema z'n Pr man.
Veiligheid en verdiepte ligging.
Het is een rij-goot met deksels en openingen. Oftewel : Een tunnel die geen tunnel mag heten. Als deze goot helemaal afgesloten zou worden, is het een tunnel en valt ie onder strenge veiligheidsregels. In een poging deze regels te ontspringen ( bezuiniging), is Rijkswaterstaat met deze deksels gekomen.
Tevens zijn het zeer smalle rijbanen( 3.10m), vluchtstroken en deuren ontbreken. Als automobilist rij je zo'n goot in, maar wat als er brand uitbreekt, ontploffingen, massale ongelukken? De hemel kun je zien, maar die muur is te hoog om eruit te klimmen. Als ratten in de val met z'n allen.
Er wordt bezuinigd ten koste van de Veiligheid voor de automobilisten en omwonenden in de wijken.
Er zijn drie rapporten, dat deze oplossing onveilig is. Liggen bij Raad van State.
Foto's.
Rijkswaterstaat komt met een foto in de rij-goot: Slagboom over de snelweg: Dat je niet verder mag. Ongeluk verderop. Leuk voor de mensen die aan komen rijden, maar het leed is al geschied. Het gaat om de oorzaak, niet om het puinruimen.
Foto's in de tunnel van Rijkswaterstaat:
Altijd op de grens; deksel met open lucht. Ziet er luchtig en mooi uit. Maar even verderop is geen opening naar de open lucht, (waar je toch al niet uit kon). Er ligt een gang, met smalle rijstroken, zonder deuren en veiligheidsstrook.
Als buurtbewoner ben ik tegen deze plannen. Hoe heeft dit allemaal kunnen gebeuren?
Het is een illusie dat deze plannen goed voor de Stad zijn.
Voormalig directeur van het Projectbureau Jos Hillen en z'n pr man Luuk Hajema hebben een zeer kwalijke rol kunnen voeren. Hajema is directeur van z'n gelijknamig reclame/communicatie bureau Hajema. Geld was er zat, alles werd ingezet om de burgers en politiek maar op het been te krijgen, dat het allemaal goed zal komen.
Ja voor wie?
Van geld, dat uit de pot kwam voor OV Zuiderzeelijn, wordt nu beton en asfalt gemaakt. Tussen de Hereweg en het Noord Willemskanaal komt één grote barrière, waar met de fiets en ter voet niet meer is door te komen. Het zwembad de Papiermolen, de Wijert bijna niet te komen. En dat is deze tijd waar Groningen Fietstsad wil zijn, de elektrische fietsen en het OV met bus en Spoor enorm gestimuleerd wordt.
Het is zover gekomen, dat alle vragen van burgers, bedrijven, Raads- en Statensleden, Wethouders en Gedeputeerden, beantwoord worden door het Projectbureau.
Geen eigen kennis, volledig varen op wat zij zeggen.....
Bewoners die al jaren bezig zijn zich te informeren wat deze weg zal brengen voor hun buurten en de Stad Groningen en zeer goed op de hoogte zijn wat gaat komen, worden door de meeste raadsleden niet geloofd. Het projectbureau zegt dat het niet zo is.....
'Ik ben maar een simpel raadslid (SP)', 'Denk je dat ik al die plannen bekijk(D66)?', 'Wist ik maar wat mijn wethouder met Rijkswaterstaat heeft afgesproken (GrLinks}', 'wie moeten we nou geloven jullie of Projectbureau(SP)'. We kunnen nu wel de boel stopzetten, dan komt er over twee jaar weer een ander plan (Gedeputeerde) Het gaat blijkbaar niet om de inhoud...
Je kunt je afvragen wat de waarde en kwaliteit van de Raad in Groningen is.
Er is een ei in een nest met eieren gelegd, waarvan de ouders denken, dat die van hun is. Bij het uitkomen van de kuikens, blijkt één er van een koekoeksjong te zijn, en gooit de andere kuikens eruit.
Rijkswaterstaat is blij en de Stad Groningen met haar inwoners en forensen kijken er na en staan in de rij.
Nog zo iemand die lijdt aan tunnelvisie een doemdenker en tegen tegen tegen ego. Er is geen alternatieve route voor de ringweg. Onhaalbaar vanwege het aantasten van natuurwaarden. Deze ringweg, moest verbeterd worden met meer doorstroming en daarop is het plan gemaakt. Als het aan RWS had gelegen was de goedkoopste optie gekozen. Een talud met twee parallelwegen om het stedelijke verkeer van het doorgaande te scheiden. Dankzij de stad is de verdiepte ligging er gekomen zodat in ieder geval een deel van de doorsnijding wordt opgeheven. Alle alternatieven zijn uit den treure onderzocht, er is een keuze gemaakt. het opnieuw beginnen zal geen beter alternatief opleveren. Het zal alleen nog 15 jaar files op en rond het julianaplein opleveren, wat veel schadelijker is dan dit alternatief.
Beste Marc of is het Mark, anderen gaan verwijten een tunnelvisie te hebben is makkelijk. Te gemakkelijk in deze zaak.
Inderdaad vanaf 1999 zo niet eerder is gezocht naar verbeteringen en alternatieven vanwege bereikbaarheid van de Stad en bedrijven, instellingen en bewoners en bezoekers. Zo gesteld is het huidige plan een van de plannen die naar de prullenbak kunnen en moeten. Waarom: omdat met het beschikbare geld, de opgebouwde kennis bij aannemend nederland, de ambtenaren en de burgers er een beter plan, duurzamer en toekomstgerichter kan komen.
HET grote knelpunt is het Julianaplein uit een ontwerp van de 60er jaren in steeds vreemder staat. Met een verkeerslichtinstallatie die niet meer past bij huidige verkeersopvattingen. Verkeerslichten kunnen files maken en neerleggen waar dat moet!.
Het Julianaplein, de overgangen of onderdoorgangen van NoordWillemskanaal en Oude Winschoterdiep met een Aquaduct kunnen en zijn goedkoper! Veiliger en duurzamere oplossingen voor verkeer Nu en in de toekomst. Beter voor milieu en natuur en uiteindelijk ook voor de verkeersdeelnemers van elke leeftijd of aard of ze nu mark, Marc of Gerard of Jos heten.Of desnoods Paul en Fleur of van der Schaaf.
Ik stuur je graag als je lezen wil enkele essentiele rapporten over opnieuw nadenken als plicht vanwege belastinggelden, de best mogelijk oplossingen overdenken aan de hand van het Instituut Ondergronds Bouwen en 7 heroverwegingen. Misschien dat dat rapport je helpen kan bij het eigen omdenken. ook over het gebruiken van OV gelden tot grote hoogte voor louter autoverkeer en verminderde toehankelijkheid van de Stad en torenhoge ook bij het Julianaplein, risico,s alleen al in de aanbesteding, de uitvoering en de gevolgen van dit besluit(we praten niet over een plan maar een besluit dat nog steeds bij de rechter ligt en tot onvermoede, echter te accepteren uitslagen leiden kan.
Aquaducten zijn niet inpasbaar in de Groningse situatie. te weinig ruimte zeker bij het Julianaplein en er dan ook nog de a28 op aansluiten? Dan moet je de hele Papiermolen opofferen. Het winschoterdiep wordt niet weer open. dat is het nu ook niet, de bewoners van de woonboten hebben er te veel last van en het veroorzaakt opstoppingen aan de Griffeweg. Een belangrijk aan- en afvoerweg voor de binnenstad. Het steeds opnieuw beginnen van projecten die al in zeer verre fase van voorbereiding zijn en waar al tientallen miljoenen aan besteed is. Dat leidt juist tot geldverspilling, maar dat hoeft u niet te betalen met uw eigen(on)zinnige ideeën.