Het stadsbestuur wil misschien autoverkeer toestaan Oosterhamriktracé, want er komt steeds meer verkeer.
Op een aantal wegen in het noorden van de stad is er zelfs sprake van verdubbeling van het aantal auto’s. Er komt ook steeds meer druk op het noorden van het UMCG.
Het stadsbestuur denkt na over het toestaan van auto’s op de busbaan en op de brug over het van Starkenborghkanaal.
Ook moet de fietsverbinding met Kardinge beter, bijvoorbeeld met een fietsbrug naast het huidige tracé.
De politie is opzoek naar vier personen die mogelijk betrokken zijn bij een incident in…
Straatboer Steven heeft afgelopen vrijdag bloembollen langsgebracht bij twintig Groningse huurders die afgelopen jaar hun…
De komende dagen schommelt de temperatuur tussen 6 en 8 graden. Het wordt voornamelijk een…
De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag drie mensen aangehouden na een…
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…
Bekijk reacties
Gemeente Groningen, kent al decennialang een korte termijn beleid zonder visie, daar was en is men goed in. Lange termijnvisie ontbeert het volledig. Had men enkele jaren geleden enigszins een visie gekend, dan had men aan de zuidzijde van de Oosterhamrikkade, het gedeelte tussen het van Starkenborghkanaal, de oude locatie van garage van der Molen en het nu recent bebouwde terrein van voorheen Vihamij Buttinger een volledig nieuwe weg aan kunnen gaan leggen, om zodoende de Th.Theussenlaan en Vinkenstraat te vrijwaren van meer verkeer. Helaas is ook hier de student op de 1e plaats gezet door ook deze zijde van de Oosterhamrikkade vol te bouwen met studentenwoningen.
Maar als zo vaak, waarom meer en meer verkeersbewegingen richting binnenstad trekken en niet kijken naar de randen buiten de ringwegen om daar juist die zaken en bedrijven welke dit aantrekken naar toe te verplaatsen.
Er worden geen verkeersbewegingen getrokken, Middenweg. Die ontstaan vanzelf en hebben dat altijd gedaan. De Stad is populair en wordt populairder. Dit is een onomkeerbaar proces en, zoals ik vorige keer al zei, een fact of life. Het verplaatsen van winkels en andere bestemmingen die nu in de binnenstad liggen naar buiten, decentralisatie dus, kan niet. Een deel van de aantrekkelijkheid van de binnenstad is het ruime winkelaanbod lekker dichtbij elkaar, gekoppeld aan een knusse en gezellige binnenstad vol met eet- en drinkgelegenheden. Met het busvrij maken van de Grote Markt en de Munnekeholm/Brugstraat wordt dat alleen maar versterkt. Die combinatie is "golden". Als je alles naar decentrale locaties verplaatst, dan haal je een groot deel van die aantrekkelijkheid weg waardoor er minder mensen zullen komen. Dus niet minder mensen naar de binnenstad, maar minder mensen in totaal. Economisch niet erg verstandig.
Over het ontbreken van visie ben ik met je eens. Zo'n tien jaar geleden was die er wel, maar we weten hoe dat is afgelopen. De visionairs moesten het veld ruimen voor die typische korte-termijnpolitici die de afgelopen twintig jaar de dienst uitmaken, zowel lokaal als landelijk.
OT: Het werd tijd dat de busbaan voor autoverkeer werd opengesteld! Blij mee. Is ook goed voor de Boterdiepgarage en met het oog op de toekomstige afsluiting van de Korreweg voor autoverkeer. Jammer van de vrijliggende busbaan, maar de auto is belangrijker dan de bus.
Destijds besluiten het UMCG op dezelfde plek te herbouwen was/is een misser van jewelste.
Toch worden er op dit moment ook nog domme besluiten uitgevoerd.
Denk daarbij aan de plek en bouw van HET MONSTRUM en de Oostwand van de Grote Markt.
Er is wel degelijk een visie. Met de parkeergarage Boterdiep was er een plan voor HOV en toegang vanuit Kardinghe. De busbaan is al langer in beeld als ontsluitingsroute. Als je plannen van 10 en 5 jaar geleden uit het RaadsInformatieSysteem haalt zul je zien dat verschillende varianten al besproken zijn.
Elke variant heeft vors en tegens, het blijft politiek, en keuzes maken. Soms is iets van 5 jaar geleden nu opeens wél een goed idee...
Vervang dan gelijk de busbaanbrug door een 9,1 meter hoge vaste brug en richt de kade opnieuw in. Bussen naar Kardinghe over de Zuidzijde , Zaagmuldersweg, Wielewaalplein en E. Thomassen a Theusinklaan. Je kunt daar makkelijk wat meer ruimte creëren door de rooilijn twee a 3 meter terug te leggen, het op het hele stuk komt nieuwbouw. Bussen van Kardinge langs de Noordzijde samen met een tweebaans autoweg en een fietspad langs de huizenkant. De Vinkenstraat is een woonstraat, daar moet je geen extra verkeer doorsturen (lekker makkelijk, sociale woningbouw, die klagen minder hard of de waarde van hun huis.) In de jaren 60 toen men de wijken Beyum en Lewenborg plande wilde men al een ontsluitingsweg van de Oosterhamrikkade maken (en daarbij het kanaal dempen).
In de jaren 60 wilde men een ontsluitingsweg parallel met de Oliemuldersweg laten lopen, daarvoor heeft er jarenlang een verdiept talud gelegen vanaf speeltuin de Oliemolen, tot aan de Bedumerweg aan toe.
Eh Marc, de Oosterhamrikkade was een straat vol bedrijven en bedrijvigheid, wat nu wordt omgeturnd tot een studentenboulevard met hier en daar gezinswoningen om het voor de bühne nog enigszins aanvaardbaar te maken.
Eind jaren 70, of was het begin jaren 80 heeft men tijdens de renovatie van de hoofdriolering van de Petrus Campersingel, de Th.Theussinklaan, Wielewaalplein, Zaagmuldersweg en Vinkenstraat als omleidingsroute gebruikt, incl. verkeerslichten. Je wilt niet weten welk "succes" dit met zich meebracht. Nu men het daar nodig heeft gevoonden om daar het gedrocht Groenling neer te plempen, incl. Lidl en Action aan de overzijde, met de nodige verkeers- en parkeerdruk, nu wil men daar ook nog eens extra auto- en/of openbaar vervoersstromen doorheen gaan lijden. Wat een visie kent dit gemeentebestuur toch.....
Ken je stad Marc.
Waar jij hebt over hebt is de Ringweg die eerst een stuk zuidelijker gepland was. Daar hebben we het Molukkenplantsoen en het Pioenpark aan over gehouden. Ik heb thet over dit plan:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/273076093/noorddijk.jpg
Bewoners Oosterhamrikkade juichen stadsvernieuwing toe
Om de Oosterhamrikkade levendiger te maken heeft de gemeente haar visie op stadsontwikkeling weggemoffeld in een "onvindbaar" laatje. Gelukkig maar want nu kunnen er adhoc-besluiten worden genomen. Zoals de ontsluiting van de ringweg langs de Oosterhamrikkade. De bewoners van de Oosterhamrikkade en aangrenzende buurten zullen de duizenden auto's die zich dagelijks gaan verplaatsen over deze weg met bloemen en gezang ontvangen. Gelukkig heeft de gemeente een aantal maatregelen voorafgaande aan de besluitvorming uitgevoerd waardoor het deze maand het besluit een hamerstuk wordt. Door de bouw van een sierlijke parkeergarage op het Damsterdiep, de aansluiting van de Sontweg op het Damsterdiep wordt, de aanleg van de parkeergarage onder het Cibogaterrein en de aanpassingen aan de Noordelijke toegang van het umcg, moet de gemeente raad gezien de investeringen wel ja zeggen om de Oosterhamrikkade te verblijden met een autoweg. Gelukkig heeft men de parkeerruimte beperkt waardoor er ook veel gelegenheid is voor automobilisten om ook de aanliggende wijken te bezoeken. We verwelkomen met name deze groep automobilisten en bieden de gelegenheid om te parkeren in de beschikbare tuinen en uiteraard mogen zij een kopje koffie komen drinken. We zijn blij dat het umcg en de gemeente de rechtsongelijkheid van een bezoeker uit de provincie en de Stadjer gelijk heeft getrokken. Ook de bewoners uit Lewenborg, Beijum en andere wijken zijn van harte welkom met hun auto. Het OV werkt goed mee om het gebruik van de auto te stimuleren. En dat is niet vervelend voor het milieu en veiligheid. De meeste auto's zullen in 2030 elektrisch worden aangedreven hetgeen alleen maar fijnstof produceert en geen gevaarlijke uitlaatgassen en geen lawaaioverlast, Daarnaast kunnen de kinderen gewoon spelen op de verschillende rijbanen want alle auto's zijn in 2030 uitgerust met remsystemen die akelige ongelukken gaan voorkomen. Om de ontsluiting helemaal mogelijk te maken heeft de gemeente een bereikbaarheidstudie laten uitvoeren op basis van een verwachte toename van het autoverkeer van 30%. Er is gelukkig geen rekening gehouden met de krimp in de provincie en met de groei van het aantal inwoners van de stad en verbetering van het openbaar vervoer, anders zou dit percentage weleens veel lager kunnen zijn. Wat wel jammer is (volgens de bereikbaarheidstudie) dat de verkeerssnelheid wordt verhoogd van 43 naar 57 kilometer per uur en als drukte tegen gaat vallen dat deze snelheid nog hoger gaat worden. Wat wel mooi voor de bezoeker uit Delzijl of Lewenborg is, is dat men 2 minuten en 30 seconden eerder bij de volle parkeergarage is. Dit laatste kan worden voorkomen door op de ringweg al aan te geven dat je in de aanliggende wijken moet gaan parkeren. Als bewoners zullen wij deze verbetering in het kader van bewonersparticipatie dit bij de gemeente onder de aandacht brengen. De gemeente Groningen heeft oog en hart voor de Oosterhamrikkade. En mocht het nu allemaal toch niet zo gaan als de gemeente en het umcg voorspellen, dan kunnen we er in 2030 altijd nog een woonerf van de Oosterhamrikkade maken met grondgebonden gezinswoningen zoals men men eerst van plan was. Maar dat is echt doemdenken, laten we vooral positief blijven en de gemeente gaan steunen in haar voornemen om een ontsluiting mogelijk te maken.
De bewoners van de Korreweg zijn maar wat blij met het verdwijnen van het grootste gedeelte van het autoverkeer uit hun straat. iedereen blij, mooi toch? Ik heb trouwens nog nooit kinderen zien spelen aan de Oosterhamrikkade of op de busbaan :p.
Doen!
Wat gezellig, met bloemen en gezang. Ik denk dat ik voortaan maar via de Oosterhamrikade naar de Stad ga!
Of de Korreweg er veel rustiger van wordt valt, denk ik, nog te bezien. De enkele auto's die daar dagelijk passeren staat in het niet bij wat de gemeente voor de Oosterhamrikkade voorspelt. Gedeelde lasten maakt het voor iedereen iets dragelijker. Het verkeersknelpunt aan de Korreweg zit vooral ter hoogte van de Heijmanslaan en de Kapteynlaan. Het grappige is dat de Korreweg en de Bedummerweg niet als belemmerend worden gezien als de toegang naar het umcg. Er schijnt wel een stevige lobby te zijn om van de Korreweg een autoluwe fietsstraat te maken. Het zijn echter niet de auto's die een probleem vormen, maar de fietsers. Probeer 's ochtend het zebrapad maar eens over te steken om de kinderen naar school te begeleiden.
In de varianten die de gemeente aan de bewoners en aanliggende wijken heeft getoond, is aandacht voor speeltuintjes voor de kinderen, een gezellige wandelpad zelf een zwembad in het Oosterhamrikkanaal. Ergens moeten dan toch kinderen wonen in de wijk. Of zouden de honderden studenten die de gemeente probeert kwijt te raken aan de Oosterhamrikkade als kinderen worden gezien?
Wat een "gemeentebestuur'! In plaats van de STADSTRAM een autoweg. Met dank aan "d'66" en sp.
Als bewoner van de Professorenbuurt Oost maak ik mij vooral zorgen over de wijze waarop de gemeente de belangen van onze buurt en andere aanliggende buurten naast zich neerlegt. Enkele ambtenaren van de gemeente Groningen zij er van overtuigd dat de verkeersdrukte naar en in de stad alleen maar kan worden opgelost door een nieuwe ontsluiting van de ringweg naar het centrum van de binnenstad. Enerzijds om bezoekers en medewerkers van het umcg de gelegenheid te bieden om nabij het ziekenhuis te parkeren, anderzijds om bezoekers van de stad de mogelijkheid te bieden nabij het centrum te parkeren. De gemeente verwacht dat de komende jaren de toestroom aan auto's met 30% zal toenemen (Goudappel, 2013). Uit deze bereikbaarheidsstudie in opdracht van de gemeente en het umcg is niet af te leiden waarop deze 30% is gebaseerd. Verwacht het umcg 30% meer bedden, medewerkers of bezoekers? Dat is respectievelijk 10.000 extra opnames en 2500 extra medewerkers. Goed voor de werkgelegenheid, maar kan het ziekenhuis dit volume wel aan? Het zal een stuk lager uit gaan vallen. Verwacht de gemeente of het bedrijfsleven een toename van 30 % potentiële klanten die de binnenstad gaan bezoeken? Uitgaande van de cijfers van de gemeente Groningen (2014) betekent dit dat het aantal huidige bezoekers uit de regio (64.000 = slechts 14%.; het overgrote deel komt uit de stad zelf ~400.000) van een toename van 19.404 bezoekers per week. Dit zijn uiterste getallen voor zowel het umcg als de gemeente. De werkelijkheid zal veel lager zijn. Wordt de route over de Oosterhamrikkade voor bezoekers zo aantrekkelijk dat zij andere ontsluitingswegen gaan ontlasten en de extra verkeersdrukte die wordt verwacht gaan opvangen? Rijden de bezoekers uit het zuiden en westen daadwerkelijk naar de Noordoostzijde van de stad om het umcg of het centrum te bezoeken? Misschien is het aantrekkelijke voor het Noorden en Oosten van de stad om één ontsluitingsweg voorbij te rijden en om over de Oosterhamrikkade te rijden. Er zijn in de parkeergarage aan het Boterdiep 1200 parkeerplaatsen beschikbaar. Dat lijkt heel wat. Stel dat de 30% toename van de verwachte aantal bezoekers umcg en potentiële klanten een realistisch gegeven is, dat zou betekenen dat er over enkele jaren elke dag met 2 personen in een auto ongeveer 1400 auto's over de Oosterhamrikkade richting de parkeergarage gaan. Dat wordt gedurende de dag aangevuld met stadjers die met de auto een boodschap gaan doen in de stad. Dan hebben de exploitanten van de parkeergarage het goed, zo goed dat niet alle auto's een plekje kunnen krijgen. Waar gaan die auto's een parkeerplaats zoeken?
Nu ben ik geen verkeersdeskundige en de berekeningen die ik heb gemaakt komen misschien niet in de buurt van echte deskundigen. De gemeente is erg voorzichtig met het verstrekken van deze informatie of weten deze goed verborgen te houden. Zou de gemeente de betrokkenen aan de Oosterhamrikkade in eerste instantie niet moeten overtuigen van de noodzaak van een extra ontsluiting met een realistische inschatting van de cijfers en dan samen met de bewoners nadenken over hoe de Oosterhamrikkade een rol zou kunnen gaan spelen in het terugdringen van verkeersoverlast in de stad en hoe de Oosterhamrikkade vervolgens ingericht zou kunnen worden? Nu is de noodzaak discutabel en kan er alleen worden gekozen voor varianten die de gemeente heeft laten ontwikkelen. Een gemiste kans en ontevreden wijken s het gevolg.
Vraag aan iedereen: Hoe zou jij het vinden wanneer de gemeente ruim 150 parkeerplaatsen in JOU wijk zou willen weg halen? In het geval ontsluiting Oosterhamriktrace behoord het tot de mogelijkheden en zijn alleen de parkeerplaatsen geteld aan de Oosterhamrikkade Noordzijde. Zwijgen we nog over de kans dat er aan de Korrewegzijde ook parkeerplaatsen verdwijnen. Daarbij komt dat er driftig (hoog) wordt gebouwd in datzelfde gebied. Ik zuig deze plannen toe maar met het 0,4 parkeergelegenheid per wooneenheid leven we nog het verre verleden en dreigt de gemeente naar die norm (jaren 50) te beslissen. Hoe kan de gemeente een beslissing nemen zonder dit probleem op te lossen.
Dus gemeente, in gesprek met de stemmers in deze wijken. Er heerst onrust. Doe daar iets mee.
Bij al die nieuwbouw projecten wordt parkeren op eigen terrein gerealiseerd. Zoveel mensen woonden er nou ook niet aan de Oosterhamrikkade, er zitten grote blokken bedrijven tussen. Waar gebouwd wordt is de eis, parkeren op eigen terrein.
De gemeente Groningen heeft het echter gied voor met de Oosterhamrikkade. De parkeernorm is voor de 32 stadsvilla's 1 auto op 1 woning. Voor de 68 jongeren eenheden en kleine gezinswoning is 0,3 auto op 1 woning. Voor 288 (zijn gerealiseerd) tot ~ 600 jongereneenheden (mogen geen studentwoningen worden genoemd, anders wordt de 15% norm voor studentwoningen meerdere malen overschreden; handige voor projectontwikkelaars en de gemeente) is de norm 0,1 auto op 1 woning. Om voor de deur van deze woningen een autoweg aan te leggen is ideaal. De nieuwe bewoners (=studenten) hebben slechts 4 tot 5 jaar hinder van de duizenden auto's die dagelijks op en neer gaan rijden. Ik ben wel nieuwsgierig hoe vaak de stoplichten om van de Oosterpark naar de Korrewegwijk op rood staan voor de auto's. Of mogen de bewoners van de Korrewegwijk niet meer winkelen aan het Wielewaalplein?
Roze bril Marc ...!
In welke wijk woon jij? Ik woon al ruim 25 jaar in deze mooie wijk. Je zegt terecht 'zoveel mensen woonden er ook niet' maar voordat er nieuwbouw werd/wordt gepleegd stond/staat de Oosterhamrikkade al vol auto's. Deze wijk heeft die 150 parkeerplekken gewoon nodig. Er zijn andere alternatieven.
En Herman, ik ben dus te optimistisch met mijn 0,4 parkeernorm. De te verwachten verkeersinfarct ter hoogte van de verkeerslichten Kapteynbrug en 100 meter verder bij kruising Vrydemaweg/E. Thomassen à Thuesinklaan is te voorspellen.
Roze bril? Nimby!