Er komt een nieuwe Gerrit Krolbrug. Het stadsbestuur heeft een keuze gemaakt .
Het wordt een zogenaamde tafelbrug met twee rijbanen, twee fietspaden en twee voetpaden. Er komen twee vaste bruggen naast, voor voetgangers en fietsers. De vaste bruggen hebben een hoogte van ruim negen meter. De beweegbare brug is in geheven stand ook negen meter hoog. De doorvaarthoogte op de vaarweg tussen Lemmer en Delfzijl moet zo hoog worden i.v.m de steeds groter wordende beroepsvaart. Fietsers richting Beijum zullen straks, via een lus, onder het autoverkeer kunnen doorrijden. De huidige brug is oud en versleten en aan vervanging toe.
De nieuwe brug moet in 2020 klaar zijn. Het budget voor de brug is 17,7 miljoen euro, Rijkswaterstaat is opdrachtgever. De bijdrage van de gemeente is 500.000 euro.
Wie van de twee komende weekenddagen de standen op de thermometer naast elkaar legt, denkt…
PKC'83/Team Amoeri heeft vrijdagavond in Amsterdam met 5-1 verloren van OS Lusitanos. (meer…)
Beginnende schrijvers in Groningen kunnen zich tot volgende week zondag aanmelden voor het LetterenStipendium 2025.…
De zuidelijke ringweg is komend weekend afgesloten tussen het Julianaplein en de Europaweg voor verkeer…
Hoewel er nog een beroepszaak loopt bij de rechtbank, wil het college hoe dan ook…
De speeltuin aan de Prinsesseweg en de kleinere speelplekken aan de J.W. Frisostraat en de…
Bekijk reacties
Eindelijk maar toch! Misschien dat dan de verkeersremmende maatregelen jegens het autoverkeer na het gereedkomen van de nieuwe brug gelijktijdig kunnen worden opgeheven, zodat je eindelijk weer op normale wijze de Korrewegbrug over kunt rijden en de Ulgersmaweg op een normale wijze kunt berijden
Mensen die naar Beijum fietsen moeten dus altijd een lus door? Wat gaat iedereen doen? Aan de linkerkant van de weg rijden en dus alsnog tussen de auto's door. Die tunnel is ook vragen om veiligheidsproblemen 's nachts (die zijn er toch al genoeg daar). De best optie is alleen een brug voor voetgangers en fietsers en een nieuwe vaste auto/busbrug (9,10meter) waar nu de busbaanbrug is. Dan scheid je de verkeersstromen goed.
Helemaal mee eens Marc. Wat een prutsplan. Ik ga gewoon over de autobaan fietsen of aan de linkerkant.
Hoe lang licht deze brug er dan in, toch nog geen jaren. Of vergis ik mij nu, wie het weet gaarne.
De brug is uit 1936 dus 80 jaar, de fietsbruggen zijn 23 jaar oud, maar te laag voor de containervaart en moeten dus vervangen worden.
Iicht? Anne bedoel je misschien ligt?
Als er een nieuwe brug komt , kan het dan nog wel 'Gerrit Krolbrug' genoemd worden ?
Je hebt gelijk Arie. De nieuw brug krijgt een nieuwe naam. De Karin Dekkerbrug.
@anne:
de autobrug is van 1936, de fietsbruggen van 1993.
De huidige fietsbruggen zijn in 1989 gebouwd en zouden in 1e instantie een beweegbaar middendeel gaan krijgen. Vanuit de schipperswereld heeft men destijds al gewaarschuwd dat deze nog te bouwen fietsbruggen in de nabije toekomst te laag zouden zijn om de groter wordende schepen een vrije onderdoorgang te verlenen.
Ik weet niet wat jij allemaal uit je hoge hoed tovert, maar het was toch echt 93 http://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=fietsbruggen+korreweg+geopend&coll=ddd&identifier=ddd%3A011020433%3Ampeg21%3Aa0180&resultsidentifier=ddd%3A011020433%3Ampeg21%3Aa0180
Research enzo. En dat ze open moesten kunnen? Het was juist de bedoeling dat ze gebruikt konden worden als de draaibrug open was (zoals in de praktijk het geval). Sinds 93 zijn er 23 jaar verstreken en de 3 laags containervaart is nog steeds geen feit. (De brug bij Aduard is het laatste knelpunt).
Klaarblijkelijk liep men als gemeentebestuur toen ook al achter de feiten aan en heeft het tot 1993 moeten duren eer deze fietsbruggen gereed waren.
http://www.dekrantvantoen.nl/vw/article.do?v2=true&id=NVHN-19891108-AE0009005&vw=org&lm=nieuw%2Cfietsbrug%2Cnaast%2Ckorrewegbrug%2CLC%2CDVHN%2CNVHN%2CBCH%2CWEZ%2CBRU%2CDAM%2CDRC%2CEMS%2CFEA%2CFRC%2CGBS%2CGZB%2CHAH%2CHEC%2CHGL%2CHOH%2CHSK%2CHWB%2CJCH%2CKHN%2CKSK%2CKVF%2CMCK%2CMDW%2CMFH%2CNDC%2CNOF%2CNOK%2CNPD%2CPEK%2CROJ%2CSBO%2CSNB%2CTAC%2CVEE%2CWKL%2CWKW%2CZFH%2CZOH%2CSSN%2CSSP%2CMOH%2CNVP%2CFRI%2CKLA
Uiteindelijk is heeft het dus een ander ontwerp geworden en het Nvhn was al even slecht in koppen als het dvhn nu nog steeds is. Het was geen beweegbare brug.
Best mooi plan, maar die onderdoorgang voor fietsers...als dat maar goed gaat 's nachts met de veiligheid.
Dank, Evert Jan, dan is dat de fietsbrug wat ik nog weet. Tijd voor vervanging dus. Dank.
MarcS,
2 juni 2016 om 22 51
hoe en wat voor naam de brug ook krijgt, HET MONSTRUM zal er niet geliefder door worden en zeker geldverslindend blijven.
Ardien, dat Monstrum zit je flink dwars niet? Ben er zelf ook geen fan van, maar helaas komt het gedrogt er toch, er op schelden heeft helaas geen zin meer. De hoge dames en heren in het Stadshuis hebben hun zin toch gekregen, leer er maar mee leven.
anne,
HET MONSTRUM deert me niet , maar ik heb een afspraak met MarcS om het gedrocht te pas en onpas te promoten. Vandaar.
Verder wachten we op de rekening na realisering.
De brug vervangen is een goede zaak. Hopen dat de theorie overeenkomt met de praktijk.