Het voormalig PTT gebouw aan de Achterweg gaat midden 2018 tegen de vlakte.
Wethouder Paul de Rook presenteerde vanmiddag nieuwe plannen voor het zuidelijke stationsgebied. De stad heeft het gebouw aan de Achterweg gekocht. Zo wordt het mogelijk om op die plek een korte bustunnel naar de Stationsweg te maken. In het gebouw zitten nu nog zogenoemde start-ups maar die moeten het pand verlaten. Met de aankoop van het postgebouw lijkt de keuze voor een busstation aan zuidzijde van het station eigenlijk al gemaakt.
Op de plek waar nu de treinen naar Roodeschool en Delfzijl vertrekken komt straks de taxistandplaats en de Kiss and Ride.
De totale opknapbeurt van het stationsgebied kost zo’n 275 miljoen euro.
De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag drie mensen aangehouden na een…
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…
De stichting Hulpacties van het Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant en het Friesch…
Het jaar 2024 was een bijzonder jaar voor Groningen, met zowel hoogtepunten als uitdagingen. FC…
De stichting Dierenopvangcentrum Groningen is één van de deelnemende goede doelen bij het Serieus Request…
Bekijk reacties
Zal tijd worden, nu de zwarte doos nog. Weg met die aardslelijke gebouwen.
En vergeet HET MONSTRUM niet !
Weg ermee , voordat de schade nog groter wordt.
@ardien. Jammer dat types als jij bij een onderwerp wat er niks mee te maken heeft toch weer hun gal weten te spugen. Zonde
Er staan ook lelijke gebouwen in de guldenstraat
Wat een hele mooi gebied kan zijn wordt door een paar gebouwen in dat gebied behoorlijk verpest. Goede zaak dat het gesloopt wordt, maar zet er dan niet zo'n futuristich gebouw als nieuw busstation voor terug! Lijkt me net al destijds bij het Forum een mooie gelegenheid om een wedstrijd uit te schrijven en de stadjers te laten kiezen :)
Start ups, klinkt leuk, maar hoorde recent dat er in de afgelopen 2 jaar van de 120.000 start ups er ongeveer 200 bestaansrecht blijken te hebben/het volhouden. Moet je kijken hoeveel (subsidie)gelden daar heengaan, waar een "gewone" starter nog geen knaak subsidie zal ontvangen, tenzij deze er zelf drie knaken bijlegt, klotst bij de start up scene het geld tegen de plinten omhoog.
En Erik, alsjeblieft niet weer zo`n debacle als bij het Huis van Niets, daar kon men voor het minst lelijke gebouw kiezen, laat dat hier aub niet opnieuw plaatsvinden.
Vind het een schitterend plan en volgens mij ook veel efficiënter en duurzamer dan het altijd was. Het lelijke en verouderde gebouw van Post.nl tegen de vlakte en er ontstaat enorm veel ruimte.
Veel bussen komen inderdaad uit het Zuiden en hoeven dan inderdaad niet meer eerst om het station heen te rijden. Scheelt reizigers reistijd, bespaart busmaatschappijen tijd en brandstof en maakt tevens de Noordzijde (Stationsweg) aantrekkelijker voor toeristen, fietsers en voetgangers die nu vaak tussen rijen bussen & taxi's en overig verkeer heen moeten manoeuvreren om richting Groninger Museum / centrum te gaan. 275 miljoen veel geld, maar komt m.i. iets heel moois voor terug zo.
Jammer toch, in dat gebouw had prima de gemeentelijk wietplantage gehuisvest kunnen worden, door stroom voor zien door een lijntje bij het spoor af te tappen. :p
Waarom moet er een busstation komen aan de zuidzijde van het Hoofdstation? Het Hoofdstation van de NS blijft toch eveneens aan de noordzijde geopend?
Welk doel is gediend met deze superdure aanpak? Welk logistiek probleem wordt opgelost? De infrastructuur aan deze zuidzijde moet dan (bij een zuidelijke toegang tot het treinstation) enorm worden gewijzigd. Ik wijs op de smalle wegen aan de zuidzijde van het Hoofdstation. Wat wil de buurt rondom de zuidzijde van het Hoofdstation? Moeten veel woningen worden afgebroken?
Hebben de bussen aan de noordzijde nu te weinig ruimte? Volgens mijn indruk niet.
Wordt een dure oplossing bij een niet bestaand probleem gezocht?
Er rijden nu ook al bussen vanuit het zuiden. Die kunnen in de toekomst via de bustunnel naar het noorden en vice versa. Dat scheelt een hoop busverkeer bij Bij de stoplichten aan de Hereweg en het Emmaviaduct. De Bussen zijn makkelijk te bereiken via een extra 'perron' waardoor het ook veiliger wordt. Doordat de HOV-verbinding Hoogkerk direct op het station aansluit, over het Kanaal en onder het Emmaviaduct door is een station aan de zuidzijde ook voor die richting ideaal.
Ik wacht op het moment dat besloten zal worden om het gedrocht aan de overzijde van het kanaal te slopen om ruimte te maken bij het hoofdstation
je bent weer lekker aan het trollen he Arie.
MarcS,
zolang HET MONSTRUM overeind komt/staat blijf ik dat doen.
Al dat afwachten. Ik zou ook compleet verzuurd zijn geraakt Arie.
Jeroen,
als ik u was zou ik in een pot zoetzuur plaatsnemen.
wat een ongelooflijke nietsnut moet men zijn om MarcS te ondersteunen in zijn poging om lollig te zijn.
Gelukkig gaat het oude postgebouw tegen de vlakte en zal HET MONSTRUM over niet al te lange jaren volgen.
Sterkte voor u beiden.
Ik kan er niks aan doen Arie, je blijft maar materiaal leveren :p
MarcS
HET MONSTRUM
deze discussie van mijn kant bij dit onderwerp gesloten.
Discussie? Daar heb ik toch andere ideeën over.