Treinreizigers tussen Groningen en Delfzijl en Roodeschool hebben woensdagmiddag en -avond flinke hinder vanwege een omvangrijke wisselstoring. “Ik denk dat ik maar ga lopen, dan ben ik sneller.”
Het is 17.30 uur. Op station Groningen Noord staan tientallen reizigers te kijken naar het CTA-bord. Het bord waar de vertrektijden op geprojecteerd worden meldt allerlei treinen die uitvallen. “Het lijkt niet best”, zegt een man die een telefoon tegen zijn oor houdt. “De trein van 17.52 en 17.56 naar Sauwerd rijden niet. Oh, en ik zie nu ook dat die van 18.22 uur wordt opgeheven.”
Het is de hele middag al zo
Op een bankje zit een vrouw van begin twintig. “Het is de hele middag al zo. Eerst werd er omgeroepen dat het tot 15.30 uur zou duren, maar nu denken ze dat er de rest van de dag geen treinen meer kunnen rijden. Tenminste dat las ik zojuist op het schermpje van mijn telefoon.”
Hopen dat er iets gaat rijden
Volgens het vertrekbord is de eerstvolgende trein die binnenrijdt de trein van 17.33 uur met als eindbestemming het Hoofdstation, die weliswaar wel twintig minuten vertraging heeft. “Laten we hopen dat die trein rijdt, dan kan ik in ieder geval nog mijn aansluiting naar Zwolle halen om daar op tijd te zijn voor een afspraak”, zegt een student.
“Wat een zwijnerij”
Rond 18.00 uur is de trein nog altijd niet gearriveerd. “Het sein heeft een hele tijd op groen gestaan, maar inmiddels kleurt de installatie weer rood”, zegt een wat oudere man die een pet op heeft. “Wel verdomme”, zegt de student terwijl hij naar het vertrekbord wijst. “De trein is van het bord verdwenen. Hebben ze ons nu serieus een half uur op een trein laten wachten die nooit gaat komen? Wat een zwijnerij!”
“Jammer dat de communicatie zo slecht is”
Volgens de CTA vertrekt de eerstvolgende trein naar Groningen nu om 19.33 uur. “Ik lees op het Twitteraccount van Arriva dat ze bussen zijn gaan inzetten”, zegt de vrouw op het bankje terwijl ze naar het scherm van haar smartphone tuurt. “Het is toch onbegrijpelijk dat dit zo lang moet duren, en dat de communicatie zwaar ondermaats is. Ik zit hier vanaf 17.00 uur en ik heb nog geen enkel omroepbericht gehoord.”
“Van ProRail word je niet blij”
“Je moet je goed realiseren dat dit niet de schuld is van Arriva”, zegt de man met de pet op. “Ik begreep dat het om een wisselstoring gaat, en dat moet spoorbeheerder ProRail oplossen. En nu zal ik je zeggen, ik ken de spoorwereld een beetje, maar van ProRail word je niet blij. Als zo’n wisselstoring bij Utrecht Centraal plaatsvind dan rukken ze met groot materieel uit, maar als het bij Sauwerd mis gaat, dan drinken ze eerst een kop koffie, en daarna gaan ze eens kijken op een topografische kaart waar dat eigenlijk ligt. Goed, ik overdrijf nu, maar ik kan me niet van de indruk onttrekken dat het wel en wee van de spoorinfrastructuur in het Noorden minder belangrijk is dan in de Randstad.”
“Wie wil er mee rijden?”
“Ik weet niet of je het echt zo zwart-wit kunt stellen”, zegt de man die eerder aan het bellen was. “Maar feit is wel dat dit knap vervelend is. Gelukkig komt mijn vrouw mij zo ophalen in de auto. Ik ga overigens naar Sauwerd, dus als er iemand mee wil rijden, dan kan dat.”
De boze student en een aantal andere mokkende reizigers hebben op dat moment al het station verlaten. Zij zijn lopend naar het Hoofdstation vertrokken.