Categorieën: Nieuws

Weer actie tegen plannen Zuidelijke Ringweg

De strijd om de aanpak van de zuidelijke ringweg is nog niet gestreden. Dat meldt de belangengroep Groningen Verdient Beter.

De plannen mogen niet doorgaan, want ze veroorzaken een ernstige aantasting van het leefklimaat in grote delen van de stad. Ze zijn gevaarlijk voor omwonenden, automobilisten en fietsers, veroorzaken een toename van de luchtvervuiling en de sloop van ruim duizend bomen. Het plan is te ingewikkeld met te smalle rijbanen en onveilige tunnels.

Groningen Verdient Beter roept de Tweede Kamer op, de plannen tegen te houden en nu geen geld toe te kennen. Zaterdag worden handtekeningen ingezameld voor een petitie aan de Tweede Kamer. Dat gebeurt door middel van een stoet auto’s door de zuidelijke stadswijken, en met kramen op onder meer Helperplein, Vechtstraat en Van Lenneplaan.

Gert van Akkeren

Bekijk reacties

    • Marc ik heb van jou nog nooit plannen gezien,
      Je bent op deze site alleen om af te kraken .
      Je draagt niets positiefs bij om het beter te krijgen.
      Je gaat mee in de tunnel visie en je staat vierkant achter de ambtenaren,
      Ga eens positief mee denken.

  • Zonde om zoveel (wegen)belastinggelden en |Europese subsidies (geld uit eigen portemonnee) in dit nutteloze project te steken. Steek het geld maar liever in kansrijke projecten, bijvoorbeeld versnelde aanleg wegen tussen Westpoort/verdubbeling van de Friesestraatweg richting ring, verdubbeling weg direkt naast het spoor van de N361 Lauwersoog - Groningen, eventuele verdubbeling van de Eemshavenweg, volledig nieuwe (rijks)weg Groningen-Delfzijl etc.etc. Daarmee verplaats je veel meer verkeer en vervoersbewegingen en is deze geplande ombouw overbodig

    • groningen moet een grauwe provinciestad worden Middenweg weet het weer eens beter

      • Groningen was, is en blijft een provinciestad, niets meer, niets minder. Jij ziet het liever tot Almere verworden, wat houdt jou dan nog langer tegen om niet daarheen te gaan verhuizen?

      • Middenweg wil dat alle studenten en de daarbij betrokken hoger opgeleiden uit Groningen opzouten. Wanneer de stad daarna naar 120.000 is gezakt worden alle gebouwen boven de 5 etage onttopt om van Groningen de middelmatigste stad van Nederland te maken. De leus er Gaat niets boven groningen, wordt afgeschaft en en vervangen door Wie mott'n hier geen butenluu.

  • elektrische auto's, zelfrijdende auto's: passen de ringwegplannenplannen in dit toekomstplaatje? is het niet zinvoller daar eens wat meer over na te denken?

    • Ja, dat lijkt mij wel. De auto is en blijft het primaire vervoermiddel. Dat hij zelfrijdend en elektrisch wordt zal aanzienlijk schelen in milieubelasting, waardoor het taboe verdwijnt en meer en meer mensen de auto zullen nemen. Ik vind dan ook al jaren dat Groningen zich daar beter op moet voorbereiden. Ik denk dat dit plan daarbij helpt, hoewel ik de voorgestelde oplossing voor de verbinding van A28 naar de binnenstad een beetje merkwaardig blijf vinden, met al die kruisingen en stoplichten. (Zie de site van het project)

      Voor zelfrijdende systemen is het van belang om daar waar mogelijk, te kunnen doorrijden zonder obstakels (als stoplichten, gelijkvloerse kruisingen etc). Deze plannen maken dat beter mogelijk dan nu het geval is, behalve voor de net aangehaalde verbinding tussen A28 en binnenstad.

  • Ik weet niet wie Marc is maar zijn zure opmerkingen doen groot onrecht aan allen die vechten voor een beter en gezonder Groningen. Helaas is vechten tegen de autoriteiten erg moeilijk maar dit slechte plan brengt Groningen echt niet verder in de vaart der volkeren. En wat een schade aan het milieu!! En waarom? Op de ringweg kun je misschien straks doorrijden maar de stad slibt helemaal dicht. Om maar te zwijgen van het sluiten van goede fietsverbindingen zoals de papiermolen tunnel voor fietsers. En dan heeft niets met Groningers of niet-Groningers te maken! Partijen die vroeger erg kritisch waren zoals D66 en Groen Links ( Mw Dekker enige jaren geleden, weet u nog?) laten opeens alle kritiek varen als ze op het pluche zitten.

    • De zuurtegraad komt volledig voor de rekening van de idioten van stichting leefomgeving en Groningen verdient beter die allerlei beren op de weg bij elkaar fantaseren omdat ze bang zijn dat er drie auto's per dag meer door hun straat rijden en daarom de stedelijke ontwikkeling van Groningen willen lamleggen.

      • Dank Brenda, jij snapt precies waar het om gaat. Om mensen!
        En Marc als je niet op een beschaafde manier kunt discussiëren, mogen we dan van je bijdrage verschoond blijven? Het is schandalig om mensen die vechten voor een goede leefomgeving aan te duiden met 'idioten'. En het gaat echt niet om een paar auto's. Uitstekende fietsverbindingen , zoals de Vondellaan en de Papiermolen tunnel verdwijnen en ervoor in de plaats komt een verbindingsweg met meer dan 10.000 auto's per dag etc. etc. Ken jij eigenlijk de plannen wel en feiten?

      • O tegenspraak wordt niet geduld . Het fietstunneltje bij de papiermolen? laat me niet lachen en bovendien komt er een brug voor in de plaats. De fietsverbinding bij de vondellaan verdwijnt niet. Typisch leugenachtig gedrag van zogenaamde belanghebbenden. Liegen mag. Mensen die het niet met je eens zijn de mond snoeren mag. Wat een ongekende domheid weer.

  • Wat is dit toch een rare foto. Vanuit noordoosthoek genomen uit de lucht? Het is heel verwarrend om een juist beeld te vormen met deze gegevens.

    • Beste Gea,
      De foto die toegevoegd is, is een zogenaamde animatie-tekening hoe het in de toekomst er uit gaat zien, en is dus niet te vergelijken met de hedendaagse situatie. Daardoor lijkt het misschien een beetje raar of gek.

  • Hallo mark..woon jij zelf ook in in zuiden van de stad. ???...heb jij kinderen die de vondelaan over moeten en hoendiep..parkburg..om bij hun school te komen.????..heb jij kinderen die straks in het mfc school aan vondelaan moeten gaan of hoe moeten ouderen en mensen die slecht ter been zijn straks naar het centrum ..ga jij de fietsers straks helpen om over de brug te komen...heb je weleens in de papiermolen gezwommen..???. heb jij kinderen die in voetbalkooi spelen ..ik snap best dat er vernieuwing nodig is..maar verder kijken dan je neus lang is id ook niet verkeerd..er zijn betere en mooiere opties..waarbij we" er gaat niets boven Groningen "op kunnen zetten...!!!

    Vriendelijke groet brenda

    • Tuurlijk Brenda jij hebt kinderen dus die kun je inzetten als potentieel slachtoffer. Emotioneel gezeur dat volledig los van de werkelijkheid staat. Het hoendiep is ook helemaal geen onderdeel van dit plan.

  • Het gaat niet om ambtenaren. Het gaat erom dat er nu eenmaal een snelweg door de stad loopt en er eentje op doodloopt. Verleggen is al jaren geen optie meer met al die natuurbeschermingswetten en opheffen kan ook niet. De situatie laten zoals die is kan ook niet. Vergelijken met Almere is ook flauwekul. En natuurlijk komen heel veel mensen in de weerstand vanwege hun eigen wereldbeleving, maar soms is een groter belang overheersend. En dan kun je beter diep ademhalen en samenwerken dan om je heen schoppen en samen het beste ervan maken.

  • Ik bewonder de mensen van 'Groningen verdient beter ' om hun doorzettingsvermogen aangaande hun bezwaren tegen de ombouw van de zuidelijke ringweg.
    Deze mensen te kwalificeren als idioten (zoals eerder bij een reactie van een voorstander van dit project) is heel ver beneden peil en zegt voldoende over de reaguurder.
    Was er indertijd maar zo'n groep mensen geweest om de bouw van HET MONSTRUM tegen te houden , dan was en wordt ons een hoop ellende bespaard.

      • MarcS,
        ook deze reactie van u onderschrijft mijn conclusie t.a.v. u en HET MONSTRUM.
        Niet dat het mij voldoening schenkt , eerder medelijden met u.

      • Alles onderschrijft jouw conclusie Arie, als het regent in de woestijn, pasen en pinksteren op één dag vallen of niet het dient allemaal ter onderbouwing van je fixatie.

  • Ach mensen, Marc weet nu eenmaal niet beter, zal zijn achtergrond wel zijn welke telkens naar boven komt als iemand anders een andere mening is toegedaan. Ik weet ook niet waar hij het vandaan haalt dat ik alle studenten uit deze stad zou willen zien. Ik zie enkel graag weer het aantal studenten dalen tot het niveau van voor het jaar 2000 en dat zijn er 20.000 minder. On topic maar weer, de plattegrond deze stad is simpelweg te klein om dit soort megalomane verkeersmaatregelen te gaan nemen, waarbij er aantoonbaar voldoende alternatieven zijn, maar deze worden gewoon simpelweg terzijde geschoven.

    • Ja, natuurlijk zijn er genoeg alternatieven. De Ringweg opbreken en vervangen door een leuk stoepje, is ook een alternatief. :o)

      De voorgestelde alternatieven zijn minder goed, of hebben een minder gunstige werking, dat dit alternatief. Dat is niet zo moeilijk te begrijpen, lijkt mij. Voor sommigen liggen de afwegingen natuurlijk anders, maar voor het algemene belang is dit plan het beste. Dus snap ik best dat er voor dit plan is gekozen.

Recente berichten

Zonnig najaarsweer tot na het weekend, daarna klopt de herfst aan de deur

De komende dagen is het nog steeds een beetje nazomeren in Groningen. Aangename temperaturen, flink…

4 uur geleden

Winkelcentrum Paddepoel moet opener uitstraling krijgen: “Het is nu een eiland in een zee van asfalt”

Winkelcentrum Paddepoel moet een opener uitstraling krijgen. Voor voetgangers en fietsers moet het aantrekkelijker worden…

4 uur geleden

Twee gewonden bij schietincident op woonwagenkamp De Kring bij Hoogkerk (update)

Op woonwagenkamp De Kring bij Hoogkerk heeft woensdagavond een schietincident plaatsgevonden. Daarbij zijn twee mensen…

6 uur geleden

Gemeente gaat onderzoek doen naar verkoop studentenhuizen: “Geluiden zijn verschillend”

De gemeente Groningen gaat samen met het steunpunt Huren onderzoek doen naar de verkoop van…

7 uur geleden

Langstzittend raadslid Amrut Sijbolts dient na ruim veertien jaar ontslag in

Na veertien jaar in de gemeenteraad van Groningen heeft Amrut Sijbolts zijn ontslag ingediend. Daarmee…

8 uur geleden

GON is voorbeeld dat je markt uit de zorg moet halen: “Wel zorgen over aantal tieners dat vastloopt in onderwijs”

Vijf jaar na de invoering van het gebiedsondersteuningsnetwerk, het GON, kan gesproken worden van een…

8 uur geleden