Een tanker is dinsdagmiddag tegen de nieuwe Dorkwerderbrug gevaren. Bij het ongeluk raakte niemand gewond.
Het ongeluk gebeurde halverwege de middag. Door nog onbekende oorzaak werd de hoogte van de brug door de schipper verkeerd ingeschat. Bij de botsing verloor de tanker het dak van de stuurhut. Deze is in de avonduren door duikers uit het water gehaald.
De nieuwe brug bij Dorkwerd werd in april geplaatst. Het ongeluk met de tanker is de tweede botsing in korte tijd. Vorige maand kwam een tanker klem te zitten onder de nieuwe brug.
Een 28-jarige man uit Groningen is veroordeeld tot 120 uur taakstraf en twee maanden voorwaardelijke…
Sinds maandagmiddag is er een medische drone van tweeënhalf meter te bewonderen in het UMCG.…
Op een boerenveld in Noordlaren vond afgelopen zaterdag de eerste editie van de ‘Spooky Nights…
Bij knooppunt Euvelgunne vinden dinsdag-, woensdag- en donderdagnacht afsluitingen plaats voor verkeer vanaf de zuidelijke…
De JOVD-afdelingen in Groningen, Friesland en Flevoland zijn teleurgesteld over het gebrek aan voortgang rondom…
Een verbod op trekkers bij boerenprotesten in de provincie Groningen. Het is vier jaar geleden…
Bekijk reacties
Deze maand ook al eerder een; http://de-marne.nieuws.nl/nieuws/39021/opnieuw-vrachtschip-vast-nieuwe-brug-dorkwerd/
Het lijkt wel of de bruggen in Groningen (ook Borgbrug vorig kaar en vorige week bij de Oostersluis) vervloekt zijn. Met deze als trieste nummer 1. Wat is dat toch met de Dorkwerderbeug en aanvaringen?
Gewoon een zware ketting op 100 meter op dezelfde hoogte ophangen voor de brug, dan leren ze het (wellicht) wel af. Pruts schippers........
Er is een nieuwe brug geplaatst op dezelfde locatie ter vervanging van een brug die door meerdere aanvaringen zodanig beschadigd was, dat deze niet meer te repareren was. Schippers zijn mensen en maken inschattingsfouten. Verbazingwekkend, dat er dan geen veiligheidssysteem aangebracht wordt ter voorkoming van aanvaringen. Een optische sensor 200 m. voor de brug b.v. die kijkt naar de hoogte van het schip in combinatie met een sensor die meet of de brug volledig open is. Indien aan géén van de twee voorwaarden juist voldaan is, krijgt de schipper rood licht + een akoestisch alarmsignaal.... Simpel, lijkt me... Steeds repareren en vervangen van aangevaren bruggen kost ook maar steeds kostbare belastingcenten.... En die betalen wij als burgers. Daarnaast vind ik het ook niet fijn als ik niet van de brug gebruik kan maken.
Verkeerde vormgeving, die de illusie wekt alsof het een vaste brug is waaronder doorgevaren kan worden ! Dit kan dus ook gebeuren bij de tafelbruggen, die nog gebouwd moeten worden !
Je bent een professional of je bent het niet.