Een tanker is dinsdagmiddag tegen de nieuwe Dorkwerderbrug gevaren. Bij het ongeluk raakte niemand gewond.
Het ongeluk gebeurde halverwege de middag. Door nog onbekende oorzaak werd de hoogte van de brug door de schipper verkeerd ingeschat. Bij de botsing verloor de tanker het dak van de stuurhut. Deze is in de avonduren door duikers uit het water gehaald.
De nieuwe brug bij Dorkwerd werd in april geplaatst. Het ongeluk met de tanker is de tweede botsing in korte tijd. Vorige maand kwam een tanker klem te zitten onder de nieuwe brug.
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…
De stichting Hulpacties van het Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant en het Friesch…
Het jaar 2024 was een bijzonder jaar voor Groningen, met zowel hoogtepunten als uitdagingen. FC…
De stichting Dierenopvangcentrum Groningen is één van de deelnemende goede doelen bij het Serieus Request…
Met het einde van het jaar in zicht is het ook tijd om naar je…
Bekijk reacties
Deze maand ook al eerder een; http://de-marne.nieuws.nl/nieuws/39021/opnieuw-vrachtschip-vast-nieuwe-brug-dorkwerd/
Het lijkt wel of de bruggen in Groningen (ook Borgbrug vorig kaar en vorige week bij de Oostersluis) vervloekt zijn. Met deze als trieste nummer 1. Wat is dat toch met de Dorkwerderbeug en aanvaringen?
Gewoon een zware ketting op 100 meter op dezelfde hoogte ophangen voor de brug, dan leren ze het (wellicht) wel af. Pruts schippers........
Er is een nieuwe brug geplaatst op dezelfde locatie ter vervanging van een brug die door meerdere aanvaringen zodanig beschadigd was, dat deze niet meer te repareren was. Schippers zijn mensen en maken inschattingsfouten. Verbazingwekkend, dat er dan geen veiligheidssysteem aangebracht wordt ter voorkoming van aanvaringen. Een optische sensor 200 m. voor de brug b.v. die kijkt naar de hoogte van het schip in combinatie met een sensor die meet of de brug volledig open is. Indien aan géén van de twee voorwaarden juist voldaan is, krijgt de schipper rood licht + een akoestisch alarmsignaal.... Simpel, lijkt me... Steeds repareren en vervangen van aangevaren bruggen kost ook maar steeds kostbare belastingcenten.... En die betalen wij als burgers. Daarnaast vind ik het ook niet fijn als ik niet van de brug gebruik kan maken.
Verkeerde vormgeving, die de illusie wekt alsof het een vaste brug is waaronder doorgevaren kan worden ! Dit kan dus ook gebeuren bij de tafelbruggen, die nog gebouwd moeten worden !
Je bent een professional of je bent het niet.