Milieubeweging Tour de Natur voert dinsdagmiddag bij de Friesenbrücke actie voor een veerpont als vervanging van de kapotgevaren spoorbrug. De brug werd ook door voetgangers en fietsers gebruikt en volgens de actievoerders moeten zij nu een behoorlijk omweg maken om de overkant te bereiken. De kosten voor een pont voor voetgangers en fietsers zou ongeveer 300.000 euro per jaar zijn.
Tour de Natur pleit daarnaast voor een snel herstel van de spoorverbinding tussen Groningen en Leer. Nu moeten treinreizigers tussen Bad Nieuweschans en Leer nog met een vervangende bus reizen. Planning en nieuwbouw van de brug zou een hogere urgentie moeten krijgen en bij treinvervangend vervoer moet rekening worden gehouden met fietsen, rolstoelen en kinderwagens.
Na de actie is er een gezamenlijke fietstocht naar Papenburg.
Het belooft een flink gure week te gaan worden. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis is het…
Wethouder Kirsten de Wrede (Partij voor de Dieren) van Cultuur wil proberen om het Poëziepaleis…
Forum Groningen hoeft niet aan de slag met een uitbreiding van haar verdiencapaciteit. Een voorstel…
Sinterklaas is zondagmiddag feestelijk verwelkomd in de wijk Lewenborg. De Goedheiligman en zijn pieten maakten…
Kunstschilder Egbert Modderman uit de stad is dit weekend uitgeroepen tot Talent van het Jaar…
Voor de tweede klassers uit Stad die in actie kwamen was het een slechte middag,…
Bekijk reacties
misschien kan het treintje ook op de pont? was vroeger heel normaal.
Lijkt mij ook! Waarom moet dat zo idioot lang duren, dat herstel en/of nieuwbouw van de Friesenbrucke. Geef het maar in Nederlandse handen. Dan gaat het misschien iets vlugger. Als er b.v. een brug was aangevaren in de Elbe bij Hamburg, dan had dat vast geen vijf jaar geduurd! De EDR, de gemeenten langs de spoorlijn, het Ministerie van V en W, de Provincie Groningen, de Landkreisen en Arriva moeten er veel meer vaart achter zetten en veel meer geld vragen van die reder, die dat allemaal op zijn geweten heeft. Geen 20 miljoen maar 300 miljoen.
Meneer Bos, Nederland heeft direkt zijn hulp aangeboden voor een noodbrug. Helaas mocht dat niet, grensoverschreidende bla bla. Daarbij zecht Duitsland dat zij wel de verdubbeling willen van het spoor, maar Nederland mag er voor dokken. Dus dit is een puur politiek spelletje. Gaat helaas nog wel even duren.
Klopt, mevr. Anne