Spoorbeheerder ProRail voert vanaf deze week een proef uit met een knipperend vertreklicht op het traject tussen Groningen en Meppel. Het knipperen moet de zichtbaarheid van de lamp en de veiligheid op het spoor verbeteren.
Vrijwel alle perrons in Nederland zijn uitgerust met een vertrekseinlicht. Deze lamp geeft een wit licht als het bijbehorende sein groen of geel projecteert. Als de lamp gaat branden dan is het voor de hoofdconducteur het teken om een fluitsignaal te geven en de deuren te sluiten zodat de trein kan vertrekken.
Door toenemende overige verlichting op en in de buurt van stations en omdat er in ons land geen standaard is waar de lamp opgesteld moet staan, komt het regelmatig voor dat een trein te vroeg vertrekt omdat de conducteur denkt een wit licht gezien te hebben, of te laat vertrekt omdat de lamp niet zichtbaar is. Met een knipperende lamp is de verwachting dat meer treinen op tijd zullen vertrekken en de risico’s op ongelukken af gaat nemen.
De knipperende vertreklamp is te vinden op alle stations tussen Groningen en Meppel. De proef duurt in eerste instantie tot en met het einde van het jaar. Daarna wordt bekeken of het ook landelijk uitgerold moet worden.
De werking van een vertreksein is in onderstaand filmpje te zien: