De schipper die eind vorig jaar de Friesenbrücke bij Weener ramde krijgt geen straf. De rechtbank heeft de aanklacht tegen de kapitein afgewezen, meldt de NDR.
Volgens de rechtbank kon het ongeluk gebeuren door spraakverwarring tussen de kapitein en de brugwachter. De schipper vroeg tijdens de bewuste avond of hij door kon varen. Via de communicatieapparatuur antwoordde de brugwachter dat er nog een aantal minuten gewacht moest worden op een trein. Nadat de trein voorbij was, gaf de schipper gas omdat hij in de veronderstelling was dat de brug nu open zou zijn, maar dat bleek niet het geval.
Ook een strafzaak tegen de brugwachter ziet de rechtbank niet zitten. Volgens de rechter kon het ongeluk gebeuren door domme pech. Sinds de aanvaring kan de spoorbrug niet meer gebruikt worden. De treinen van Arriva rijden daarom niet verder dan Bad Nieuweschans. Herstel van de brug gaat naar alle waarschijnlijkheid vijf jaar duren.
De komende dagen schommelt de temperatuur tussen 6 en 8 graden. Het wordt voornamelijk een…
De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag drie mensen aangehouden na een…
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…
De stichting Hulpacties van het Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant en het Friesch…
Het jaar 2024 was een bijzonder jaar voor Groningen, met zowel hoogtepunten als uitdagingen. FC…
Bekijk reacties
Domme pech? Domme schipper. Hij had moeten wachten tot hij toestemming kreeg of daar om moeten vragen. Dit slaat natuurlijk nergens op. Incompetentie ten top.
Het zal die Duitsers verder "worst" zijn. Maar "Groningen" zit mooi met de gebakken peren!
Niet voor niets werd door de provincie Groningen een bedrag van 85 miljoen Euro gereserveerd
voor verbetering van de verbinding met Bremen!
Jammer dat die ZuiderZeelijn destijds niet is doorgegaan.
Maar misschien juist nu tijd voor een 2e poging? Zie voor een overzicht: http://www.mpwiersema.nl
Meneer Wiersma, Duitsland wil WEL de verdubbeling, maar niet dokken. Daar licht het probleem. Dus houd Duitsland de boel tegen helaas.
Zeker in de spoorlijn in de huidige vorm zal Duitsland niet veel geld willen steken. Het is voor hen slechts een 3e rangs
regionale lijn. Om hem echt op te waarderen tot intercity niveau of meer (ZuiderZee lijn HSL! ) zijn afspraken noodzakelijk
tussen de Nederlandse en Duitse Regering om dit ongetwijfeld miljarden project te regelen.
Groningen zal dan ook veel "lobby werk" moeten verrichten om dit geregeld te krijgen. Maar eerlijk gezegd zie ik dit
niet snel gebeuren. Nederland investeert hoofdzakelijk in of nabij de randstad! Dat zie je nu ook bij het project "A1" bij
Almere : Daar wordt in enkele dagen een compleet nieuwe snelweg aangesloten. Maar ook een oude spoorbrug gesloopt
en een nieuwe geplaatst. Wat een verschil met die brug in Duitsland, wat vijf! jaar moet duren.
Intercity hoeft niet, maar Regionalexpress met een aansluiting op het ICE netwerk zou mooi zijn.
In reactie op Marc:
Als de internationale HSL verbinding (zeg ZuiderZeeLijn HSL) niet lukt,
is een “Regional Express” met aansluiting op het ICE netwerk een goed alternatief.
Natuurlijk wel dubbel spoor. Enkel spoor zou geheel uitgebannen moeten worden,
ook bij andere lijnen.
Maar HSL of RegionalExpress, beide zijn voor de toekomst.
Voorlopig ligt alles stil.Het is niet te hopen dat dit 5 jaar moet duren vanwege die
defecte brug over de Eems.
Een soort noodbrug zou toch mogelijk moeten zijn. Of een pont! Desnoods een
waar zo'n Arriva treintje op past!
Zie ook:https://www.ovmagazine.nl/2016/01/brug-naar-leer-binnen-anderhalf-jaar-1035/
Voor een definitieve oplossing zie ik meer in een tunnel.
Maar voorlopig maar weinig activiteiten! Het lijkt er op dat die Duitsers het allemaal wel best
vinden....
Met andere woorden “Groningen” zal flink aan “de bak” moeten wil het nog wat worden met
de trein Groningen-Bremen-Hamburg.